Två hus vid slutet av en väg

Palmkvist, Conny

| 2007

Det är 1982 och den kallaste vintern i mannaminne. I en liten by vid namn Sorgen på den skånska landsbygden växer Gustav upp med sin halvtokiga mamma och sin alkoholiserade översittare till far. Hans enda vänner är pojken Kalle, grannflickan Mathilda och så Arnold med stora huvudet, en gammal man som fyller Gustav med fantastiska historier och lär honom att fly in i fantasins värld när allting blir för svårt.      Året då Gustav fyller tretton år slås hela hans värld sönder. Han dör två gånger, växer över trettio centimeter och är med om en ödesdiger händelse som kommer att förändra hans liv för all framtid.      Fjorton år senare söker Mathilda upp honom och tvingar honom att göra upp med det förflutna. Det blir en smärtsam resa tillbaka, in i minnenas värld.     Två hus vid slutet av en väg är en gripande barndomsskildring...

Ulla Englund

2011-11-16

Innanför dörren där den vanliga familjen bor sker otäcka saker som uppdagas alltmer. Man får inget veta direkt, men i små subtila ord och meningar här och var får jag som läsare insyn. Det här sättet att presentera ett händelseförlopp, verkligt eller fantiserat, passar mig perfekt. Man behöver inte säga allt, det framgår tydligt nog ändå i en text av en bra författare.

Lotta Berling

2011-02-04

Med inslag av magisk fantasi får en mörk historia ett skimmer av ljus kring sig. Snygg komposition, som överraskar läsaren på slutet.

Cissi Rosenqvist

2011-01-21

Boken är lättläst men halvvägs in i den undrade jag fortfarande varför jag läste den. Jag var måttligt road men sen hände något märkligt. Några timmar senare har jag läst ut den och jag inser att jag inte bara har sträckläst den utan att jag verkligen tyckte om den också. Snabbt läst med en bra historia som man kanske förstår först när man är (nästan) klar.