Tyst i klassen

Ranelid, Björn

| 2012

Kristina Lilja växer upp med föräldrar och sex bröder i ?Pinnakåkarna? i Malmö, ett område med nödbostäder som byggdes på 20-talet. Livet är hårt. Pappan super, slåss och trakasserar ? med ödesdigra följder för fler än ett av hans barn. Hektor, som stammar, blir värst ansatt av fadern och Sixten skadas svårt när han bland kamraterna försöker få den respekt han inte får hemma. Men Kristina har ett eget öde och en begynnelse som är en gåta. När hon blir varse hur det ligger till lyckas hon bryta sig loss. Hon gör ett gigantiskt klass-språng och blir så småningom präst. Men utan hennes mamma Karin hade det inte gått. Karin är den som håller ihop familjen, sliter på dubbla jobb, och minns allt som hänt.Tyst i klassen skildrar ett segregerat Sverige genom flera ögonpar. Med berättelsen om Kristinas liv från 40-talet till nutid har Björn Ranelid skapat ännu ett kvinnoporträtt som stannar i...

Eva Rydinger

2018-06-12

Bra bok!!

markus eriksson

2017-07-05

Min favorit bok. Då jag har rötterna på backarna så blir det en resa bak i tiden för mig. Briljant skrivet och fantastiskt uppläst av Björn

Gunnel Lindström

2014-07-31

Inte en av Ranelids bättre böcker, men ändå läsvärd.

Matilda Linell

2014-02-20

Tydligen är det inte möjligt att sätta noll stjärnor..

greger andersson

2014-01-25

Välmenande syfte men Ranelid underskattar läsaren med sina ständiga pekpinnar och förklaringar. Mer som en sedeslärande historia berättad för barn. Övertydlig och tråkig.

Karin Löfstrand

2013-01-21

130120: Gillar verkligen Ranelid men här blev jag besviken. Lite "här och där".

Theresa Gyllander

2012-06-21

Den första bok som jag läser av Ranelid. Jag blev positivt överraskad o berörd. Enligt mig en fint skriven bok som inte blundar, döljer eller förskönar verkligheten. Mycket läsvärd!

Pia Stendahl

2012-05-16

Jag har aldrig tidigare läst något av Ranelid. "Tyst i klassen" blev min introduktion till denne författare. Jag måste säga att han inte påminner om någon annan samtida svensk författare. Hans skrivsätt och berättarstil sticker verkligen ut.

Jag är imponerad av Ranelids spårkbruk. Ranelid skriver vackert med poetiska formuleringar och målande beskrivningar. Miljö- och tidsbeskrivningarna är verkligen en av Ranelids styrkor.

Det går inte att ta miste på Ranelids engagemang att förmedla kampen mellan gott och ont och att det ur denna kamp kan det växa fram något positivt, ett maskrosbarn.

Historien och berättandet påminner mig nästan om ett förkunnande, en predikan. En predikan som inte får ifrågasättas eller analyseras och den känslan gör mig tveksam. Allt som inte får ifrågasättas väcker skeptikern i mig och gör att jag ändå inte upplever historien som trovärdig. När en historia inte känns trovärdig lämnar den mig dessvärre ganska oberörd.

På ww.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Eyez Only

2012-03-02

Mycket bra, vackert skriven och rörande bok. Mycket snyggt omslag dessutom. Ranelid är betydligt bättre på att skriva böcker än han är på att sjunga och dansa... ;)

Ola Janåker

2012-02-01

Inte helt oävet även om berättelsen stundtals spretar betänkligt och trots longörer som ibland blir närmast parodiska.