Udda verklighet

Ormes, Nene

| 2010

I en dröm ser Udda en kvinna som flyr för sitt liv i spårområdet vid Malmö Central. I jakten efter sanningen bakom drömmen försvinner Uddas vän Daniel spårlöst och när Udda tvingar sig ner i gångarna under spårområdet för att leta efter honom hittar hon en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. Här finns de Sära - hamnskiftare, gudinnor, orakel och annat - rivaliserande grupper som är mycket, mycket angelägna om att vinna över henne till sin sida. Uddas gåva att sanndrömma att hon är andra människor och veta vad de tänker är ett hot men lika mycket en möjlighet att kunna påverka framtiden. I en dröm ser hon Daniel i händerna på en sadistisk varelse som förtär människors minnen som livselixir. Med hjälp av sin nye vän Hemming färdas hon genom rum och tidsepoker hon inte anade fanns för att hitta ett sätt att rädda Daniel medan...

Andie Lindskog

2019-08-16

Det här är en fantasy i (mestadels) modern tid och dessutom i stadsmiljö. Den utspelar sig i Malmö, där Udda bor. I hela sitt liv har hon drömt verklighetstrogna och skrämmande drömmar, men hon berättar inte gärna om dem för någon. Det har också gjort att hon inte har så många vänner, förutom hennes granne Daniel. Han känner till drömmarna. Efter en ovanligt obehaglig dröm föreslår han att de ska gå till platsen där den drömmen utspelade sig, för att bevisa för Udda att det bara varit en dröm. Men hennes dröm bekräftas där, och när Daniel plötsligt försvinner tvingas Udda in i ett helt ”annat” Malmö. Ett slags dold värld som finns i flera olika versioner, eller dimensioner. Lite svårt att definiera, men Nene Ormes har löst det på ett finurligt sätt. Det är en välskriven bok. Platsbeskrivningarna är bra. Exakt hur bra de är har jag lite svårt att bedöma fullt ut. Som före detta Malmöbo där jag har levt mina första trettio år i livet, vet jag ju ungefär hur det ser ut på de platserna författarinnan beskriver.
Vi får genom Udda stifta bekantskap med ett annorlunda persongalleri av figurer som lever i det där ”andra” Malmö. Det är bra och färgstarka personbeskrivningar som gör att man ganska lätt kan se figurerna framför sig. Framför allt huvudpersonen Udda är ganska lätt att visualisera medan man läser, och det måste nästan ses som en extra prestation eftersom hela storyn berättas i jagform just av Udda!
Jag har lite svårt att riktigt betygsätta. Jag tycker om berättelsen, den är annorlunda, om än kanske inte så mycket dramatik. Men ändå spännande. Jag skulle nog säga en stark trea, men på de flesta boksidor markerar man ju betyg i form av stjärnor, så det får bli en fyra.

Ilirwen

2016-12-15

Spännande svensk (skånsk) fantasy. Den här boken kan jag verkligen rekommendera för alla som gillar fantasy.

Ally Regins

2014-07-16

Alldeles för kort - blir bara fånigt och förutsägbart. Enkelt att räkna ut vilka "ledtrådar" som är de viktiga när de måste vara de enda andra som har varit med i boken. Känns mest löjligt, som ett skolexempel på fantasy.

Therese Lindskog

2013-12-08

Gillade boken, men kände att jag hade önskat en något starkare huvudkaraktär, Udda känns en aning för mesig emellanåt.
Men boken är välskriven och har bra beskrivningar av karaktärerna.

Anna Jensen

2013-08-09

Superbra, fantasifylld och spännande! Kunde inte sluta läsa, började igår och blev klar idag :-) Skall helt klart ge mig på del 2!

Fanny Gunnarsson

2013-01-24

Udda verklighet av Nene Ormes är något så udda (!) som en urban fantasy. För mig som har lite svårt för böljande gröna kullar och talande skogar, vilket jag vanligtvis förknippar med fantasy, är detta något nytt, tilltalande och uppfriskande. Miljön är urban – det är betong, kulvertar och stadsbrus. Det udda rör sig mitt ibland oss, även om vi inte kan se det. Detta blir mer lättgripligt, mer nära mig än vanlig gammal hederlig fantasy.

Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/01/10/en-mer-vanligt-overklig-udda-verklighet/

Pernilla Eriksson

2013-01-22

Pluspoäng får den för att det är en svensk urban fantasy och det är ju roligt som tusan!
Det som inte riktigt funkar för mig är sättet den är skriven på.. väldigt konstiga ordval lite här och där.
Sen hade ju själva historian kunnat vara lite intressantare men all in all så var det en helt duglig bok.

Fanny Gunnarsson

2013-01-10

Udda har under en längre tid plågats av skrämmande hallucinationer och verklighetstrogna drömmar. Kompisen Daniel försvinner en dag då han försöker bevisa för henne att hon drömmer sanndrömmar. Förtvivlat söker hon på Malmös gator och bakgårdar, i nutid som dåtid. Daniel hade rätt. Udda är en drömmare. En sär – en ovanlig. Malmö har långt fler invånare och dimensioner än vad vi vanliga – ordinära – kunnat ana.

Natasha Illyés

2012-12-05

Inga stora gester men ändå en spännande historia i ett nära Malmö.

Anna Nyman

2012-10-28

Det är trevligt med en svensk, hemtam twist på genren men som helhet är boken tyvärr inte på stark. Jag känner för udda och daniels vänskap, men övriga motiv och intriger biter inte tag.

Malin H

2012-09-18

svårt att komma in i, trodde inte riktigt på karaktärerna i början och språket trilskades (kändes som att jag läste en rätt kass översättning, ord som kändes malplacerade etc.) och jag tänkte att här har vi någon som vill skriva som neil gaiman men inte lyckas och inte lyckas maskera det. men sen faller saker på plats, tempot och karaktärerna finner sig. i slutet tror jag på berättelsen och vill läsa mer. men lite för lite plot, om det inte vore för att det finns fler böcker på väg om udda skulle jag vara missnöjd. att rädda daniel kan ju inte vara allt det går ut på liksom!

Anna-klara Akar

2012-09-06

Det är nåt med mig och svensk film och svensk fantasy och fantastik. Det är som ju närmare det är desto hårdare blir jag. Jag gillar Udda, den unga vuxna kvinnan i Malmö som plågas av mardrömmar som blir allt påtagligare. När hennes granne försvinner upptäcker Udda saker om verkligheten.
Helt ok, men jag dras inte med ordentligt. Det känns hela tiden som ripoffs men jag har blivit tillsagd att jag är hårdare i omdömena om svenska böcker än anglosaxiska, det kanske är så.
En av de bättre svenska fantasy och ska föra den vidare till tjejer och killar som gillar sånt som Cirkeln.

Jessica Andersson

2012-03-21

Oväntat bra! Jag var skeptisk men nyfiken när jag bestämde mig för att ge den en chans. Vilken tur att jag gjorde det!

Gunilla Jönsson

2012-02-28

Jag gillade denna bok, kunde dock varit dubbelt så tjock, så karaktärerna och historien kunde utvecklats mer. Ska absolut läsa fler böcker av Nene Omres.

Marijha Larsson

2011-07-04

Nene Ormes "Udda verklighet" är den bästa debutroman jag läst. Att handlingen utspelar sig i Malmö är kul för mig som Malmö-bo, men även någon som aldrig besökt staden kommer kunna se husen framför sig och känna stämningen. Bra beskrivna omgivningar och karaktärerna är underbara och lockar en till att aldrig vilja lägga ifrån sig boken.

Jag kan bara komma på en dålig sak att säga om den - den är för kort.. önskar verkligen att den hade haft många fler sidor! Men efter vad jag har hört ska det komma två böcker till, vilka jag redan nu suktar efter.

Att min bok är signerad av författarinnan höjer upplevelsen avsevärt. :)

Rekommenderar den till alla, även dem som inte har något till övers för fantasygenren, det finns så mycket mer i dessa böcker att även ni kommer njuta av den.

Marijha Larsson

2011-07-04

Denna bok har verkligen fångat mig! Underbar värld som känns märkligt trovärdig och karaktärerna är betagande och intressanta. Längtar efter fortsättningen!

erik linge

2011-05-30

Nene kan nog komma att skriva något riktigt bra framöver, potentialen finns! Dock känns Malmö väldigt "fel" som skådespelsplatts, detta är dock en väldigt personlig åsikt då stan saknar den mystik och stämning en sån här bok behöver.

Ola Hultin

2011-04-18

Det är svårt att skriva (och läsa) urban fantasy utan att åtminstone snegla på Neil Gaimans Neverwhere från 1996, om ett bizarrt tvåvärlds-London. Likheterna är oundvikligen många, så det handlar snarare om hur väl man skriver och Nene Ormes gör det mycket bra.

Boken handlar om den unga kvinnan Udda, vars drömmar känns alltmer verkliga, alltför verkliga. Till slut övertalas hon av vännen Daniel att kolla upp den senaste platsen, ett brunnslock vid Malmö central, och blodet där är tveklöst äkta.

Detta blir upptakten till en spännande jakt genom ett flerskiktat Malmö och möten med minst sagt annorlunda människor och företeelser. Jag skulle gärna se en filmatiserad version!

Nene Ormes skriver väl: träffsäkert och lent, och upprättar snabbt en mysig mystisk känsla som bottnar i och tänder en längtan efter en mer sagolik värld, inte nödvändigtvis bättre men rikare och annorlunda. Sär.

Rekommenderas!

Lena Floser

2010-11-10

Jag hade nog gillat den ändå mer om jag hade kunnat Malmö bättre.

Malin Bredenberg

2010-09-30

Helt underbar bok.

Hanna H

2010-08-25

Mycket bra debut! Intressanta karaktärer och miljöer. Ser fram emot en fortsättning...

Karin Berg

2010-07-20

Det här var första gången jag läste svensk urban fantasy och bara namnet på den här genren är ett extra plus. Udda verklighet är Nene Ormes debutroman (styxx fantasy). Och vilken debut sen.

Det handlar om Udda som lider av mardrömmar som ter sig mycket verkliga och gör så att hon har svårt för att sova. Boken börjar med en av Uddas drömmar, där hon i en annan kropp blir jagad av en flock vargar. Hon närmar sig en brunn och locket går av. Men mer hinner hon inte.

Daniel, Uddas bästa vän som vet allt om hennes drömmar, blir nyfíken och vill ta reda på om det är sanndrömmar. Han vill söka efter brunnen och labyrinten där under. Men Udda vill inte veta, och hon vill inte acceptera att hon drömmer sanndrömmar. Men Daniel vill och han vill uppleva äventyr. Så Daniel ger sig iväg och försvinner, fast ändå inte. Udda drömmer om honom och startar upp sin resa för att leta efter Daniel. Och under resans gång träffar hon på personer med särskilda gåvor, men hennes är mycket speciell och gör det farligt för henne. Udda hamnar i en värld hon inte visste existerade och som det visar sig att hon tillhör, hon är en sära. En helt ny värld, med egna regler, egna lagar och så mycket farligare än den ordinära är vad hon möter.

Boken utspelar sig i Malmö som också är Nene Ormes hemstad. Och jag tycker om att det är svensk fantasy och så blir det extra kul att läsa eftersom jag har vistats mycket i Malmö och kan namnen, gatorna och caféerna. Och jag märker att Malmö är speciellt för författaren.

Jag tycker om Udda för att hon är ja, Udda. Hon är inget våp utan rätt så rätfram och det är ju hon som ska rädda killkompisen Daniel. Jag tycker om det faktum att hjälten i boken är en ung tjej. Och att hon har särskilda gåvor. Det här är en bra debut och bra svensk fantasy. Dessutom så är det även extra poäng för omslaget som jag gillar skapt.

Och det är så jäkla skönt att läsa bra böcker skrivna av nya unga kvinnliga författare inom en ovanligare genre som urban fantasy. Sånt gör mig glad. Och den här boken får betyg 4 av mig, och jag väntar med spänning på fortsättningen. För det antar jag att det blir. Eller?

Läs även andra bloggares åsikter om fantasy, urban fantasy, bok, böcker, recension

0.000000 0.000000

FranZone c”,)

2010-07-15

Godkänd svensk debut-urban-fantasy (i Malmö) men blev lite förutsägbar och språket haltade lite (eller var det "översättningen" från skånska? ;D)