Tvåhjärtat

Det är hungertid, orostid ? en tid av korta somrar med magra skördar och långa, hårda vintrar. Rädslan följer i hungerns spår, och får en jordemor att gå ut i skogen för att sätta ut det märkliga hennes egen svärdotter fött. Sju år senare måste hon ge sig av för att finna varelsen tillsammans med sin svartsinte son och sin lärling. De förföljs av korpar och får ett lodjur som vägvisare, och snart märker de att skogen döljer sådant de trodde bara fanns i sagorna. Samtidigt sprider sig skräcken vid kusten när hemrifolkets första kung samlar den största armé någon sett. Tvåhjärtat är första delen i serien med samma namn och är Marija Fischer Odéns debutroman.

Jennifer Johansson

2019-11-23

Tack Marija Fischer Odén för recex!

I Tvåhjärtat får vi följa tre parallella tidslinjer. En tidslinje innefattar en kung som skapar en stor armé, den andra tre personer som söker efter ett barn och den tredje med ett gäng som försöker fly undan de kommande kriget.

Jag tycker att denna bok var fängslande och prologen var riktigt starkt gjort. Men någonstans längs vägen är det som att historien fastnar och inte tar sig så långt, och med så många tidslinjer är det förståeligt men samtidigt tråkigt. Jag hade önskat att vi fick veta mer och att det inte lämnade så oavslutad inför nästa del. Den mängd karaktärer i denna bok är också lite för många, för mitt tycke. Jag är van vid att läsa fantasy med en stor karaktärsgrupp, men då är oftast längden mycket längre samt att man får en viss förklaring för varje karaktär och hur den beter sig, så att jag lättare kan hålla reda på vem som är vem. Här var det riktigt bra att det fanns ett persongalleri längs bak i boken, annars hade jag haft riktigt svårt för att hålla koll på alla karaktärer.

De karaktärer som jag lärde känna och se skillnad på var bra gestaltade. De magisystem i boken låter väldigt intressant och jag ser fram emot att få veta mer om hur det fungerar och vad dess gränser är. Det är mycket talande till djur och mycket anmärkning på natur och djurliv, vilket jag alltid gillar i böcker. Samt även en stor mängd av vikingatidens gudar letar sig in i denna bok, vilket jag enbart ser som ett plus.

Men jag ser fram emot att se vad som väntas i nästa del och hoppas på mer fördjupning i magisystemet, karaktärerna och att komma längre i handlingen. En stark debut, och jag tror att serien bara kommer bli bättre.

Jag gillar verkligen när författare vågar använda redan existerande personer, väsen, gudar, mytologiska saker och vända och vrida dem så att det passar till den egna berättelsen. I Tvåhjärtat får jag som älskar fornnordisk mytologi känna igen mängder av saker men ändå sitta och le förtjust över att Marija Fischer Odén inte bara gjort dem till sina egna utan ändå faktiskt hållit sig ganska sann till deras karaktärsdrag och liknande i de mytologiska berättelserna. Jag älskar när jag får sitta och gissa vem som är vad och vem som hör till vad och jag tycker att Fischer Odén använder sig av de olika mytologiska djuren på ett alldeles förträffligt sätt.

Att berättelsen utspelar sig i Hälsingeskogarna glömmer jag ganska fort. Dels för att jag inte har någon relation till området, men också för att jag går in i fantasyberättelsen så pass mycket. Det gör det däremot ännu lite roligare när det finns en koppling till Sverige och jag gillar också citatet från Adam av Bremen som finns längst fram i boken.

Det är ett relativt stort persongalleri och när boken slutar är jag lite besviken över att inte ha fått veta mer om vad Våg, Bris och Sten hittar på men samtidigt avslutas allas berättelser på ett karaktäristiskt seriesätt – det knyts ihop men man förstår att det inte är slut. Jag gillar Våg, Utter och Lin väldigt mycket. Tycker om deras personligheter, att de får ta mycket plats i berättelsen och jag gillar också den riktning deras liv tar.

Berättelsen drivs hela tiden framåt och eftersom perspektivet byts mellan tre huvudgrupper och mellan personer i dessa grupper blir det aldrig heller stillastående och tråkigt.

Språket är bra och passar genren.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Marija Fischer Odéns debutbok och det är den första delen i planerad trilogi. Det är en fantasybok som riktar sig till äldre ungdomar och uppåt.

Detta är en bok med lite av en frisk vind på fantasymarknaden. Ofta, men inte alltid, så utspelas en fantasybok i en värld som påminner mycket om medeltiden och just då en stil som går i riddarnas fotspår, tänk kung Arhur-legenden. Denna däremot tar sitt ursprung från vår egen bakgrund med vikingar och nordisk mytologi med dess gudar men även folktro med troll, vättar och andra väsen.

Det är inte heller det stora episka där en utvald skall rädda världen från det stora onda. Men, skall jag tillägga, vi har en maktgalen kung som har planer att lägga så många länder under sig som han bara kan, så vad som döljer sig längre fram i serien vet vi inte ännu. Vi får istället närgånget och småskaligt möta två olika grupper som har personliga mål, den ena letar efter ett förlorat barn och den andra flyr från ett krig. Samtidigt får vi även ta del av kungen, som inte målas upp som den helt onde endimensionella skurken, det är en mera levande personlighet man får ta del av i honom om visar upp en mera gråskala, vilket jag gillar, allt är inte alltid svart och vitt.

Det är en levande värld som målas upp och när karaktärerna flyr in bland träden så känner man att man är där med dem, kylen biter in i en själv. Språket flyter på fin och är på en lagom nivå.

Detta är en bra och intressant uppbyggnad på en serie som lämnade mersmak när sista sidan var utläst. Jag vill absolut läsa mera om vad som händer i denna värld framöver, hur allt kommer att sluta.

Frida Hallberg

2018-10-13

Järnåldersfantasy från hälsingeskogarna med stor karaktärsutvecklingspotential vilket lovar mycket inför del två och tre. Älskar miljöerna och de lågmälda och samtidigt stora magiska förmågorna, svängningarna mellan hopp och hopplöshet, och den jobbiga kylan. Varför ska folk alltid ut och vandra i snötider i sagor? Underbart att det finns en maktlysten psykopat till man som jag får hata! Första boken känns som en upptrappning för alla mysterier jag hoppas få svar på i fortsättningen. Tycker om förhållandet mellan gudar och människor. Vem är det som övergett vem egentligen?
Skulle gärna lajva i denna low-fantasyvärld. Fast innan snön då :)

Robbans boktips

2018-10-04

Kvalitetsfantasy för vuxna utan de vanliga stereotyperna!

Nääääääää INGET för mig 😳

Spännande och fascinerande!