Ulrike och kriget

Olsson, Vibeke

| 1975

Andra världskriget har just brutit ut. Ulrike, 13 år,är en helhjärtad nationalsocialist. Hon tror blint på Tysklands rättvisa och slutliga seger. Utan att ifrågasätta utstår hon bombangrepp, sömnlösa nätter, hunger och kyla. En stark debutbok om krig, propaganda och att tänka själv av då sjuttonåriga Vibeke Olsson, som med sina historiskt bottnade romaner kommit att bli en av vår samtids stora berättare.Andra världskriget har just brutit ut. Ulrike, 13 år, tror blint på nazisternas slutliga seger.

2020-12-25

En stark berättelse om en ung flicka i nazityskland under andra världskriget. Indoktrinering och "false news" är ju lika aktuellt i dagens högerpopulistiska politiska klimat. Hur viktigt det är att kämpa för vår rätt till demokrati. Det är ju bara att titta på USA där det varit nära eller Polen som ju är än värre att gå från demokrati till en diktatur. Stark 3:a

My.loved.books

2020-06-06

En bok som ger Så Många tankeställare! Hjärtskärande och provocerande på samma gång

Den här boken fick mig att läsa vidare om andra världskriget och dess fasor; det var den här boken som fick mig att läsa "Anne Franks dagbok".

När jag läste "Ulrike och kriget" (även "Ulrike och freden" som den andra boken heter) så skrek kroppen hur fel allt kändes. Men trots den känslan så finns det något som alltid fått mig att återvända till "Ulrike och kriget". Handlingen berör på flera plan och sorgen över det som varit finns fortfarande kvar; trots att det gått över 70 år sedan Andra världskriget tog slut. Men En av de allra viktigaste lärdomarna som den här boken präntade in i mig var: VI FÅR ALDRIG GLÖMMA!

Anna Hedenstedt

2014-10-16

Som en lightversion av Molnfri bombnatt. Inte lika stark men absolut bra - och viktig!

Tessy .

2014-04-07

Väldigt lättläst och handlingen startar direkt vilket gör att man fastnar. Det var intressant att se kriget från en tysk-synvinkel. Bra bok!

Annelie S

2010-02-26

Fick för mig att läsa om den här boken, som jag läste för första gången närjag var tonåring. Kommer ihåg att jag tyckte den var jättebra då, därav min betygsättning. Nu när jag började läsa den igen så märker jag att jag blivit vuxen! ;-) Boken är fortfarande bra, men jag orkade inte läsa klart den här gången.... Men helt klart kommer jag att rekommendera den till min dotter när hon bllir lite äldre.

Victoria G

2009-06-16

Otroligt starkt om hur vissa människor faktiskt kunde välja nazismen under andra världskriget. Det här var en av de första skönlitterära böcker jag läste och jag älskade den redan då. Jag läste om den för något år sedan och tyckte lika mycket om den då. Starkt med tanke på att Olsson bara var 15 år när hon skrev den här boken.