Tv soldater

Roslund & Hellstrm

| 2012

200% kärlek respekt stålthet broderskap plikt gemenskap. Jos Pereira vid Sektionen mot Gängkriminalitet har en vägg fylld av stirrande ansikten. Unga pojkar som agerar som grovt kriminella män och klassas som farligast i Sverige. Han vet att han har ett problem som skenar ytterligare femtusen svenska pojkar på väg in i kriminella nätverk. Vi är bröder. Vi är krigare och Fammilj in i döden.Mitt på väggen sitter två ansikten. Leon och Gabriel. Redan som nioåringar gömde de vapen i sina elevskåp och kapslar med amfetamin under frysdisken på Konsum, tog vilka risker som helst för längtan efter att en dag få höra till. Tio år senare skriver Leon från fängelsecellen på Aspsås brevet till Gabriel, kärlek älskade bror, den ende han litar...

Ted Svedberg

2020-04-10

Tung och skrmmande. Skildrar samhllets vld, gng, och grupperingar p ett otroligt bra stt.

Anders S

2019-10-19

Vl beskrivande av verkligheten men alldeles fr tung och lngsam fr min smak. Fick verkligen kmpa mig igenom.

Kristina Carlsson

2017-03-22

Denna tegelstensbok var inte riktigt i min smak s det tog tid att lsa den. En lite rrig berttelse som det tog tid att komma in i, men handlingen kndes vldigt aktuell och skildrar nog p mnga stt verkligheten i de kriminella frortsgngen.

Inger Jonsson

2017-01-06

Gripande skildring av utanfrskap, brist p empati och en frvrngd bild av vad krlek r. En ojmn kamp mellan de som representerar det goda och de som utfr onda handlingar.

2015-12-23

Jag har lst de fem tidigare bckerna i den hr serien av Roslund & Hellstrm och verkligen berrts av dem. I deras bcker r alla p ngot stt offer, men utan att fr den skull hemfalla t det sentimentala. Det har tagit emot vldigt att brja lsa denna, mest fr att den r s ohyggligt tjock, i kombination med att jag blev lite besviken p frra boken. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/12/tva-soldater-av-anders-roslund-borge.html

Valentina C

2015-03-25

En mycket otck och verklig bok men nd s lngt ifrn min egen verklighet. Rekomenderas

Gunnel Lindstrm

2015-01-01

Aktuell och obehaglig lsning om gngkriminalitet.

Ellinor Karlberg

2014-06-20

Fantastisk. Den obehagliga känslan som infinner sig är svår att beskriva. Roslund & Hellström är Sveriges bästa deckarförfattare.

2014-06-16

En bok om ett angeläget ämne men författarna lyckas inte göra något av det. Jag har verkligen tyckt bra om tidigare böcker av Roslund & Hellström men den här håller inte måttet. Riktigt uselt skrivet med dåligt språk och "kantigt" formulerat. Tusentals upprepningar och inget flyt i språket. Nä det känns som om samarbetet dessa författare emellan har gjort sitt. 1+.

2014-06-15

En recension om... ja om det boken handlar om... och vad en tycker om den... jo ja men vad handlar den om?? Jag blev aldrig klok p vad som var grejen.... ja det var tv grabbar och tv gubbar de gillade typ inte varann fast tv gilla varandra nt hade hnt nn gng o nn mdde dligt fr det men ville gra mer ont eller mindre ont... eller ja... ja jag vet faktiskt inte mer... kanske skulle man ha lst tidigare bcker fr att fatta? sen utver det s hade jag svrt fr de kursiva partierna, vad syftade de till? och de partier som var skrivna med ett mindre typsnitt - varfr det, vad ville man sga med det? nej sorry, den hr var vare sig spnnande intressant eller lskig, inte fr mig i alla fall...

Maria Svedman

2014-04-12

Intressant, bitvis knslosam men lite lngdragen.

Katarina Johansson

2014-03-11

Som vanligt en spnnande och gripande bok av dessa frfattare.

Monica Magnusson

2014-02-15

Den gick lite upp och ner. Ibland spnnande. Ibland s lngtrkig.

Lisa S

2013-12-09

Roslund

ethel andersson

2013-10-22

Otroligt gripande och ruggig! Ls den!

Susanne Antonson

2013-09-27

En ofattbar story, sedan kommer Husbybrnderna och visar att detta mycket vl r vrt Sverige idag

Stefan Wern

2013-09-19

En viktig bok som, som vanligt nr det gller Roslund och Hellstrm, sticker ut i den ondligt saggiga grt som kallas det svenska deckarundret. Deras rst r annorlunda, sprket r vitalt och nrmast poetiskt, och jag gillar att man mste tugga sig in i boken. Jag fredrar det alla dagar i veckan framfr lttsmlt soppa ala Lckberg eller Anna Jansson. Sedan r Tv soldater lngt ifrn deras starkaste bok. Tre sekunder r till exempel betydligt mer spnnande och raffinerad. Men tonen finns dr, mnet r intressant, samhllskritiken r viktig och bilden av Sverige knns bde trovrdig och ohyggligt skrmmande.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok...

Claes Nilsson

2013-08-24

Gillade de tidigare bckerna men denna r fr fragmenterat skriven. Lnga stycken vet man inte vem som tnker eller gr ngot och sprket r vldigt korthugget, frmst under frsta halvan

Kjell Ram

2013-08-17

En av de bsta bcker jag lst p lnge samtidigt som den r en av de jobbigaste. S mycket hat. Otroligt bra berttat. En bok som stannar kvar inom en.

Karin Almn

2013-08-06

det tog fr lng tid innan Evert Grens kom in i den.
Brjan var seg.
En skrmmande och deprimerande bild av Stockholmsfrorten...

h4l h4rtl3y

2013-07-17

En spnnande bok, som knns orovckande aktuell i sin samhllskritik om ungdomskriminalitet, upproriskhet, frort, ... Bra driv i texten; typisk semesterlitteratur.

Lotta Lettenstrm

2013-07-15

De har gjort det igen! Bsta boken jag lst p riktigt lnge! Denna bok handlar om gngkriminalitet. Beroende och hopplshet. terigen till frgestllningen fr man ta lagen i egna hnder nr inte polisen kan gra ngot? Frfattarna fr en alltid att fundera ver innehllet lngt efter. Rekommenderas!

Katarina Nord

2013-07-04

En fruktansvrd bok som jag fick en obehaglig knsla d jag lste men nd inte kunde sluta lsa. Stark fyra.

Annelie Andersson

2013-07-04

En otck och obehaglig bok som jag lst med en stor klump i magen.Den slutade inte ens lyckligt vilket sllan verkliga kriminella historier gr.

Johan Pihel

2013-05-24

Som vanligt s har Roslund och Hellstrm ett engagerande sprk och skriver en historia som stundtals blir riktigt obehaglig. Men jag hade hoppats p att slippa den ensidiga och ganska karaktrstypiske Grens.

Anders Friberg

2013-05-23

Bra, men vl lpngsrandig. Ingen av deras bttre

Pia Stendahl

2013-01-03

Jag tycker att Tv soldater r ondigt rrig och det r inte helt ltt att hitta den rda trden. Boken r seg i starten men efter ungefr halva s kar den tempo. Nr tempot kar s kar ven spnningen men jag dras aldrig riktigt med. P ngot vis blir det alldeles fr mycket av ingenting. Framfr allt r boken alldeles fr lng.

Det r en riktigt otck vrld som frfattarna mlar upp med vld, gng och organiserad kriminalitet. Att detta fr pg i det tysta och utan fler och strre tgrder kritiseras i boken.

P www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Peter Kronlw

2012-12-29

Ljudbok. Skrmmande realistisk historia!

Agneta Rosengren

2012-12-16

Ddens trist, i alla fall som ljusbok. Kan bara inte med upplsarens slpiga enformiga rst. De andra bckerna frn frfattarna lste jag sjlv och gillade dom mycket.

A H

2012-12-09

Vilken bra bok!! Vilket sprk. Och vilken fruktansvrd historia - som skert r sdan som verkligheten r men inte borde vara. Man blir rdd!!!!

Heln Lundstrm

2012-11-21

Hr har de ftt ihop en historia lika gripande som grym. Jag slits mellan ovisshet och total upplysthet. En briljant berttarteknik dessa bda herrar besitter.

margaretha grn

2012-11-09

Blev jtte besviken p denna bok, har lst alla Roslund & Hellstrm och de har varit topp betyg p de.

Jessica Appelqvist

2012-11-02

Svrlst med "ryckig" text men vldigt intressant handling.

Lars Sederlin

2012-09-30

usel,orkade inte lsa ut.

Ann Simonsson

2012-09-11

Nej tack. Slutade lyssna efter 2 skivor. Rrig och saknade en vettig handling. Roslund Hellstrm kan bttre!

Eyez Only

2012-09-06

Skitbra bok, en av de bsta deckare jag lst!

Ally Regins

2012-08-30

Blev besviken, seg, lngsam och utan egentlig handling. Kndes uppenbar ganska tidig.

Jens Persson

2012-08-19

Spnning frn frsta till sista sidan har varit frfattarparet Roslund

Liza Bolin

2012-07-31

jag r faktiskt himla besviken. den verkade s bra, men istllet fr att ta itu med ett samhllsproblem larvar de ivg i en thriller-artad handling. och i efterordet, dr de brukar skriva att det hr och det hr r taget frn verkliga hndelser osv, dr skrev de i princip "det hr SKULLE KUNNA HNDA". ja, men det skulle en rymdinvasion ocks gra. de bsta delarna r beskrivningarna av fngelserna.

Maria Johnson

2012-07-25

Inte imponerad. Hade hga frvntningar som tyvrr inte infriades

Viveka Vrnman

2012-07-21

Vad besviken jag blev p denna bok. Har vntat s p nsta Roslund & Hellstrm, men denna sega bok gillade jag inte. Deras klart smsta bok, de andra har varit s bra!

Eva Jacobson

2012-07-20

Mycket trovrdig. Lite tjatig i mitten d handlingen stod och stampade. I vrigt lttlst.

Caroline Johansson

2012-07-09

Deras smsta bok mste jag sga, upprepningar o svr att komma in i...

Eva Bommelin

2012-07-07

Tycker inte om hur de har skrivit boken. Ja den r bra men tyckte det bara innehll en massa upprepningar hela tiden. Boken skulle kunna vara tunnare.

Kristina Simar

2012-07-03

Som alltid en mycket genomtnkt och vlskriven kriminalroman av Roslund & Hellstrm. Som vanligt gr det inte att se vem som skriver vad, som annars inte brukar vara ngra problem att se i andra bcker som har tv frfattare. Jag har lst alla deras bcker och haft stor behllning av dem. Frfattarna tar ofta upp aktuella mnen. Att boken var p nstan 700 sidor skrmde inte mig. Den var lttlst och d var sprket inte alls trkigt. Det var en riktig bladvndare och jag hade svrt att lgga boken ifrn mig. Jag blir oerhrt ledsen att lsa att s mnga unga killar vljer den brottsliga banan. Tycker detta r en perfekt sommarbok.

Karin Lfstrand

2012-07-02

120610: Fantastiskt spnnande och vlskrivet med vertygande research. Det r dock en vldigt otck bild av Sverige som beskrivs. Helt klart en av rets bsta bcker! Trots detta hller jag "Tre sekunder" ngot hgre eftersom det r svrt att ha ngra sympatier med huvudpersonerna i "Tv soldater" ver huvud taget.