Tystnadens historia och andra essäer

Englund, Peter

| 2003

I den här essäsamlingen är det den så kallade Lilla historien som står i centrum. Mycket handlar om föremål, vanor och företeelser som blivit till självklarheter i vår vardag, sådant vi aldrig reflekterar över, men som likafullt har en bakgrund i det förflutna. Här läser du om gemets, skruvmejselns, glasögonens, tandborstens, hamburgarens och ledans historia. Här möter du diskussioner om ljuden förr, om nazisternas märkliga framgångar i kriget mot cancern, om uppkomsten av den moderna shoppingkulturen, och om den vackra kroppens historia. Här lär du dig om världens första finansbubbla - där kolossala summor spekulerades bort på tulpaner -, om världens första välfärdsstat, dess uppgång och tragiska fall, och om förebilden till tjuren Ferdinand och hur han egentligen ändade sitt liv. Med mera.

Rama Pujara

2020-08-23

Intressant delar av historien som man vanligtvis inte tänker på.

Anders Bäck

2014-02-11

Vissa essäer var bra, andra hoppade jag över efter ett par sidor.

Anna Nyman

2012-07-15

Det är småmysigt, bitvis fascinerande och bitvis intressant. Men de olika essäerna lyfter inte till en helhet som "Brev från nollpunkten" gör.

Karl Sandberg

2011-04-02

Tack Peter Englund för din suveräna essä om spekulationsbubblan kring tulpaner i 1600-talets Holland. Bra och ironisk beskrivning av galenskaper som griper oss människor vid oreglerad kapitalism, så väl i historisk och modern tid, Klart läsvärt!

2010-03-03

Det är verkligen en intressant och roande faktasamling, men de massiva tröga textmassorna och bristen på stilistisk touch gör att läsningen blir alltför likt ett uppslagsverk och ett uppslagsverk är det inte. Saknar även "den lilla människan" och kvinnorna i essäerna. Englund beskriver en "Verklig Hjälte" (utan citationstecken!) som en man, på grund av det man behöver leva upp till för att vara en Verklig Hjälte (fortfarande utan citationstecken!)...

Nina Nykvist

2009-07-12

En jättefin bok och lättläst. Ger eftertanke och ett historiskt perspektiv på vardagligheter. En fempoängare som jag skulle vilja ha i min egen hylla IRL.

Josefine Larsson

2009-06-30

skön bok att komma tillbaka till då och då och läsa en eller två uppfriskande historier.