Två systrar

Seierstad, Åsne

| 2016

En oktoberdag 2013 försvinner plötsligt två välartade tonårsflickor från sitt hem i Norge. Deras föräldrar pendlar mellan panik och förtvivlan. Vad kan ha hänt dem? Så kommer chockbeskedet: de har gått över gränsen till Syrien. Men deras far är inte typen som ger upp. Orädd ger han sig in i det krigshärjade landet på jakt efter sina döttrar. Vilka är systrarna Ayan och Leila? Vad förde dem från en trygg tillvaro i ett litet norskt samhälle till kalifatet i Raqqa? I Två systrar ger sig Åsne Seierstad, den bästsäljande och kritikerrosade författaren till Bokhandlaren i Kabul och En av oss, i kast med en av vår tids viktigaste och mest komplicerade frågor. Varför radikaliseras muslimska ungdomar som växer upp i väst? Vilka är de människor som söker värvning i IS? Som få andra lyckas Åsne Seierstad komma nära inpå de människor hon skriver om. Två systrar är berättelsen...

Maria Nordström

2019-02-18

Mycket intressant.

Ann Simonsson

2018-11-03

Boken blev alldeles för lång.

Åse Bandling

2018-04-22

Intressant skildring men känns något för lång

Therese A

2017-11-24

Viktig läsning för alla som arbetar med barn och ungdomar!

Therese Olsson

2017-05-05

Boken var väldigt lärorik och fick en att få en insyn och tankar om hur ISIS/Daesh fungerar med sin propaganda och rekrytering (till en viss del). Det kunde absolut ha blivit en stark 4a från mig men jag anser att man kan uppfatta innehållet som väldigt rörigt, många namn och många arabiska ord plus att boken kunde ha varit kortare men ändå lika lärorik.

2016-12-25

Skrämmande läsning, men ändå intressant. Kan förstå flickorna, de har sin tro och åker dit de känner sig hemma ( kan tycka att fler kunde göra det) Däremot är det synd om föräldrarna och brodern som ska försöka handskas med detta. Att systrarna ansluter sig till IS och försvarar deras inställning kan inte vara lätt att ta in.

Erika Granholm

2016-12-06

Intressant bok på det hela taget, men Seierstad hade kunnat redigera lite hårdare i materialet eftersom den blir lite lång ibland.