Tvinga mig

Child, Lee

| 2016

Ett nytt pulshöjande äventyr med Jack Reacher "Allting med den, från Reachers näsa för dåliga nyheter och hela vägen fram till slutet, håller samma styrka som alltid." - The New York Times Reacher kliver av tåget i Mothers Rest, en hemlighetsfull stad befolkad av vaksamma människor. Han möter en kvinna på perrongen som letar efter sin försvunna detektivpartner, och Reacher bestämmer sig för att hjälpa henne. Snart är de mitt uppe i en desperat färd genom landet och genom de dolda delarna av internet. Sökandet efter sanningen leder dem tillbaka till Mothers Rest, där Reacher måste möta en mardröm värre än han någonsin hade kunnat föreställa sig.

2021-03-25

Plus: Lättläst, spännande, sådär övermänskligt skickligt agerande i alla situationer vilket man kan frossa i vad gäller fiktion. Ruskig bakgrundshistoria.

Minus: Att Reacher alltid verkar möta upp med en skicklig och duglig kvinna, men att han alltid ska vara så mycket bättre och kunna lära henne och mästra henne. Självklart ska de ligga med varandra också och gärna bli lite tillfälligt (?) förälskade. Känns på något sätt som mansplaining in action.

2019-01-09

Nu får det räcka med Jack Reacher för min del. Det har börjat bli för tjatigt, lång väg och många ord mot händelsernas kärna. Och det känns väldigt konstruerat i det här fallet.

Kim M. Kimselius

2017-08-12

Störst, bäst och starkast. Det är sammanfattningen av hjälten Jack Reacher som mot alla odds klarar av allt. Det här är den 20:e boken om Reacher som varit militär och nu vandrar landet runt för att utforska det. Vart han än kommer stöter han på problem. Av många anses han som en luffare, eftersom han inte har något bagage. När kläderna bli smutsiga köper han helt enkelt nya. Lite upprepning från föregående böcker, kanske blir det lätt så när det handlar om en person. Men Jack Reacher är trots allt Jack Reacher och jag måste läsa varje bok om honom.

Den här gången kliver han av tåget i Mother's Rest. Det är namnet som gör honom nyfiken på staden. Snart inser han att allt är riktigt är som det ska vara bakom stadens perfekta fasader. Han möter en privatdetektiv, en före detta FBI-agent. Hon letar efter en detektiv som har anlitat henne, för vad vet hon inte, bara att hon skulle möta honom i den här staden.

Stadens invånare gör det så svårt som möjligt för Reacher och kvinnan att stanna i staden. Till slut kastas de ut. Det gör Reacher nyfiken. Vad är det egentligen staden döljer. När han får veta sanningen är det något så fruktansvärt att han har svårt att tro vad han ser.

Spännande och riktigt läskig bok. Mycket oväntat slut. Rekommenderar den varmt!

Marita Ryen

2016-08-08

Bra men inte så spännande som Lee Childs böcker om Reacher kan vara.

Jan Banan

2016-05-24

Helt OK och den bästa av de senaste Reacher-bödkerna.

Mattias Lönnebo

2015-11-28

En bra thriller, helt i Lee Childs vanliga stil.