Ulysses

Joyce, James

| 1994

TERTIO

2020-05-22

Tidvis makalöst bra, tidvis tröttsam. Ofta humoristisk. Dialogen är på sina ställen bland den bästa som skrivits, men man kan med fördel hoppa över hela kapitel av onödiga stilövningar.

Solveig Andersson

2018-12-28

Mer nära ett mästerverk än Joyces, Odysseus kan man knappast komma inom den befintliga litteraturen. Det här är en välläst klassiker jag läst ett flertal gånger de senaste femtio åren och varje gång jag på nytt slår upp den, förundras mitt sinne över den magnifika prosan och den utmärkta handlingen. En klassiker som aldrig blir gammal som människan. Läs den och njut!

Rebecka Welander

2017-07-19

Jag vet inte hur man sätter betyg på en bok som Ulysses. Är jag glad över att ha läst den? Ja. Var den bra? Eh... Hur bedömer man det?

Benjamin Elfors

2017-02-15

Känns absurt att reducera James Joyces Odysseus till ett betyg på en femgradig skala. Den är en ångvält som spränger alla gränser och vidgar min syn på litteraturens möjligheter. Samtidigt är den på många sätt omöjlig och ogenomtränglig. Även om det är mycket som är helt obegripligt är känslan, nu när jag läst ut den, att jag varit med om något stort.

ulf forsberg

2016-03-13

Den Stora Romanen och delad topp tre alla tider. Tillsammans med Komedin och På Spaning en stor del av blodomloppet, kan inte läsas för många gånger.
Varning dock för Erik Anderssons skitöversättning, köp den antikvariskt i Warburtons reviderade mycket fina inbundna upplaga från 1993. I Warburtons mästerliga händer får romanen så mycket liv den kan få i svensk översättning, Warburton har ett fint musiköra och ett språk i högsta klass. Erik är fullkomligt tondöv och en grovsmed i jämförelse. Ett undantag dock, Mollys kapitel är mer rakt översatt och lättare att få grepp om hos Erik. Gör som jag, skär ut det kapitlet tillsammans med översättningarna längst bak och släng resten av boken. Perfekt, faktiskt värt inköpet.

2015-08-03

Ulysses
Jag pustar ut. Jag har gjort det. Lagercrantz skriver: En roman med lika tät och laddad text existerar inte. Den liknar däri mer en dikt än en berättelse. Hur sakta och koncentrerat man än läser, är det mycket som går en förbi.
Det har varit en kraftansträngning att ta sig igenom de 800 sidorna. Någon frågade om det hade varit värt det? Hörde mig själv svara ja, nästan direkt. Och så är det. Men i bokens efterord fann jag också något, och det har jag tagit fasta på.
Farran-Lee rekommenderar där Olof Lagercrantz bok Att finnas till. Farran-Lee kallar boken för en läsebok och den handlar om Lagercrantz närläsning av romanen. Lånade Att finnas till på biblioteket idag. Och nu kan jag inte slita mig från den. Känner att den hjälper mig att bättre förstå och sen att helt enkelt få veta mer.

Calle Kjell

2015-04-11

Otroligt komplicerad och svårläst. Tung huvudvärk... :-)

Tomas Andersson

2014-10-24

Läst och förstått? Jag vet inte. Men hela min varelse har berörts och jag har genomlevt något alldeles extraordinärt. Det är en riktig läsupplevelse.

Emma Björklund

2013-12-22

Lägger även denna bok på hyllan ett tag. Var nog inte riktigt på humör för att läsa om huvudpersonens toalettbesök. Tar kanske upp den igen vid ett senare tillfälle.

En av de få böcker som ger mig gåshud bara av att tänka på vissa minnesvärda delar. Den enda bok jag gråtit en tår eller två till.

Som många beskrivit är det en otroligt komplex bok i det att den innehar ett djup som ej går att uppfatta förrän man läst hela eländet. Först efteråt förstår man att boken är mer likt en djup, djup blomkruka full med växtlighet, snarare än ett platt vykort som de flesta "vanliga" böcker. Allt hänger samman, vibrerar i takt, klappar händerna, dansar, sjunger och hela universum föds och dör under den korta tiden då en par män går runt i Dublin.

Liknelserna med Oddyseus är många men relativt svaga i kontrasterna. Där en cyklops kastar ett klippblock efter Oddyseus skepp, slänger en förargad nationalist en kaffemugg efter en ungersk jude av raseri. Dessa referenser och finurligheter är förstås för en svensk år 2013 fullständigt omöjliga att koppla, varav det behövs någon form av läs-guide. En väldigt konkret och intressant sådan kan jag rekommendera på länken nedan: http://www.shmoop.com/ulysses-joyce/episode-1-telemachus-summary.html

Jag har aldrig känt ett så stort behov av att direkt börja läsa om en bok som jag precis tvingat mig igenom som med Ulysses. Samtidigt infinner sig en enorm ensamhet när boken är slut, då jag har INGEN i min bekantskapskrets som tragglat sig igenom den. Men att texten är ibland det vackraste jag någonsin skådat råder ingen tvekan om. En av de största.

O

Olga Lund

2013-03-31

En av de språkmässigt mest spännande och vackraste böcker jag har läst.

Emma Fägerlind

2013-03-16

Är så ledsen över att jag inte kan läsa den här boken, för det känns som att jag går miste om något jag egentligen vill ha. Men det går inte, jag fattar ingenting. Kanske om tio år?

Jonas Pettersson

2013-01-10

Det är inte ofta jag överger en bok innan jag läst ut den, men här kom jag bara 500 sidor innan jag gav upp. Rörigare bok tror jag inte jag läst. efter 500 sidor förstår jag fortfarande inte vad den handlar om. Kan inte rekommendera den.

Stina J

2012-08-01

Rekommenderar den här artikeln för den som funderar på att läsa Ulysses, med tanke på de blandade utlåtandena här: http://www.economist.com/blogs/prospero/2012/06/james-joyces-ulysses :)

Stina J

2012-08-01

Man ska vara försiktig med att använda ord som "mästerverk" när man beskriver böcker, det blir lätt lite klichéartat och det används lite väl ofta som en subjektiv åsikt för att man själv tycker något är väldigt bra. Jag brottas med att hitta något bättre ord för att beskriva Ulysses, men det är svårt. Att läsa den här boken har varit en sån speciell upplevelse. Den tar liksom andan ur mig. Även den bästa av böcker (och särskilt om de är av tegelstensformat som denna) kan få mig att bli lite rastlös mot slutet då jag börjar fundera på hur mycket det är kvar och vilken bok jag ska läsa härnäst. Inte för att man längtar till att den ska ta slut, men jag kan ändå ha svårt att bibehålla intresset till sista sidan. Det är mycket sällan min första tanke när boken är slut är att " jag vill läsa den här igen", men Ulysses är en sådan bok.
Ja, jag ska inte låtsas om att den var särskilt lättläst. Ulysses kallas utan anledning en "tung" bok, och jag förstår verkligen att den inte tilltalar vem som helst. Det här är en bok som kräver lite av sin läsare. Jag är själv inte så hysteriskt intellektuell att jag kan säga att jag greppar allt, och även om jag kan Iliaden i stora drag så fick jag hela tiden titta i facit (Det vill säga wikipediartikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Ulysses_%28novel%29) för att riktigt förstå vad det var jag läste. Det låter kanske inte som ett gott betyg för en bok, men Ulysses är så mångfacetterad och har så många referenser och bottnar att den uppmanar till eftertanke och vidare studier. Joyce ska tydligen sagt att han avsiktligt fyllt boken med så många gåtor och mysterium att professorerna skulle kunna argumentera i århundraden över vad tusan han menade med allt.
I det uttalandet kan man ju ana den där glimten i ögat som räddar Ulysses från att bara bli ett överpretentiöst mastodontverk (även om kanske inte alla håller med mig). Humorn finns där hela tiden, och trots att den är väldigt invecklad och ambitiös så finns det en lekfullhet och en skrivarglädje i den som man inte kan annat än älska. Den är inte en lättsam bok som man konsumerar utan eftertanke, den är "tung", koncentrationskrävande, stundtals svårbegriplig och till synes rörig, men den är samtidigt väldigt vacker, underhållande, rolig, inspirerande och lärorik för den som tar sig tiden och engagemanget att verkligen ta den till sig. Lite som att ett riktigt bra vin inte är något man sveper i sig när man är törstig, utan något man smuttar långsamt på och riktigt analyserar de olika smakämnena i. Ibland kanske man måste läsa beskrivningen på etiketten för att riktigt förstå vidden av upplevelsen, men även en otränad gom känner igen ett mästerligt vin när man smakar det. Så även om man inte kan förvänta sig att ett litterärt mästerverk ska vara lättsmält, så är det inte desto mindre njutbart.

Johanna Hallberg

2011-11-21

Odysseus är en bok jag alltid läser och aldrig har läst. Fick lära känna den genom en mkt bra svensklärare på gymnasiet och har sedan dess alltid haft en kopia i bokhyllan att ta fram när andan faller på. Har aldrig försökt läsa den från pärm till pärm, tror inte det går, men jag kan slå upp den var som helst och börja läsa. När jag tröttnat slår jag ihop boken och ställer tillbaka den på sin plats. Alltid lika underhållande läsning.

Jasmine S

2011-01-08

Ett mästerverk för alla tider!

Nils Thor

2010-05-26

Ett imponerande arbete med varje kapitel i egen stil. De inre monologerna realistiska. Men det blir ohyggligt tråkigt och tröttsamt att läsa.

Michael Bafford

2009-11-17

Very overrated.

Tor von Geijer

2009-09-17

Rolig!

Mats Dahlström

2009-05-15

Odysseus. Under min tid som pretto i tjugoårsåldern envisades jag med att läsa verket varje sommar under några år (och var också med i The James Joyce Society of Sweden and Finland - någon mer?). Att man orkade. Men det sitter kvar. Det biter sig kvar. Och det är ruskigt bra. Och framför allt - det är roligt. Jag tycker humorn i Odysseus ofta glöms bort, mest koncentrerar man sig på hur "svårt" verket är. Spänn av och ta det lugnt och läs texten som glad musik. Lite grand som att ta sig an Lynchs senare filmer, fast i farsgenren.