Tyskungen

Läckberg, Camilla

| 2007

Mord med rötter i nazismens brott Efter fjolårets succé med Olycksfågeln har Camilla Läckberg seglat upp som Sveriges hetaste kvinnliga deckarförfattare. Nu kommer hon med sin femte roman om författaren Erica Falck och polisen Patrik Hedström i Fjällbacka. Den här gången är det Ericas egna familjehemligheter som kommer upp till ytan.          En varm augustidag hittas en gammal man död i sitt hem i Fjällbacka. Obduktionen visar att han blivit ihjälslagen med ett enda slag från ett tungt stenföremål och att han dog redan i juni. Att ingen upptäckt dödsfallet beror på att mannen var något av en ensling och att den bror han delade huset med har varit bortrest hela sommaren.           När Erica får höra talas om mordet blir hon bestört. Sedan hon börjat läsa sin mors dagböcker har hon nämligen upptäckt att modern umgicks i samma kretsar som den mördade mannen under andra världskriget. Dessutom...

Favorit i repris. Jag blev inspirerad att läsa om en gammal goding efter att ha lyssnat på Camilla Läckbergs senaste bok Gökungen i Fjällbacka serien.
Tyskungen är min favorit i serien.
Jag har läst den två gånger och lyssnat på den en gång.
Nya färgstarka karaktärer kommer in i serien i denna bok och gör den till mer än en vanlig deckare och lyfter serien. Efter alla böcker nu känns det som man känner alla karaktärer.
Denna bok har en skön blandning av karaktärer, spänning, gripande öden och även humoristiska inslag.

Jesper Nåvik

2022-01-29

Marie Byström

2021-08-14

En av dom bästa i serien om fjällbacka.👍👍

2017-12-28

Läckberg skriver standard deckare med klyschiga karaktärer och i den här boken är intrigen lite väl krystad för att kännas helt trovärdig. Läckberg är helt klart en av de sämre sk deckardrottningarna som det bara dräller av.

Nathalie P

2017-12-10

Bästa deckaren som jag har läst! Älskar Camillas upplägg med återblickar tillbaka i tiden, vilket ökar spänningen och ovissheten markant. Om du vill ha en bok för att sträckläsa, köp denna. Garanterad spänning!

Anna Andersson

2017-11-22

Larvig

Ingela Johansson

2016-12-19

Älskar Läckberg

Anders And

2015-11-15

En överraskning. Hade läst en av de två första, höll med GW. Läste sen Tyskungen "i brist på bättre" mycket positivt överraskad! Riktigt snyggt ihopsnodd historia, lite lagom familjegulligull, och språket klart bättre än den första jag läste. Har bränt igenom resten av Ericaserien efteråt. Men gillade nog den här bäst.

Miss Me Mo

2014-11-19

Min första Läckbergbok. Tyckte om den. Spännsnde lite mysig, bra intrig

Saga Melander

2014-08-20

Favorit hittils av Camilla, det finns det där extra

Susanne Honkanen

2014-07-27

Nog den bästa av hennes böcker som jag läst.

Therese Östman

2014-06-30

Seg och spännande! Betyg: 4

Ingela Karlsson

2014-06-05

Den bästa av Läckbergs böcker

Maria Cederholm

2014-05-01

Fin historia. Härligt att varva då och nutid. Mycket spännande öden som man får följa, Trollbinder från första sidan. En av hennes bästa böcker hittills i serien.

Katarina Johansson

2014-03-11

Inte en av Läckbergs bästa böcker.

Mary Göransson

2014-02-28

Bra som vanligt.

Ingela Nyström

2013-11-10

Spännande och gripande som denna författarinna kan.

Anna Lindgren

2013-09-05

Väldigt krånglig! Svårt att hänga med i svängarna...

Teresia Kjellgren

2013-08-22

Lite efter alla andra har jag hittat Camilla Läckbergs böcker om Erica Falck och jag gillar de verkligen. Man ska väl kanske ha läst de i ordning för att helt hänga med i Ericka och främst Annas story, men jag har läst Olycksfågeln så jag var inte helt lost. Hur som, absolut en spännande, bra och läsvärd bok!

Anna Jensen

2013-08-10

Inte riktigt lika bra som de andra böckerna, men ändå spännande. Handlingen känns lite långsökt och överdriven.

Ellinor Karlberg

2012-12-26

Ger den 3, tyckte historien vävdes ihop bra. Dock haltar det ibland som t.ex. det faktum att Hans fått Axel beskriven för sig och inte alls förstod att det kunde vara någon han mött..
Men ganska bra totalt sett.

Hanna Persson

2012-01-11

Mycket bra. Sträckläsning

Lena A

2011-08-29

Hennes språk känns helt fel! Tonåringar talar inte som i Läckbergs bok...

Anette Marcusson

2011-03-15

Bra

Absolut bästa bok jag läst på länge,Hur författaren väver samman nuet med dåtid är mkt bra gjort!

Sten

2011-01-06

Första Läckberg deckaren jag läst och nu defintivt inte den sista. Jag som inte ens har deckare som förstahandsval när jag väljer böcker. Men istället för en massa tekniskt och mest fokus på det blodiga så målas relationer och det förflutnas koppling till nutiden upp på en väldigt engagerande sätt. Varje kapitel lämnar en nyfiken på nästa. Toppen!

2011-01-05

Jag gillade den här storyn mycket, är en riktig sucker för Läckbergs böcker. Som alltid har hon något riktigt hemskt på lur.
Gillar hennes sätt att skriva, och hennes karaktärer känns varma och balanserar upp det hemska i böckerna.

Bästa Läckberg boken hittills

2010-10-11

Den här boken gillade jag. Om man bara inte förväntar sig stor litteratur av en deckare, utan inser att det trots allt bara är just det, en deckare, så funkar det här jättebra. Visst äer personerna stereotypa, men så tycker jag det är i nästan överallt. Det är förmodligen bara för att vi ska känna igen alla typerna, snabbt och lätt. Och det gör man. Jag gillar frågeställningarna som den här boken, trots allt, ger upphov till. Kan man förlåta och bli förlåten? Är allt bara svart eller vitt?

Anna Liljeby

2010-10-06

Läckberg blir bara bättre och bättre

2010-07-28

Läckberg är bra!!

Camilla Eriksson

2010-07-09

en av camillas bästa böcker handlar om nutid och andra världskriget ,absolut läsvärd.

Ulrika Birkeldh

2010-07-04

Förutom slarv med årtal och datum så var det här en spännande deckare.

Elisabeth Nilsson

2010-04-11

Första boken jag läste av Camilla Läckberg. En av de bästa jag har läst. Spännande!

2010-02-25

En nästanfyra för denna nutidshistoria i Fjällbackaregionen med återkoppling till perioden 1944-45. Jag köper denna berättelse inklusive allt bebissnack. Jag föredrar Erica framför Nessers Barbarotti. Läckberg kan skriva. Vardagsmysig dialog.

Bellan

2009-12-10

Det blir bra när det är en så närliggande historia.

M W

2009-12-01

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

Börjar tröttna på Läcknbergs upplägg: nutid, dåtid och så lite personliga problem för alla på polisstationen

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Så spännande hela vägen.

Mari-Anne Lövholm

2009-08-18

Enl mig vardagsenkelt skrivet. Berättelsen tar sin början både i nutid och i 1940-talet. Händelser från det förflutna som begravts ger efterverkningar i nutid, väcker nyfikenhet och ett behov att lösa det förflutna för att kunna gå vidare i nutid. Väcker även hos mig en tanken man kan välja att spinna vidare på när boken är slut; hur mycket av historien påverkar i dag våra liv? Karaktärerna är förvisso sterotypa och arrangerade. Gör inte mig något, det gör att man lätt förstår och tar till sig berättelsen.

Victoria N.

2009-07-29

Usel deckare! Banal story och riktigt dåligt språk. Läs ej!

Katarina Kjellberg

2009-07-27

Du (läs jag!) blir sååå irriterad över alla hopp mellan olika karaktärer samtidigt som det definitivt gör att man vill läsa mer...Den vävs ihop på ett schysst sätt på slutet, jag gillar den!

magnus larsson

2009-07-16

Det enda positiva som du möjligtvis skulle kunna få ut av den här boken är om du vill börja skriva böcker men har dåligt självförtroende. Då kan det vara upplyftande att veta om att det finns en bok som är så dålig språkmässigt och har karaktärer vars djup är tunnare än papperet den är skriven på har lyckats sälja så här bra. Jag vet inte om Camilla Läckbergs andra böcker är lika dåliga eller om hon bara är ett geni när det kommer till marknadsföring men jag kommer i alla fall inte läsa mer böcker av henne för att ta reda på det.

Karin Karlsson

2009-07-10

Camilla skriver så att det är svårt och släppa taget om boken. blandar perfekt mellan vardagsliv och mordutredningar.

Sofia Åkerberg

2009-06-21

Sådär minst sagt. Med tanke på att Läckberg bollar ungefär tio olika berättarperspektiv plus två olika tidsperspektiv känns det hela minst sagt splittrat. Dessutom blir det lite väl arrangerat att plocka in den invandrade (och kvinnliga) polisen just i den bok som rör sig i nynazistiska kretsar.