Tystnadens historia och andra esser

Englund, Peter

| 2003

I den hr esssamlingen r det den s kallade Lilla historien som str i centrum. Mycket handlar om freml, vanor och freteelser som blivit till sjlvklarheter i vr vardag, sdant vi aldrig reflekterar ver, men som likafullt har en bakgrund i det frflutna. Hr lser du om gemets, skruvmejselns, glasgonens, tandborstens, hamburgarens och ledans historia. Hr mter du diskussioner om ljuden frr, om nazisternas mrkliga framgngar i kriget mot cancern, om uppkomsten av den moderna shoppingkulturen, och om den vackra kroppens historia. Hr lr du dig om vrldens frsta finansbubbla - dr kolossala summor spekulerades bort p tulpaner -, om vrldens frsta vlfrdsstat, dess uppgng och tragiska fall, och om frebilden till tjuren Ferdinand och hur han egentligen ndade sitt liv. Med mera.

Rama Pujara

2020-08-23

Intressant delar av historien som man vanligtvis inte tnker p.

Anders Bck

2014-02-11

Vissa esser var bra, andra hoppade jag ver efter ett par sidor.

Anna Nyman

2012-07-15

Det r smmysigt, bitvis fascinerande och bitvis intressant. Men de olika esserna lyfter inte till en helhet som "Brev frn nollpunkten" gr.

Karl Sandberg

2011-04-02

Tack Peter Englund fr din suverna ess om spekulationsbubblan kring tulpaner i 1600-talets Holland. Bra och ironisk beskrivning av galenskaper som griper oss mnniskor vid oreglerad kapitalism, s vl i historisk och modern tid, Klart lsvrt!

2010-03-03

Det r verkligen en intressant och roande faktasamling, men de massiva trga textmassorna och bristen p stilistisk touch gr att lsningen blir alltfr likt ett uppslagsverk och ett uppslagsverk r det inte. Saknar ven "den lilla mnniskan" och kvinnorna i esserna. Englund beskriver en "Verklig Hjlte" (utan citationstecken!) som en man, p grund av det man behver leva upp till fr att vara en Verklig Hjlte (fortfarande utan citationstecken!)...

Nina Nykvist

2009-07-12

En jttefin bok och lttlst. Ger eftertanke och ett historiskt perspektiv p vardagligheter. En fempongare som jag skulle vilja ha i min egen hylla IRL.

Josefine Larsson

2009-06-30

skn bok att komma tillbaka till d och d och lsa en eller tv uppfriskande historier.