Två soldater

200% kärlek respekt stålthet broderskap plikt gemenskap. Jos Pereira vid Sektionen mot Gängkriminalitet har en vägg fylld av stirrande ansikten. Unga pojkar som agerar som grovt kriminella män och klassas som farligast i Sverige. Han vet att han har ett problem som skenar ytterligare femtusen svenska pojkar på väg in i kriminella nätverk. Vi är bröder. Vi är krigare och Fammilj in i döden.Mitt på väggen sitter två ansikten. Leon och Gabriel. Redan som nioåringar gömde de vapen i sina elevskåp och kapslar med amfetamin under frysdisken på Konsum, tog vilka risker som helst för längtan efter att en dag få höra till. Tio år senare skriver Leon från fängelsecellen på Aspsås brevet till Gabriel, kärlek älskade bror, den ende han litar...

Ted Svedberg

2020-04-10

Tung och skrämmande. Skildrar samhällets våld, gäng, och grupperingar på ett otroligt bra sätt.

Anders S

2019-10-19

Väl beskrivande av verkligheten men alldeles för tung och långsam för min smak. Fick verkligen kämpa mig igenom.

Kristina Carlsson

2017-03-22

Denna tegelstensbok var inte riktigt i min smak så det tog tid att läsa den. En lite rörig berättelse som det tog tid att komma in i, men handlingen kändes väldigt aktuell och skildrar nog på många sätt verkligheten i de kriminella förortsgängen.

Inger Jonsson

2017-01-06

Gripande skildring av utanförskap, brist på empati och en förvrängd bild av vad kärlek är. En ojämn kamp mellan de som representerar det goda och de som utför onda handlingar.

2015-12-23

Jag har läst de fem tidigare böckerna i den här serien av Roslund & Hellström och verkligen berörts av dem. I deras böcker är alla på något sätt offer, men utan att för den skull hemfalla åt det sentimentala. Det har tagit emot väldigt att börja läsa denna, mest för att den är så ohyggligt tjock, i kombination med att jag blev lite besviken på förra boken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/12/tva-soldater-av-anders-roslund-borge.html

Valentina C

2015-03-25

En mycket otäck och verklig bok men ändå så långt ifrån min egen verklighet. Rekomenderas

Gunnel Lindström

2015-01-01

Aktuell och obehaglig läsning om gängkriminalitet.

Ellinor Karlberg

2014-06-20

Fantastisk. Den obehagliga känslan som infinner sig är svår att beskriva. Roslund & Hellström är Sveriges bästa deckarförfattare.

2014-06-16

En bok om ett angeläget ämne men författarna lyckas inte göra något av det. Jag har verkligen tyckt bra om tidigare böcker av Roslund & Hellström men den här håller inte måttet. Riktigt uselt skrivet med dåligt språk och "kantigt" formulerat. Tusentals upprepningar och inget flyt i språket. Nä det känns som om samarbetet dessa författare emellan har gjort sitt. 1+.

Maria Klamas

2014-06-15

En recension om... ja om det boken handlar om... och vad en tycker om den... jo ja men vad handlar den om?? Jag blev aldrig klok på vad som var grejen.... ja det var två grabbar och två gubbar å de gillade typ inte varann fast två gilla varandra å nåt hade hänt nån gång o nån mådde dåligt för det men ville göra mer ont eller mindre ont... eller ja... ja jag vet faktiskt inte mer... kanske skulle man ha läst tidigare böcker för att fatta? å sen utöver det så hade jag svårt för de kursiva partierna, vad syftade de till? och de partier som var skrivna med ett mindre typsnitt - varför det, vad ville man säga med det? nej sorry, den här var vare sig spännande intressant eller läskig, inte för mig i alla fall...

Maria Svedman

2014-04-12

Intressant, bitvis känslosam men lite långdragen.

Katarina Johansson

2014-03-11

Som vanligt en spännande och gripande bok av dessa författare.

Monica Magnusson

2014-02-15

Den gick lite upp och ner. Ibland spännande. Ibland så långtråkig.

Lisa S

2013-12-09

Roslund

ethel andersson

2013-10-22

Otroligt gripande och ruggig! Läs den!

Susanne Antonson

2013-09-27

En ofattbar story, sedan kommer Husbybränderna och visar att detta mycket väl är vårt Sverige idag

Stefan Wern

2013-09-19

En viktig bok som, som vanligt när det gäller Roslund och Hellström, sticker ut i den oändligt saggiga gröt som kallas det svenska deckarundret. Deras röst är annorlunda, språket är vitalt och närmast poetiskt, och jag gillar att man måste tugga sig in i boken. Jag föredrar det alla dagar i veckan framför lättsmält soppa ala Läckberg eller Anna Jansson. Sedan är Två soldater långt ifrån deras starkaste bok. Tre sekunder är till exempel betydligt mer spännande och raffinerad. Men tonen finns där, ämnet är intressant, samhällskritiken är viktig och bilden av Sverige känns både trovärdig och ohyggligt skrämmande.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok...

Claes Nilsson

2013-08-24

Gillade de tidigare böckerna men denna är för fragmenterat skriven. Långa stycken vet man inte vem som tänker eller gör något och språket är väldigt korthugget, främst under första halvan

Kjell Ram

2013-08-17

En av de bästa böcker jag läst på länge samtidigt som den är en av de jobbigaste. Så mycket hat. Otroligt bra berättat. En bok som stannar kvar inom en.

Karin Almén

2013-08-06

det tog för lång tid innan Evert Grens kom in i den.
Början var seg.
En skrämmande och deprimerande bild av Stockholmsförorten...

h4l h4rtl3y

2013-07-17

En spännande bok, som känns oroväckande aktuell i sin samhällskritik om ungdomskriminalitet, upproriskhet, förort, ... Bra driv i texten; typisk semesterlitteratur.

Lotta Lettenström

2013-07-15

De har gjort det igen! Bästa boken jag läst på riktigt länge! Denna bok handlar om gängkriminalitet. Beroende och hopplöshet. Återigen till frågeställningen får man ta lagen i egna händer när inte polisen kan göra något? Författarna får en alltid att fundera över innehållet långt efter. Rekommenderas!

Katarina Nord

2013-07-04

En fruktansvärd bok som jag fick en obehaglig känsla då jag läste men ändå inte kunde sluta läsa. Stark fyra.

Annelie Andersson

2013-07-04

En otäck och obehaglig bok som jag läst med en stor klump i magen.Den slutade inte ens lyckligt vilket sällan verkliga kriminella historier gör.

Johan Pihel

2013-05-24

Som vanligt så har Roslund och Hellström ett engagerande språk och skriver en historia som stundtals blir riktigt obehaglig. Men jag hade hoppats på att slippa den ensidiga och ganska karaktärstypiske Grens.

Anders Friberg

2013-05-23

Bra, men väl lpngsrandig. Ingen av deras bättre

Pia Stendahl

2013-01-03

Jag tycker att Två soldater är onödigt rörig och det är inte helt lätt att hitta den röda tråden. Boken är seg i starten men efter ungefär halva så ökar den tempo. När tempot ökar så ökar även spänningen men jag dras aldrig riktigt med. På något vis blir det alldeles för mycket av ingenting. Framför allt är boken alldeles för lång.

Det är en riktigt otäck värld som författarna målar upp med våld, gäng och organiserad kriminalitet. Att detta får pågå i det tysta och utan fler och större åtgärder kritiseras i boken.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Peter Kronlöw

2012-12-29

Ljudbok. Skrämmande realistisk historia!

Agneta Rosengren

2012-12-16

Dödens trist, i alla fall som ljusbok. Kan bara inte med uppläsarens släpiga enformiga röst. De andra böckerna från författarna läste jag själv och gillade dom mycket.

A H

2012-12-09

Vilken bra bok!! Vilket språk. Och vilken fruktansvärd historia - som säkert är sådan som verkligheten är men inte borde vara. Man blir rädd!!!!

Helén Lundström

2012-11-21

Här har de fått ihop en historia lika gripande som grym. Jag slits mellan ovisshet och total upplysthet. En briljant berättarteknik dessa båda herrar besitter.

margaretha grön

2012-11-09

Blev jätte besviken på denna bok, har läst alla Roslund & Hellström och de har varit topp betyg på de.

Jessica Appelqvist

2012-11-02

Svårläst med "ryckig" text men väldigt intressant handling.

Lars Sederlin

2012-09-30

usel,orkade inte läsa ut.

Eyez Only

2012-09-06

Skitbra bok, en av de bästa deckare jag läst!

Ally Regins

2012-08-30

Blev besviken, seg, långsam och utan egentlig handling. Kändes uppenbar ganska tidig.

Jens Persson

2012-08-19

Spänning från första till sista sidan har varit författarparet Roslund

Liza Bolin

2012-07-31

jag är faktiskt himla besviken. den verkade så bra, men istället för att ta itu med ett samhällsproblem larvar de iväg i en thriller-artad handling. och i efterordet, där de brukar skriva att det här och det här är taget från verkliga händelser osv, där skrev de i princip "det här SKULLE KUNNA HÄNDA". ja, men det skulle en rymdinvasion också göra. de bästa delarna är beskrivningarna av fängelserna.

Maria Johnson

2012-07-25

Inte imponerad. Hade höga förväntningar som tyvärr inte infriades

Viveka Värnman

2012-07-21

Vad besviken jag blev på denna bok. Har väntat så på nästa Roslund & Hellström, men denna sega bok gillade jag inte. Deras klart sämsta bok, de andra har varit så bra!

Eva Jacobson

2012-07-20

Mycket trovärdig. Lite tjatig i mitten då handlingen stod och stampade. I övrigt lättläst.

Caroline Johansson

2012-07-09

Deras sämsta bok måste jag säga, upprepningar o svår att komma in i...

Eva Bommelin

2012-07-07

Tycker inte om hur de har skrivit boken. Ja den är bra men tyckte det bara innehöll en massa upprepningar hela tiden. Boken skulle kunna vara tunnare.

Kristina Simar

2012-07-03

Som alltid en mycket genomtänkt och välskriven kriminalroman av Roslund & Hellström. Som vanligt går det inte att se vem som skriver vad, som annars inte brukar vara några problem att se i andra böcker som har två författare. Jag har läst alla deras böcker och haft stor behållning av dem. Författarna tar ofta upp aktuella ämnen. Att boken var på nästan 700 sidor skrämde inte mig. Den var lättläst och då var språket inte alls tråkigt. Det var en riktig bladvändare och jag hade svårt att lägga boken ifrån mig. Jag blir oerhört ledsen att läsa att så många unga killar väljer den brottsliga banan. Tycker detta är en perfekt sommarbok.

Karin Löfstrand

2012-07-02

120610: Fantastiskt spännande och välskrivet med övertygande research. Det är dock en väldigt otäck bild av Sverige som beskrivs. Helt klart en av årets bästa böcker! Trots detta håller jag "Tre sekunder" något högre eftersom det är svårt att ha några sympatier med huvudpersonerna i "Två soldater" över huvud taget.

Lena L

2012-06-24

Ruggig, otäck, spännande och tänkvärd. Ibland alltför orealistiskt realistig. Myket nära en femma med den var för otäck..Läs det och tänk efter...