Tvilling

Alfvn, Inger

Pi r dd, och hennes tvillingsyster Lollo minns henne, den framstende fotografen, med vrme och stolthet. De stod ju varandra s nra, trots de drastiska olikheterna i livsval och personlighet. Pi valde bort "kvinnligheten" fr ventyr och faror, Lollo skaffade sig en trygg utbildning, man och barn och en tillvaro utan utmaningar. Men hennes minnen vxer efter hand till en dramatisk urladdning av motsgelsefulla knslor, av krlek och hat, beroende och avstndstagande. Och till sist ett upprrt ckel infr systerns ra sprk, hennes pstdda frihet som visar sig dlja hemligheter och svek.Inger Alfvns explosiva nutidsskildring r en mngtydig berttelse om tv ytterst sammansatta kvinnor. Den ena den andras frnsida.

Fjrde boken jag lser av henne, men tyvrr den smsta. Seg och lite trkig, ven om den helt klart har sina stunder.

2019-05-28

Det r bara Lollo som fr fram berttelsen. Lsaren tvingas vara i hennes tankar. Det knns som ett fngelse att stndigt umgs med denna konservativa, humorfria och kyliga person. En psykologisk roman som gradvis avsljar huvudpersonen Lollo. Kanske ett intressant portrtt, men inte fr mig.