Två gånger är en vana

Rudberg, Denise

| 2011

2010 lanserade Denise Rudberg en helt ny genre - elegant crime. Första boken om Marianne Jidhoff, Ett litet snedsprång, blev starten på en ny fas i hennes författarskap, och hennes största framgång hittills. Konceptet består av kriminalhistorier i överklassmiljö, och rymmer allt som behövs för att skapa en spännande historia - makt, pengar, flärd och dekadens. Under mellandagarna sker ett märkligt överfall, riktat mot en av de anställda vid det välrenommerade investmentbolaget The Chinese Wall. Offret återfinns dagen efter, mycket svårt skadad. Uppenbarligen har förövaren varit ute efter att döda. Brottet är extremt hårdbevakat av media, och polisen blir snart varse att The Chinese Wall inte bara är ett lämpligt firmanamn utan också ett begrepp för hur alla inom företaget blockerar informationsflödet till omvärlden. Det är omöjligt att få till ett enda vittnesmål som kan leda utredningen...

Bokdjungeln

2020-04-30

Det var härligt att återigen träffa Marianne Jidhoff, även om denna bok inte är lika bra som den första i serien. Men delen som handlar om underkuvade kvinnor är otroligt spännande och det var den som gjorde att jag inte ville lägga ifrån mig boken. Det gick väldigt snabbt på slutet men det var inget som stör tycker jag. Jag ser framemot att läsa de andra böckerna om Jidhoff.

Marina Pedersen

2016-10-15

Så där

Sandra Gustafsson

2014-11-26

En bra uppföljare av första boken.

My.loved.books

2014-11-24

Ännu en jättebra bok av Denise Rudberg! :)

E H

2014-07-27

Inte så spännande som deckare men som jag skrev om första boken så gillar jag karaktärerna i boken och ska läsa bok nr 3.

Marléne S

2014-07-19

Bra story men på slutet gick det lite för fort tycker jag. Läsvärd ändå :)

Therese Östman

2014-06-26

Riktigt bra bok, med en bra handling. Betyg: 4

Åse Bandling

2014-06-08

Gillar som sagt karaktärerna och storyn bättre än i den första.

Amelie Adrielsson

2013-11-09

Här händer det verkligen inte mycket... så seg och långdragen att klockorna stannar!

Majja Svensson

2013-10-17

Härliga karaktärer och bra driv. Härligt att läsa om en en äldre kvinna som får revansch på livet.

Maria Mobiny

2013-07-11

Lite seg i början men den tar sig. Bra mot slutet

Anna-Karin L

2013-04-09

Jag gillar karaktärerna, men annars är det mest bara lättläst, varken speciellt bra story eller språk. Och eleganta miljöer? Tveksamt..

Karin Ivarsson

2012-12-09

Östermalmares skruvade liv. Lite mord, våld, sex och mat. Som vanligt med Denise, men lite äldre huvudpersoner, vilket drar ner betyget lite, jag är 26... Lyssnade på den som talbok, mycket avkopplande och fyllde sitt syfte utmärkt!

Ellinor Karlberg

2012-11-13

För det första är Rudbergs slogan på framsidan den sämsta jag hört på länge.. Så förväntningarna var inte höga. Det var en vanlig (mindre spännande) deckare men mest handlar det om relationer. Inget mästerverk direkt.

annika åberg

2012-09-02

Väldigt bra bok

Ullis N

2012-08-31

Duger som underhållning, men var sämre än den förra.
Plus är huvudpersonen inte är en trött kommisarie.

Gunilla Jönsson

2012-08-05

Underhållande läsning

Kristina Wiklundh

2012-07-10

Bra semesterläsning

Maria Nordström

2012-07-08

Obehaglig bok om kvinnomisshandel. Klart mycket läsvärd trots hjältinnans ibland fåniga överklassliv.

Caroline Karlsson

2012-07-04

En mycket bra uppföljare på "Ett litet snedsprång". Välskrivet, spännande och lättläst!

Elin Rickmarker

2012-06-13

Mycket bra!

Kitty Cat

2012-05-28

Jag gillar karaktärerna men intrigerna är så otroligt b. Storyn är precis lika naiv och platt som Rudbergs tidigare böcker och jag som faktiskt tyckte om "Ett litet snedsprång" är besviken på denna andra del. För övrigt räcker det inte att ha med två poliser i en bok för att det ska vara en deckare.

Pia Stendahl

2012-04-06

Jag känner precis som jag gjorde när jag läste första boken, Ett litet snedsprång. För att vara en bok i kategorin Elegant Crime så tycker jag inte att boken varken är elegant eller spännande nog.

Jag gillar huvudpersonen Marianne Jidhoff. Hon är så vanlig och okonstlad att det känns som något nytt och fräscht. Att huvudkaraktären är en kvinna, 55+, änka, små rund och lite osäker hör inte till vanligheterna.

Det är verkligen ett antal tragiska mäniskoöden som Rudberg beskriver i sin bok. Hon är duktig på att förmedla olika relationer och skriva levande dialoger. Dock finns det en del lösa trådar som haffas ihop i slutet av boken utan minsta finess.

Trots att mina förhoppningar på boken var ganska låga så känner jag mig ändå besviken när jag läst upplösningen. Det blir lite för mycket och jag känner bara ett stort ”Jaha” när jag läst klart.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

2012-03-04

För ett och ett halvt år sedan så läste jag den första boken i serien, “Ett litet snedsprång”, och jag tyckte mycket om den. Den fick 4,5 i betyg av mig, och här är en länk till min recension av den.

Den andra boken i serien, “Två gånger är en vana”, tyckte jag också om. Men kanske inte riktigt lika mycket som den första boken. Fast ändå tillräckligt mycket för att jag ska se fram emot tredje boken i serien i genren elegant crime som Denise Rudberg har skapat.

Lena L

2012-02-18

Spännande och underhållande roman att koppla av med efter jobbet när man bara vill roas.

Eva Bommelin

2012-01-16

Fortsätt så här Denise. vill gärna läsa nästa bok som jag hoppas kommmer snart.

Första boken var superbra och denna är om möjligt ännu bättre. Jag gillar den mysiga stämningen,även om miljön är överklass.Den var också riktigt spännande och får en att tänka efter. Jag ser verkligen framemot fler böcker om Marianne Jidhoff

Jessica Nilsson

2011-11-17

Ettan va ju bra,så denna va en besvikelse.

Lena A

2011-11-15

Jag hade svårt att komma in i boken men den blev bättre.

Gillar att karaktärerna återkommer, men den är inte lika spännande som ettan.

Annicka Olsson

2011-09-25

Jag gillar författarens sätt att skriva. Levande personporträtt, lagom brutala mord och spänning från första till sista sidan