Ugly 3: Bortom all ra och Redbergsplatsen

Ugly Mareowl lmnar Gteborg fr ngra dagars rekreation i jmtlndska Strmsund. Det gr rykten p bygden om en pgende rymdinvasion och att traktens bnder driver upp utomjordingar i salladen. P sin spaning efter grna mn stter Ugly p en rad mrkliga karaktrer, som superskurkkollektivet Moder Jords hrskare, genetikern doktor Lwenstein och Musse lberg, intendenten p Strms antropomorfiska museum. Att blondiner kan vara farliga vet vi sedan tidigare, men hur rdda ska vi vara fr grnsaker? Kanske fr vi svaret i detta glesbygdsmysterium, dr Twin Peaks mter Vrldsrymden anfaller och Alfred Hitchcocks I sista minuten.

Marianne Skoglund

2023-05-24

Hur kan jag ha missat detta geni till serieskapare? Ett fartfyllt glesbygdsventyr, delvis p dialekt, hisnande snyggt illustrerat i olika tekniken. Knner ett omedelbart ha-begr och bestller raskt de tidigare delarna!

Shazam.se

2021-11-16

Privatdetektiven Ugly Mareowl r p vg upp till jmtlndska Strmsund fr ngra dagars vlbehvlig rekreation men hinner knappt kliva av tget frrn han fr ett nytt mysterium att stta nbben i. Rykten om en fullskalig rymdinvasion med UFO:n p himlen, utomjordingar i salladsodlingarna, med mera sprider sig som en skogsbrand och Ugly beslutar sig fr att underska saken. Han kan dock inte slppa den olycksbdande varningen frn damen med vedtrdet (Akta dig fr grnsaker) eller texten till Frank Zappas lt Mr. Green Geens som framfrdes av hotellbarens sngerska (Eat your greens. Dont forget your beans and celery. Dont forget to bring your fake ID). r det s enkelt att han ftt lsningen p gtan redan frsta kvllen?

Joakim Lindengren r tillbaka med ett tredje album med den antropomorfa privatdetektiven Ugly Mareowl och den hr gngen lmnar vi Gteborg med omnejd fr ett besk i de jmtlndska skogarna. Scenbytet till det betagande landskapet runt Storsjn r en frisk flkt och s r ven sjlva mysteriet som r en science fiction-thriller med det mesta och det bsta ur genren. Hr finns ocks gott om hrliga referenser till Twin Peaks, Hitchcocks konspirationsthriller I sista minuten (North by Northwest), Vrldsrymden anfaller (Invasion of the Body Snatchers) och Men in Black, allt naturligtvis levererat med prillig virtuositet av mstaren Lindengren.

Frst hade jag svrt med sjlva miljombytet och saknade den regntunga stadens mrker som enbart lystes upp av neonskyltarnas sken men redan efter ett par sidor ppnade Lindengren upp en helt ny vrld och visade att han kan gra vad han vill med denna frtrffliga serie. Som vanligt r albumet tryfferat med hrliga referenser och pskgg som knns som en skattjakt fr en film- och serienrd och varje bildruta r ett underbart konstverk som jag grna studerar flera gnger om.

Hr kan man hitta referenser till Beppe Wolgers, Agaton Sax, Guggenheim-muset, Lasse berg, Thomas Ledins text till Sommaren r kort, med mera i en stundtals galen men alltid hrlig blandning levererad p klockren jmtlndska och albumet rundas ven av med ngra korta hyllningsserier av kollegorna Johan Wanloo, Mats Kllblad och Joakim Pirinen.