Twist

Östergren, Klas

| 2014

Klas Östergrens nya roman skruvar sig fram mellan årtiondena fram till vår egen tid, från en given punkt på sextiotalet när sommaren var lång och The Beatles "Twist and Shout" fortfarande ekade i folks medvetande. Där väcks en kärlek, till en kvinna med många namn. Anna. Eller Anne-Marie. Eller Ami.Twist är en berättelse om att utnyttja och bli utnyttjad. Den handlar om pengar som bytte händer när centrala Stockholm förvandlades för femtio år sedan. Men om mutor är en gråzon så har bedrägeriet i Twist också en verkligt svart sida, som berättaren bit för bit blir varse: de rörelser av pengar, information och inflytande som frigörs när muren mellan öst och väst faller i slutet av åttiotalet.Ingen går fri. Alla är med i spelet: motvilligt, ovetande eller av fri vilja. Liksom i en roman av Graham Greene eller John Le Carré handlar Twist om själva sveket och vad det gör med de människor som deltar...

Solveig Andersson

2017-09-16

-4 Som vanligt en skickligt komponerad roman av Östergren vars prosa alltid är genialisk. Däremot lyckas inte historien beröra mig så som jag hoppats i början.

Christoffer Ekelund

2017-08-29

Oftast formidabelt språk, men handlingen lämnar en del att önska. Det känns som om det byggs upp för en storslagen vändning som aldrig inträffar.

Jan Svensson

2017-04-29

Välskriven som vanligt av Östergren. Intressant historia men jag vänta hela tiden på överraskningen som aldrig kommer.

Tomas Karlsson

2016-02-29

Språket är briljant, historierna har jag svårare att få grepp om, känns mer och mer svepande och diffusa ju längre in i boken man kommer.
En stark trea tillslut.

Twist påminner mig om Gentlemän. Den beskriver ungefär samma tider, det finns en förfluten tid i efterkrigstiden, på sextiotalet, Stockholms åttiotal och nutid. Och den handlar om ett antal män som kretsar kring en stark och mystisk kvinna.
Eftersom jag tillhör samma generation som Östergren känner jag igen mig, främst i 80-talet. Men de år han är äldre än mig är tydliga. Då, i barndomen och ungdomen, är skillnaden stor på hur man upplever sin nutid. Klas är äldre än jag, från en annan samhällsklass och rör sig i helt andra miljöer än jag gjorde - trots att vi båda var unga i samma Stockholm under ungefär samma tid. Jag är fascinerad av hans beskrivningar och berättelser från nutidshistorien, jag avgudar hans språk och de stämningar han skapar.
Östergren följer inga skrivarkursers råd om dramatiska kurvor och avskalat enkelt språk - ändå är hans romaner bättre än det mesta man kan läsa. Hans berättelser virvlar iväg i, till synes, impulsiva sidoberättelser där man som läsare flyttas runt bland årtiondena utan att man ens märker att man har förflyttats - förrän han plötsligt leder oss tillbaka till den kronologiska nutidshistorien. Det ser oplanerat, pladdrigt och ostrukturerat ut - men i slutet visar dig sig att varenda utvikelse utgör en del av den stora berättelsen, allt har betydelse, allt hänger ihop. I slutet på roman snurrar det i huvudet, av häpenhet och lycka - vilken författare han är!

Hans Bengtsson

2015-10-19

Mycket njutbar läsning, så som han behandlar språket.

Monica Carlsson

2015-08-31

Tråkig!

Mårten Fäldner

2015-08-09

Bra uppläsning av författaren

Joakim Roos

2015-07-12

Storartad läsning. Fantastiskt språk, fantastiskt berättande. Klas Östergrens bästa. En bok som jag inte ville skulle ta slut.

Emma Fägerlind

2015-03-12

Mycket bra, jag skulle vilja skriva kompetent. Författaren är mycket bra på att skriva och mycket bra på att skriva böcker, och det är förstås en fröjd. Jag glömmer dock bort vad som har hänt och vad det handlar om mellan varven, dagar då jag inte läser, vilket tyder på att det ändå fattas något.

Kristina Åkerlund

2015-02-26

I nobelklass. Sverige är att gratulera som har en sån underbar berättare i Klas Östergren.

Lena L

2015-01-20

Lysande roman med fantastiskt språk.

Laban Johansson

2014-12-12

Ok. Hade nog för höga förväntningar på "twisten".

Charlotte Karlsson

2014-12-07

Klas Östergren är lysande. En roman som andas 60-tal. Det finns en mystik som gör att man inte vill släppa boken. Språket är fantastiskt.

Merja A

2014-11-17

Klas Östergren gjorde mig inte besviken den här gången heller."Den sista cigaretten" var det första jag läste och efter det ett par av författarens tidigare verk : böckerna som är filmaktuella snart. Kan varmt rekommendera alla som ännu inte läst Östergren att göra det.

Tobias Wahlberg

2014-09-20

Bokens berättarjag lämnar Österlen och åker på besök till det marinhistoriskt intressanta Karlskrona. Han blir bjuden på kroppkakor och vodka på Sturkö. På kroppkakekalaset medverkar en ryss som arbetar med det omtalade gasledningsprojektet genom Östersjön. Osannolikt nog har ryssen och berättarjaget flera gemensamma bekanta i efterkrigstidens Stockholm.
Jodå, det osar lite Gentlemen här. Passande nog denna höst...

Tarja Ahlgrén

2014-08-05

Hatten av för Klas Östergren! Allt i den här historien håller och känns, de små "skrönorna" längs vägen väcker filmiska bilder och man går och undrar över hur mycket som är sant. Det gyllene fiskespöet, finns det?

Tarja Ahlgrén

2014-08-05