Tystnaden

Koontz, Dean

De som kan leva utan att lämna några digitala spår men ändå röra sig fritt och använda internet sägs befinna sig i tystnaden. "Jag måste verkligen dö nu", är de sista skälvande orden från en man som har allt men ändå tar sitt liv. I eftersvallet av hans handling står hans änka, FBI-agenten Jane Hawk. Hon är fast besluten att göra det som all sorg och ilska inom henne kräver: att finna sanningen. Ett oroväckande mönster träder fram. Hawks make verkar inte vara ensam. Många framgångsrika människor, till synes lyckliga och rofyllda, har den senaste tiden begått självmord. Någon verkar försöka skydda en hemlighet så viktig eller hemsk att ett människoliv inte är värt någonting i jämförelse.  Spänningsmästaren Dean Koontz gör svensk comeback med en ny, vass thrillerserie som kretsar kring FBI-agenten Jane Hawk. DEAN KOONTZ föddes 9 juli, 1945 i Everett, Pennsylvania....

Jan Banan

2019-04-04

Spännande berättelse även om sista tredjedelen blir lite tramsig.

Helt okej 😊

En favorit författare som börjat med en ny serie om FBI agenten Jane Hawk. I denna är det lite kryptiskt och miljöskildringarna är så underbara. En typisk amerikans bok med skjutvapen mord och jakt. Ledtrådar som sakta knyts samman. Intressant men inte en av hans bästa.

Marc Moore

2018-07-30

Slutade läsa efter en tredjedel av boken, inte direkt dålig men känner väll att den inte gav så mycket.
Han lyckas inte skapa karaktärer som jag bryr mig om, tyvärr.

A Bookaholic Swede

2018-06-18

För många, många år sedan läste jag Blixsken av Dean Koontz och sedan dess har jag älskat Dean Koontz böcker. Jag har under de senaste åren inte hunnit läsa så mycket Koontz, men jag har sakta men säkert börjat ta mig igenom de böcker jag inte hunnit läsa. Så, det var extra kul att få chasen att läsa Tystnaden den första boken i en ny thriller serie

Boken börjar stark med att Jane Hawk försöker hitta en anledning till varför hennes man och flera andra människor har begått självmord, trots att de aldrig visat sig vara deprimerade. Vad Jane får veta kommer att få henne att att bli jagad på flykt då hänsynslösa människor kommer göra allting för att tysta henne för gott.

Jag tyckte att Tystnaden var både otrolight härlig spännade och mystisk. Jag älskar att boken börjar starkt, ingen långsam börjar här inte. I stället BAM och och sedan är det spänning rakt igenom boken. Eftersom det här är den första boken i en serie så får man naturligtvis inte att svar på alla frågor, men slutet är tillfreställande och jag vill verkligen ha nästa bok i serien!

Detta är en perfekt bok för thriller fans!

Åsa Carlsson

2018-06-08

Trots att nu den här inledande delen i thrillerserien om FBI-agenten Jane Hawk inte riktigt uppfyllde mina i förväg rätt höga förväntningar, så överraskade den övervägande positivt ändå, på andra helt oväntade sätt. Ser fram emot uppföljaren och hoppas det inte dröjer alltför länge innan den dyker upp i svensk översättning. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.com/2018/06/tystnaden-av-dean-koontz.html

Evasbokhylla

2018-06-07

En spännande nagelbitare

Spännande, fängslande och stark!

2018-05-08

Dean Koontz har alltid varit en av mina favoritförfattare. Jag läste min första bok av honom, Viskningar (Whispers), redan för trettiofem år sedan. Har sedan genom åren läst alla hans böcker som har översatts till svenska, cirka fyrtiofem stycken.

Sedan 2012 har inte hans böcker översatts till svenska, så cirka sex böcker har jag missat av honom. (Jag klarar tyvärr inte av att läsa böcker på engelska).

Men nu har Bokfabriken översatt boken Tystnaden (The Silent Corner) till svenska. Det är den första boken i en serie om FBI-agenten Jane Hawk.

Och nog tycker jag allt att Dean Koontz författarskap håller än. Boken är lättläst, medryckande, spännande, och bra. Och jag kommer definitivt att läsa dom kommande böckerna i serien, för jag vill ju veta hur det går för Jane Hawk.

Rekommenderas.

Christina Andersson

2017-12-11

Kommer den här nästa år?