Udda

Lvestam, Sara

| 2011

Frsta gngen Martin Sander sg en amputerad kvinna var han tretton r. Sedan dess har han blivit butikschef p Systembolaget, skaffat sig ett fint radhus och flera beundrarinnor. Men han har aldrig lyckats bli av med den, fascinationen fr det ofullstndiga. Det pinsamma, hemliga begret till det avhuggna. Till stumpen. Som tur r finns internet och dr finns Paula, med noll och ett halvt ben. Paula vill helst sitta instngd i ett rum, ensam med bandinspelningar av partikelverb. Hon r definitivt inte intresserad av ngon uppvaktning, hon vill bli citerad i akademiska tidskrifter och bortse frn just det som ingen ngonsin bortser ifrn - hennes obefintliga ben och skeva ansikte. Hon vill inte tyckas synd om, hon vill inte svara p p frgor om hur hon kr bil. Hon vill alldeles srskilt inte behva konfronteras med pflugna lesbianer som slnger sin sexualitet ver halva bordet. Det...

Maria Olofsson

2017-08-02

Frst tnkte jag ge boken en tva; Lite seg i starten och vldigt rrig med hopp mellan olika personers tankar. S hoppigt s det ibland var svrt att hnga med vem som tnkte vad...Men sen tog sig berttelsen och det hnde lite grejer allt knts samman, s slutar p en trea. :)

Therese

2017-05-20

Som titeln antyder, udda, men knns nyskapande.

Sabina Wangenfors

2015-01-10

Boken var ltt att fastna i p en gng. Jag gillar att karaktrerna r s pass vlbeskrivna att man verkligen ser dem framfr sig. Historien knns intressant och p nt vis trovrdig. Jag kan verkligen tnka mig att storyn skulle gra sig bra som film ocks. Nu r jag mycket pepp p att lsa fler bcker som Sara Lvestam har skrivit.

Izabela Horn

2014-07-23

En trovrdig bok med ett mne som kan anses provocerande. Karaktrerna r personer som inte tillhr den stora massan .
Mycket bra sprk

Har hrt s mnga hja Lvestam till skyarna, fr hennes sprk. Visst - en bra bok, bra skriven, drivet sprk. Men kanske hade jag fr hga frvntningar. Boken r bra, men inte lysande. Underhllande, men "lite mycket" av allt. Men jag gillar genren, absolut. Jag hade bara trott att Lvestam skulle g utver det vanliga som litterr upplevelse, och det gjorde hon inte. Jag hade dessutom svrt fr det stndiga perspektivbytandet.

Tessy .

2014-07-02

''Det borde fan vara mot lagen att utstta ett barn fr normen.'' Det var det frnuftigaste jag hrt p lnge!

Inger Jonsson

2014-06-12

Frfattarinnan skildrar mnga avvikelser frn "det normala" och ger oss en rejl tankestllare. En bok som tar upp lidande, men det bestende minnet blir stor gldje.

2014-01-17

Den hr boken fick flytta hem till mig efter att jag lst om den p ngon bokblogg (kommer inte alls ihg vilken). Det var sommaren 2012. Nu har jag ntligen lst och kan inte alls frst varfr jag ltit den bli stende vergiven i bokhyllan s lnge. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/01/udda-av-sara-lovestam.html

Maria Mobiny

2014-01-08

skrivet p ett lttsamt stt

Anett Mattisson

2014-01-07

Jaha. En lttlst bok som inte riktigt berrde. Smgullig, en 3:a.

BLiP

2013-10-08

Intersektionell romkom!

Anna-klara Akar

2013-09-13

Valde denna fr att jag var sugen p att lsa Lvestam, och den sg snabblst ut, och jag behver bcker till bokcirkeln p onsdag. Detta var vl en lite feelgood udda triangel (eller fyrkant) drama med twist. Halv unga mnniskor som inte riktigt ftt till det med krleken . En charmig man med lite udda fixering, (fixeringen udda inte det han fixeras av) , en vuxen lesbisk kvinna som vgrar vxa upp och flyr frn famn till famn och en som r mogen p allt men inte vgar slppa ngon in p livet. De tre mts, och vips, ganska vips hnder det saker. Jag gillar lttheten i boken. Jag gillar att de inte r amma personer nr boken slutar. Problemet r kanske att den r ganska simpel och klyschig p ett halv risigt stt. andra sidan kan det va trevligt att lsa om kvinnor som gillar kvinnor p ett lika ytligt stt som Bridget Jones gillar Mr Darcy, som omvxling.

Nt fr onsdags trffen.... Jag vet inte . Beror p hur ofrstrda deltagarna r. Kanske inte en bok fr den som r ung och o cynisk, om man inte vill varna dem fr livets Lelle s klart!

Lars Willfors

2013-08-09

Feelgood, som baksidestexten utlovar? Tveksamt. Vlfunnet om det avvisande, passion och avvikande passion.

Frida Andersson

2013-07-11

Titeln r vldigt passande. Finner frfattarens stt att beskriva situationen utifrn alla personers olika perspektiv intressant, dock lite frvirrande emellant. Ibland var boken fngslande, men ibland kndes den vldigt ytlig.

Annika Winning

2013-03-07

Den var rtt kul och sympatisk, och med ett vldigt driv - jag strcklste den.

Marianne Skoglund

2012-09-26

Lovvrt initiativ men det rcker inte hela vgen. Istllet fr att gestalta berttar frfattaren alltfr mycket. Tycker ocks att boken strvar efter att tcka in lite fr mnga "problemomrden": fetisch, incest, bortadopterade barn, handikapp, homosexualitet, frlders motvilja mot homosexuellt barn... you name it.

Sara Urger

2012-08-14

Jag tyckte att boken hade en bra historia men att det mesta hastades frbi fr snabbt och berttelsen kndes stressad. Dock var boken rolig och medryckande.

Eva Bohman

2012-05-15

Udda helt enkelt, men nd inte s att boken bara handlar om det udda, bakom det r personerna helt vanliga, och man vill veta hur det ska g fr dem.

Sessan Pessan

2012-02-29

lskar denna bok! Den r helt fantastisk!

Annione H

2012-02-24

Vilken fantastiskt bra skriven bok, jag slukade den verkligen. Ltt att lsa men med tungt innehll nd.

Ingrid Frisk

2012-01-26

Ovanlig och bra bok om en ovanlig fetish. Martins fetish r kvinnor som r amputerade.

2011-09-26

Nej, den hr tyckte jag inte om. Lite fr "pratig".

Anna Widerberg

2011-07-12

Sara Lövestam vann Piratförlagets författartävling Bok-SM 2009. Vem som helst fick ladda upp ett manus, allmänheten fick rösta, tio finalister vaskades fram och av dessa utsåg Lövestams Udda till vinnare.

Lesbisk kärlek, funktionshinder och förlorade relationer är viktiga teman i Udda. Paula föddes utan ben och växte upp i en adoptivfamilj. Nu forskar hon om partikelverb och håller alla känslor på långt avstånd. Lelle är flatan som försköts av familjen när hon kom ut som artonåring och som provar sig fram bland tillgängliga kvinnor. Martin är den eftertraktade unge mannen som bara tänder på kvinnor med stumpar. Sen har vi de tre medelålders kvinnorna på kemtvätten i Sveg. Tre kvinnor som, utan att veta om det, binds samma av de tre unga människorna i Stockholm.

Udda är en berättelse om kärlek mot alla odds och om att hitta sin egen väg. Lövestam vill tala om för sina läsare att alla etiketter är av ondo men också att det alltid går att återvända till det som blev fel och nå försoning. Jag håller inte med henne där. Det kan möjligen bero på att jag är mer än 15 år äldre än henne och har hunnit misslyckas fler gånger med det som kallas försoning. Eller så har jag helt enkelt haft mer otur.

Men Udda är skriven av en skicklig skribent. Jag glider igenom berättelsen och det finns inget i språket som stör eller som får läsningen att haka upp sig. Å kanske är det en del av problemet. Jag glider igenom för lätt. Hela berättelsen, med frågeställningar och lösningar, serveras mig på ett silverfat. Jag behöver inte tänka efter själv en enda gång eftersom texten talar om för mig vad jag ska känna och tycka och den lämnar inget utrymme för mina egna funderingar. Budskapet skyler över personerna som aldrig riktigt får en möjlighet att bli till kött och blod.

Jag vill möta människor som jag kan tro på mellan bokpärmarna och jag vill bli utmanad i mina tankar. Udda lyckas inte med något av det.

Ola Hellsten

2011-06-09

Ingen dum grundid. Vldigt fina och engagerande karaktrsportrtt. Men ajajaj vad vertydlig och ondigt berallesomfattande! Luktar fr mycket skrivarlinje fr min del. 2,5 vore mitt idealbetyg, men men...

Siv Eriksson

2011-06-08

Vlskriven.

Anna Johansson

2011-04-28

Annorlunda och intressant i vissa delar, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den. S bra var den inte. Jag skulle egentligen vilja ge den 2,5. Men 2 knns fr lite s det fick bli en trea.

Mia Dahlstrand

2010-06-24

2010-06-18
Lttlst och varm bok. Handlar om "udda" personer, men vem bestmmer egentligen vad som r udda och vad som r normalt. De frsker hitta "sin" plats i livet och naturligtvis krlek.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Udda, men fljer nd gngse regler fr hur en bok lggs upp.

Kristina Simar

2009-12-11

En intressant bok om udda mnniskor