Uglies

Westerfeld, Scott

| 2005

In Tally's world, a 16th birthday brings an operation, transforming one from a repellent Ugly to an attractive Pretty. Turning Pretty is all Tally has ever wanted. Her friend Shay would rather risk life on the outside. When Shay runs away, Tally must make a terrible choice. Original.

Sofia E

2014-07-01

Jag tyckte först att hela konceptet ful/snygg verkade lite fjantigt. Jag trodde det skule bli ytligt och enkelt, vilket det kanske på ett visst plan är. Men måste säga att jag trots allt gillade boken och dess framtidsvärld. Det blir allt mer spännande mot slutet och jag kommer nog att läsa fortsättningen. Helt okej alltså.

Jag tycker att denna del i serien var den bästa

Ellinor Karlberg

2013-11-03

Bra ungdomslitteratur men kanske väl förutsägbar. Har inget riktigt slut, man bör nog läsa även nästa del..

Ida Holmén

2013-10-13

Jag hade höga förväntningar på den här boken. Idén är så bra, men jag tycker att författaren skapar en dålig story med tråkiga, platta karaktärer. Det händer alldeles för lite och är alldeles för få karaktärer inblandade. Scott Westerfeld är upptagen med att beskriva vår framtida värld, vilket leder till att händelseförloppen glöms bort. Storyn går rakt fram, förutsägbart och orealistiskt enkelt. Det blir en tvåa för att idén och världen trots allt är bra och genomtänkt, men när det kommer till karaktärer och spänning faller det platt.

Sara E

2012-07-15

Jag brukar inte vara så kinkig med översättningar och föredrar att läsa på svenska. Men detta kan nog vara en av de sämsta översättningar jag stött på. Jag har i och för sig inte läst den på sitt orginalspråk men har svårt att tänka mig att ordvalen är lika fjantiga då. Kanske blir till att läsa fortsättningen på engelska?

Ella Stern

2012-04-24

Jag var fast i boken från första sidan, superbra! :) Många tycker den är seg i början men det tycker inte jag. Väldigt otäck men fantastisk! :D

Alva Ordnörden

2012-03-31

Tally Youngblood är huvudpersonen i denna fantastiska bok om en framtid, som i ena stunden är vacker och alldeles underbar, men i nästa stund är förfärlig och skrämmande. I världen där det utspelar sig så opereras alla människor till "snyggingar" när de fyller 16 år. Tally har alltid drömt om den dagen, men hennes kompis Shay är inte lika säker på om det är en så bra idé. För när man är snygg så behöver man inte tänka på något, gå is kolan eller jobba, man bara festar och har roligt. Den framtida världen är uppbyggd i tre delar: Snygging-stan, Fuling-byn och Gammel-byn (för de vuxna som är över 25 år, då räknas man som gammal). Tally har alltid velat vara snygg och festa i Snygging-stan tillsammans med sina kompisar som redan har blivit snygga och som hon inte får träffa fören hon själv blir snygg. Men hennes nya kompis Shay vill inte bli snygg, hon vill att hon och Tally ska fly ut i vildmarken, men Tally förstår inte vad de ska fly ifrån...

Den här boken var ganska seg i början, men allt eftersom så förstod man vad det handlade om och det blev riktigt spännande, skrämmande och farcinerande! Scott Westerfeld måste ha världens fantasi! Rekommenderar den verkligen.

Miriam T

2012-03-12

Liza Bolin

2011-01-31

dålig, fånig, plågsam översättning av en dålig, fånig, plågsam ungdomsroman. med en så potentiellt sett intressant handling lyckas westerfeld larva bort samhällskritiken i tonårsproblem ("åh nej, min kompis är kär i samma kille som jag är kär i, wääh"), och ignorerar det faktum att världen han bygger upp inte skulle vara ekonomiskt gångbart eller ens möjligt.

Mathilda Hultén

2010-06-23

Superspännande bok! Lite segstartad, men ökar tempot mot slutet. Var ett par år sedan jag läste den, men orginaliteten och budskapet gör att jag minns den än idag.

Sara Hagström

2010-02-23

Spännande och SUPER helt enkelt, börja läsa säger jag bara!

Eyez Only

2009-12-02

Jag skulle vilja se den här boken som film! Ska läsa de andra delarna oxå - superbra.

Maria Josefsson

2009-11-21

"Ful" är första boken i en serie (triologi?) och handlar om ett något skrämmande framtidsscenario. I början upplevde jag boken som tafflig och ytlig, men det tar sig och den är verkligen originell. Boken hade tjänat på att haft ett mer genomarbetat språk, men handlingen hjälper ändå upp betyget till en fyra från mig.
Handlingen ja, ofta förutsägbar men ändå med ett slut som överraskar. Ser fram mot att läsa fortsättningen!

elin lönnberg

2009-11-10

den här boken är super bra och man kan inte sluta läsa den älskar den

Felicia Axelsson

2009-10-10

Vilken ide! Även om boken är något seg ibland vinner den på originaliteten.