Udda verklighet

Ormes, Nene

| 2010

I en drm ser Udda en kvinna som flyr fr sitt liv i spromrdet vid Malm Central. I jakten efter sanningen bakom drmmen frsvinner Uddas vn Daniel sprlst och nr Udda tvingar sig ner i gngarna under spromrdet fr att leta efter honom hittar hon en annan verklighet, lngt ifrn det vardagliga livet i Malm. Hr finns de Sra - hamnskiftare, gudinnor, orakel och annat - rivaliserande grupper som r mycket, mycket angelgna om att vinna ver henne till sin sida. Uddas gva att sanndrmma att hon r andra mnniskor och veta vad de tnker r ett hot men lika mycket en mjlighet att kunna pverka framtiden. I en drm ser hon Daniel i hnderna p en sadistisk varelse som frtr mnniskors minnen som livselixir. Med hjlp av sin nye vn Hemming frdas hon genom rum och tidsepoker hon inte anade fanns fr att hitta ett stt att rdda Daniel medan...

Andie Lindskog

2019-08-16

Det hr r en fantasy i (mestadels) modern tid och dessutom i stadsmilj. Den utspelar sig i Malm, dr Udda bor. I hela sitt liv har hon drmt verklighetstrogna och skrmmande drmmar, men hon berttar inte grna om dem fr ngon. Det har ocks gjort att hon inte har s mnga vnner, frutom hennes granne Daniel. Han knner till drmmarna. Efter en ovanligt obehaglig drm freslr han att de ska g till platsen dr den drmmen utspelade sig, fr att bevisa fr Udda att det bara varit en drm. Men hennes drm bekrftas dr, och nr Daniel pltsligt frsvinner tvingas Udda in i ett helt annat Malm. Ett slags dold vrld som finns i flera olika versioner, eller dimensioner. Lite svrt att definiera, men Nene Ormes har lst det p ett finurligt stt. Det r en vlskriven bok. Platsbeskrivningarna r bra. Exakt hur bra de r har jag lite svrt att bedma fullt ut. Som fre detta Malmbo dr jag har levt mina frsta trettio r i livet, vet jag ju ungefr hur det ser ut p de platserna frfattarinnan beskriver.
Vi fr genom Udda stifta bekantskap med ett annorlunda persongalleri av figurer som lever i det dr andra Malm. Det r bra och frgstarka personbeskrivningar som gr att man ganska ltt kan se figurerna framfr sig. Framfr allt huvudpersonen Udda r ganska ltt att visualisera medan man lser, och det mste nstan ses som en extra prestation eftersom hela storyn berttas i jagform just av Udda!
Jag har lite svrt att riktigt betygstta. Jag tycker om berttelsen, den r annorlunda, om n kanske inte s mycket dramatik. Men nd spnnande. Jag skulle nog sga en stark trea, men p de flesta boksidor markerar man ju betyg i form av stjrnor, s det fr bli en fyra.

Ilirwen

2016-12-15

Spnnande svensk (sknsk) fantasy. Den hr boken kan jag verkligen rekommendera fr alla som gillar fantasy.

Ally Regins

2014-07-16

Alldeles fr kort - blir bara fnigt och frutsgbart. Enkelt att rkna ut vilka "ledtrdar" som r de viktiga nr de mste vara de enda andra som har varit med i boken. Knns mest ljligt, som ett skolexempel p fantasy.

Therese Lindskog

2013-12-08

Gillade boken, men knde att jag hade nskat en ngot starkare huvudkaraktr, Udda knns en aning fr mesig emellant.
Men boken r vlskriven och har bra beskrivningar av karaktrerna.

Anna Jensen

2013-08-09

Superbra, fantasifylld och spnnande! Kunde inte sluta lsa, brjade igr och blev klar idag :-) Skall helt klart ge mig p del 2!

Fanny Gunnarsson

2013-01-24

Udda verklighet av Nene Ormes r ngot s udda (!) som en urban fantasy. Fr mig som har lite svrt fr bljande grna kullar och talande skogar, vilket jag vanligtvis frknippar med fantasy, r detta ngot nytt, tilltalande och uppfriskande. Miljn r urban det r betong, kulvertar och stadsbrus. Det udda rr sig mitt ibland oss, ven om vi inte kan se det. Detta blir mer lttgripligt, mer nra mig n vanlig gammal hederlig fantasy.

Ls mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/01/10/en-mer-vanligt-overklig-udda-verklighet/

Pernilla Eriksson

2013-01-22

Pluspong fr den fr att det r en svensk urban fantasy och det r ju roligt som tusan!
Det som inte riktigt funkar fr mig r sttet den r skriven p.. vldigt konstiga ordval lite hr och dr.
Sen hade ju sjlva historian kunnat vara lite intressantare men all in all s var det en helt duglig bok.

Fanny Gunnarsson

2013-01-10

Udda har under en lngre tid plgats av skrmmande hallucinationer och verklighetstrogna drmmar. Kompisen Daniel frsvinner en dag d han frsker bevisa fr henne att hon drmmer sanndrmmar. Frtvivlat sker hon p Malms gator och bakgrdar, i nutid som dtid. Daniel hade rtt. Udda r en drmmare. En sr en ovanlig. Malm har lngt fler invnare och dimensioner n vad vi vanliga ordinra kunnat ana.

Natasha Illys

2012-12-05

Inga stora gester men nd en spnnande historia i ett nra Malm.

Anna Nyman

2012-10-28

Det r trevligt med en svensk, hemtam twist p genren men som helhet r boken tyvrr inte p stark. Jag knner fr udda och daniels vnskap, men vriga motiv och intriger biter inte tag.

Malin H

2012-09-18

svrt att komma in i, trodde inte riktigt p karaktrerna i brjan och sprket trilskades (kndes som att jag lste en rtt kass versttning, ord som kndes malplacerade etc.) och jag tnkte att hr har vi ngon som vill skriva som neil gaiman men inte lyckas och inte lyckas maskera det. men sen faller saker p plats, tempot och karaktrerna finner sig. i slutet tror jag p berttelsen och vill lsa mer. men lite fr lite plot, om det inte vore fr att det finns fler bcker p vg om udda skulle jag vara missnjd. att rdda daniel kan ju inte vara allt det gr ut p liksom!

Anna-klara Akar

2012-09-06

Det r nt med mig och svensk film och svensk fantasy och fantastik. Det r som ju nrmare det r desto hrdare blir jag. Jag gillar Udda, den unga vuxna kvinnan i Malm som plgas av mardrmmar som blir allt ptagligare. Nr hennes granne frsvinner upptcker Udda saker om verkligheten.
Helt ok, men jag dras inte med ordentligt. Det knns hela tiden som ripoffs men jag har blivit tillsagd att jag r hrdare i omdmena om svenska bcker n anglosaxiska, det kanske r s.
En av de bttre svenska fantasy och ska fra den vidare till tjejer och killar som gillar snt som Cirkeln.

Jessica Andersson

2012-03-21

Ovntat bra! Jag var skeptisk men nyfiken nr jag bestmde mig fr att ge den en chans. Vilken tur att jag gjorde det!

Gunilla Jnsson

2012-02-28

Jag gillade denna bok, kunde dock varit dubbelt s tjock, s karaktrerna och historien kunde utvecklats mer. Ska absolut lsa fler bcker av Nene Omres.

Marijha Larsson

2011-07-04

Nene Ormes "Udda verklighet" r den bsta debutroman jag lst. Att handlingen utspelar sig i Malm r kul fr mig som Malm-bo, men ven ngon som aldrig beskt staden kommer kunna se husen framfr sig och knna stmningen. Bra beskrivna omgivningar och karaktrerna r underbara och lockar en till att aldrig vilja lgga ifrn sig boken.

Jag kan bara komma p en dlig sak att sga om den - den r fr kort.. nskar verkligen att den hade haft mnga fler sidor! Men efter vad jag har hrt ska det komma tv bcker till, vilka jag redan nu suktar efter.

Att min bok r signerad av frfattarinnan hjer upplevelsen avsevrt. :)

Rekommenderar den till alla, ven dem som inte har ngot till vers fr fantasygenren, det finns s mycket mer i dessa bcker att ven ni kommer njuta av den.

Marijha Larsson

2011-07-04

Denna bok har verkligen fngat mig! Underbar vrld som knns mrkligt trovrdig och karaktrerna r betagande och intressanta. Lngtar efter fortsttningen!

erik linge

2011-05-30

Nene kan nog komma att skriva ngot riktigt bra framver, potentialen finns! Dock knns Malm vldigt "fel" som skdespelsplatts, detta r dock en vldigt personlig sikt d stan saknar den mystik och stmning en sn hr bok behver.

Ola Hultin

2011-04-18

Det r svrt att skriva (och lsa) urban fantasy utan att tminstone snegla p Neil Gaimans Neverwhere frn 1996, om ett bizarrt tvvrlds-London. Likheterna r oundvikligen mnga, s det handlar snarare om hur vl man skriver och Nene Ormes gr det mycket bra.

Boken handlar om den unga kvinnan Udda, vars drmmar knns alltmer verkliga, alltfr verkliga. Till slut vertalas hon av vnnen Daniel att kolla upp den senaste platsen, ett brunnslock vid Malm central, och blodet dr r tveklst kta.

Detta blir upptakten till en spnnande jakt genom ett flerskiktat Malm och mten med minst sagt annorlunda mnniskor och freteelser. Jag skulle grna se en filmatiserad version!

Nene Ormes skriver vl: trffskert och lent, och upprttar snabbt en mysig mystisk knsla som bottnar i och tnder en lngtan efter en mer sagolik vrld, inte ndvndigtvis bttre men rikare och annorlunda. Sr.

Rekommenderas!

Lena Floser

2010-11-10

Jag hade nog gillat den nd mer om jag hade kunnat Malm bttre.

Malin Bredenberg

2010-09-30

Helt underbar bok.

Hanna H

2010-08-25

Mycket bra debut! Intressanta karaktrer och miljer. Ser fram emot en fortsttning...

Karin Berg

2010-07-20

Det hr var frsta gngen jag lste svensk urban fantasy och bara namnet p den hr genren r ett extra plus. Udda verklighet r Nene Ormes debutroman (styxx fantasy). Och vilken debut sen.

Det handlar om Udda som lider av mardrmmar som ter sig mycket verkliga och gr s att hon har svrt fr att sova. Boken brjar med en av Uddas drmmar, dr hon i en annan kropp blir jagad av en flock vargar. Hon nrmar sig en brunn och locket gr av. Men mer hinner hon inte.

Daniel, Uddas bsta vn som vet allt om hennes drmmar, blir nyfken och vill ta reda p om det r sanndrmmar. Han vill ska efter brunnen och labyrinten dr under. Men Udda vill inte veta, och hon vill inte acceptera att hon drmmer sanndrmmar. Men Daniel vill och han vill uppleva ventyr. S Daniel ger sig ivg och frsvinner, fast nd inte. Udda drmmer om honom och startar upp sin resa fr att leta efter Daniel. Och under resans gng trffar hon p personer med srskilda gvor, men hennes r mycket speciell och gr det farligt fr henne. Udda hamnar i en vrld hon inte visste existerade och som det visar sig att hon tillhr, hon r en sra. En helt ny vrld, med egna regler, egna lagar och s mycket farligare n den ordinra r vad hon mter.

Boken utspelar sig i Malm som ocks r Nene Ormes hemstad. Och jag tycker om att det r svensk fantasy och s blir det extra kul att lsa eftersom jag har vistats mycket i Malm och kan namnen, gatorna och caferna. Och jag mrker att Malm r speciellt fr frfattaren.

Jag tycker om Udda fr att hon r ja, Udda. Hon r inget vp utan rtt s rtfram och det r ju hon som ska rdda killkompisen Daniel. Jag tycker om det faktum att hjlten i boken r en ung tjej. Och att hon har srskilda gvor. Det hr r en bra debut och bra svensk fantasy. Dessutom s r det ven extra pong fr omslaget som jag gillar skapt.

Och det r s jkla sknt att lsa bra bcker skrivna av nya unga kvinnliga frfattare inom en ovanligare genre som urban fantasy. Snt gr mig glad. Och den hr boken fr betyg 4 av mig, och jag vntar med spnning p fortsttningen. Fr det antar jag att det blir. Eller?

Ls ven andra bloggares sikter om fantasy, urban fantasy, bok, bcker, recension

0.000000 0.000000

FranZone c,)

2010-07-15

Godknd svensk debut-urban-fantasy (i Malm) men blev lite frutsgbar och sprket haltade lite (eller var det "versttningen" frn sknska? ;D)