Ulrikas bok

»Det är spännande. Som alltid med Maria Gustavsdotter levandegör hon livet i stort som smått ... en resa i historien, och ändå så aktuell. Det som hände då, händer i dag.« Bohusläningen En spännande och atmosfärrik historisk roman! Det är ljummen försommar 1644 och efter gudstjänsten i Morlanda kyrka råder det full dramatik på prästgården. Prästdottern Ulrika sitter böjd över bibeln med tårarna rinnande utmed kinderna, hennes syster Katarina står i skamvrån medan deras bror Magnus får smaka på piskan. Det som skulle vara ett oskyldigt skämt får ödesdigra konsekvenser. Ulrika flyr brådstörtat från det lilla samhället på Orust för att söka sig en framtid någon annanstans. Snart slår hon följe med en säregen grupp gycklare och hamnar mitt i ett krigshärjat Uddevalla. Hennes syskon är kvar hemma på prästgården, men de står också inför omvälvande förändringar. Maria Gustavsdotter har...

Emma Sundström

2022-03-13

Den som gillar historia, spänning och drama så är denna bok perfekt.

Maria Carlsson

2021-08-14

Har sträckläst hela serien. En trevlig historisk roman.

Solveig Andersson

2021-03-20

En alldeles utmärkt historisk roman. Jag fortsätter genast med Katarinas bok. Läs den!

Madeleine Witt

2019-07-18

Så bra bok!

Nerdy Books

2019-04-17

Jag älskade Maria Gustavsdotters bok "Den gyllene hårnålen" så jag såg fram emot att läsa den här serien, men jag är inte så imponerad av "Ulrikas bok". Jag tyckte den kändes platt och lite... intetsägande. Det var intressant att läsa om kvinnans roll på 1600-talet men jag tyckte att karaktärerna kändes väldigt tomma på nåt sätt. Jag kunde inte alls känna någon koppling till varken dem eller olika händelser de genomgick. Boken är dock inte dålig, men inte heller jättebra. Den är sådär, den duger för en stunds läsning ungefär.

Super DUPER bra 😊😊😊👍👍

Jessica Hellsing

2018-09-23

Hade denna som ljudbok Fint inläst och fin historia som hade något. Välvärd att spendera några timmar på

Karin Axell

2017-04-29

Lättfänglsande historiska kvinnoöden. Spännande, intressant och väldigt lättläst trilogi om tre systrar. Jag har i och med denna serie fått lite mersmak för Maria Gustavsdotter historiska intressanta beskrivningar som fick mig att fnissa till lite nu och då. (Ska bli intressant att botanisera bland hennes andra böcker.)

Lotta Lettenström

2015-06-14

De här böckerna sträckläste jag. De var mycket spännande och beskrev hur en kvinna hade det på 1600-taket

2015-05-06

Tyckte att den kändes platt och intetsägande. Tunn i handlingen och karaktärerna var stereotypa, kom mig inte nära.
Efter att ha läst serien "Fem pärlor till jungfruns krona" (som jag tyckte mycket om) vet jag att hon kan bättre än så här.

Katarina Strid

2015-03-28

Bra skriven och intressant men lite mycket elände emellanåt. Men jag kommer vilja fortsätta följa systrarna!

My.loved.books

2014-06-24

En Jättebra bok! Ser framemot del två och tre i den här triologin! :)

Å

Åsa Arveberg

2014-04-20

Helt ok bok, dock hoppar den för mycket mellan olika personer för min smak och att den heter Ulrikas bok är konstigt för det handlar minst lika mycket om andra. Får väl läsa de kommande två för att få hela historien.