Tyttö lumisateessa

Schulman, Ninni

| 2017

Flag from fi

PAHUUS ON LÄHEMPÄNÄ KUIN USKOTKAAN Kylmänä ja lumisena uudenvuodenyönä 16-vuotias Hedda Losjö katoaa. Vanhemmat ovat hämillään ja epäuskoisia. Mitä ihmettä on voinut tapahtua hyvästä ja vauraasta lääkäriperheestä olevalle tytölle värmlantilaisessa pikkukaupungissa lumisateen ja pakkasen yltyessä? Petra Wilander ja Christer Berglund Hagforsin pikkuiselta poliisilaitokselta ryhtyvät tutkimaan tapausta ja saavat nopeasti selville, että Hedda on elänyt kaksoiselämää. Vain vähän myöhemmin löytyy maakellarista murhattu nuori tyttö. Vain muutaman kilometrin päässä Heddan kotitalosta. Tyttö on alasti ja kuollut niskalaukaukseen. Onko hän Hedda? Toimittaja Magdalena Hansson on jättänyt Tukholman ja muuttanut takaisin kotiin Hagforsiin mukanaan 6-vuotias adoptoitu Nils ja avioeron raastavat tuskat. Hän on väsynyt ja masentunut ja toivoo, että lapsuudesta ja nuoruudesta tutun...

2021-05-19

ska fortsätta med serien. Intressant med Hagfors och även vår huvudperson vill jag gärna följa. Inte min favoritgenre.

2018-12-17

En helt OK lite snäll deckare med en normalintrig kryddad med lite relationer i det lilla samhället i Mellansverige. Bladvändare som tidsfördriv och som man nog snabbt glömmer.

Lena

2018-04-29

X

Frida Lönnberg

2018-01-14

Ganska långtråkig med onödigt långa utläggningar om meningslösa saker. Det kan bero på att det är första boken i serien och att författaren vill ge en introduktion till karaktärer som kommer att återkomma även i fortsättningen. Men det är ändå så att jag i långa perioder undrar lite om jag verkligen läser en deckare eller en relationsroman.

Bokslukerskan

2017-10-08

En medelstark debutroman. Absolut läsvärd! Handlingen och intrigerna får utan tvekan väl godkänt. Bitvis genial. Språket har dock en del övrigt att önska - en del missar, mindre bra formuleringar och bitvis lite hafsigt - ingen riktig botten. Jag fick ändå mersmak, ville läsa vidare i bokserien, lära känna karaktärerna, under skinnet. Se hur språket utvecklas.
Om det utvecklas.

Aimy Tisell

2017-10-05

En spännande bok som jag aldrig hade läst om det inte varit så att författaren skulle besöka skolan, nu i efterhand är jag tacksam över att jag tog del av den här boken.

2016-12-28

Jag vet inte hur många gånger jag har sett Ninni Schulmans böcker på olika bloggar, men det är väldigt många. Trots att den här första delen har stått redo i hyllan i nästan fem år så har den inte blivit läst. Förrän nu, när den långt om länge fick vara med i min boktolva. Om jag hade vetat då vad jag vet nu så hade den blivit läst för längesedan. Det här gillade jag nämligen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/12/flickan-med-sno-i-haret-av-ninni.html

Marina Pedersen

2016-10-11

Kanon

2016-08-30

Bra början på en kriminalserie med uppbyggande av intressanta karaktärer. Förväntar mig lite mer i nästa.

Bra bok

2015-03-10

Svensk deckare som följer mallen. Boken tillför inget nytt men jag gillar den ändå. Persongalleriet är bra och huvudpersonerna känns äkta och faller mig i smaken. Intrigen är heller inget nytt men det är lättsmält spänning och lättsam avkoppling.

Maria Olofsson

2014-12-09

Okej bok. Men den fängslade mig inte nåt vidare. Ganska banal kändes den. Inget mästerverk. Men då hade jag i och för sig just läst en av de bästa böcker jag läst precis innan...svårslagen...

Maria Myrberg

2014-08-09

Lättsmält deckare med ok underhållningsvärde!

Annika Fronaeus

2014-06-22

Riktigt bra bok! Den är precis så tät och spännande som man önskar av en deckare. Personporträtten känns träffande och man fastnar direkt för huvudpersonerna.

Teresia Kjellgren

2014-06-17

Vilken fantastisk debut. En av de bättre deckare jag läst på länge. Kommer absolut läsa fler böcker av henne.

Maria Cederholm

2014-06-05

Fantastisk bok. Trollbinder från första stund. Lättläst o bra skrivet. Väldigt spännande o gripande redan från start. Mycket berörande bok. En ny favoritförfattare har skapats. Längtar redan till nästa bok.

Jan Svensson

2014-04-14

Helt ok debut, väntar mig mycket av hennes nästa bok.

E H

2014-03-17

Ok bok. Synd bara att det hoppar mellan flera personer under ett och samma kapitel. Känns lite hackigt då.

Veronika Mellqvist

2013-11-06

Spännande och trovärdig! Extra roligt att läsa en bok som utspelas i miljöer man är väl bekant med. Kommer helt klart läsa hennes andra böcker.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Spännande!

Karin Löfstrand

2013-08-27

130813: Lämnar inga tydliga spår men lättsmält och helt okej. Historien känns väldigt bekant men för den del inte dålig.

Sussie S

2013-08-06

Väldigt välskriven och spännande.

Katarina Nord

2013-07-17

Stark fyra. Lite trög i början tyckte jag och somnade ifrån den flera kvällar men sen tog den sig.

Maria Mobiny

2013-07-06

kanonbra, måste läsa de andra två

Louise Ö

2013-06-30

Hur spännande som helst!! En av mina favoritdeckare!!!!

2013-06-23

Bra debut. En spännande historia om ond bråd död och trafficking. Dock tyckte jag att berättelserna om flickorna från Moldavien var ganska jobbiga att ta sig igenom. Men på det stora hela en riktigt lyckad debut! Andra boken däremot....

Elisabeth E

2013-03-02

En deckare som smälter in i mängden. Hade hoppats på mer. Den känns väldigt platt och särskilt spännande blir den inte heller. Intressant dock att den baseras på en verklig händelse i Hagfors.

En spännande bok, men med lite märklig vändning i slutet. Så tyvärr, ingen fullpott, men dock en 4:a kan den väl vara värd.

Merja A

2013-01-16

Ninni Schulman skriver väldigt trovärdigt om trafficking efter att ha bevakat ett verkligt fall i sitt arbete som nyhetsreporter. Boken är lättläst och underhållande trots att den skildrar en jobbig skilsmässa som huvudpersonen nyligen har gått igenom. Läsning som jag varmt rekommenderar.

Eva Svahnström

2012-11-03

Mycket lättläst och passar bra en kväll när man behöver lite förströelse. Bra miljöbeskrivning av ett litet värmländskt samhälle.

Ännu mera kvinnlig svensk deckare - denna gång i Värmland. Kanske inte jättebra, men en klart spännade story.

Rebecca Dahl

2012-08-21

Mycket spännande och relativt lättläst bok. Tyckte om hennes sätt att skriva. Dock var det lite rörigt att ha koll på alla namnen. Det drog ned lite.

Spännande från första sidan. Bra story och jag kände direkt sympati för huvudpersonen.

Astrid Wikström

2012-07-21

Efter att ha läst ung. halva boken, förstod jag vem som var mördare, det visade sig vara rätt. Detta drog ner betyget rejält. Annars hade den varit en klar fempoångare.

2012-07-10

Bra och lättläst.

Birgitta Wahlström

2012-04-14

Lättläst deckare

A H

2012-04-02

Bra språk och story. Lite förutsägbar men det gjorde inget. Nu ska jag läsa nästa'

Louise A

2012-03-10

Lite oväntade vändningar och stundtals riktigt spännande.

Lars Sederlin

2012-02-17

Riktigt bra deckare.

Elisabeth Andersson

2011-09-12

En svag trea. Mer relationsdrama än deckare emellanåt. Dock karaktärer som fastnade och jag kan tänka mig att läsa mer.

Längtar till uppföljaren som kommer i vår!

Jessica Bongenhielm

2011-07-24

Spännande deckare, lättläst och fängslande, kommer att lästa nästa deckare av N Schulman

Karin Lundberg

2011-07-13

Mindre än en vecka efter utläsning har jag redan glömt handling, upplösning, karaktärer.. En deckare i mängden.

Magnus Bergström

2011-06-12

Når nästan en trea tack vare igenkänningsfaktorn för mig som bor i Hagfors. Boken håller en väldigt vardagsrealistisk nivå, vilket är dess styrka. Men i samband med detta så läggs mycket vikt på detaljer som i efterhand känns lite ovidkommande för berättelsen. Det byggs upp detaljerade relationer mellan karaktärerna, utan att de förändrar vår uppfattning eller misstanke om dem. Det är i vilket fall ett habilt hantverk och det vore ju kul om Schulman fortsätter skriva berättelser från Hagforstrakten, särskilt om hennes förmåga att fläta dem utvecklas.

Åse Bandling

2011-06-05

Högt tempo, spännande och en riktigt bra debut. Det blir 3,5 från mig.

Mimmi S

2011-06-02

Trafficking, hemvändande journalist med deckarambitioner, korrumperade poliser... En deckare i mängden.

Lotta Strandberg

2011-05-19

Här lyssnat på boken, bra inläst. Handlar om journalisten Magdalena som flyttat från storstaden med sonen Nils. 2 flickor hittas mördade och en trafficinghärva uppdagas. Mest spännande är hur polisen Christer hanterar situationen när han inser att hans far är en av kunderna. Inte jättespännade men elt OK.

Sara Eriksson

2011-04-19

Väldigt snabb upplösning, men det känns som om det kan komma en fortsättning på Christer Berglund.

Anna Thors

2011-03-20

Bra svensk samtidsspänningsroman. Väntar på uppföljaren som kommer i höst.

Maria Johnson

2011-03-11

En mycket välskriven debutbok. Schulman bygger skickligt upp intrigen. Karaktärerna känns välarbetade och trovärdiga. Ser fram emot hennes nästa bok.