Två hjärtans karameller

Fritzson, Sofia

Årets mest romantiska julroman!När Ellinors far dör upptäcker hon och systrarna att han har investerat i ett företag som ligger på randen till konkurs. Motvilligt åker Ellinor till den lilla orten Kullaby där den olönsamma firman Karlssons Konfektyr ligger. Micke trivs med tystnaden och lugnet i sitt ensliga hus i skogen. Där lagar han sin fudge och snickrar sina fågelholkar. Han står inför årets mest hektiska period, med långa arbetsdagar och slitsamma julmarknader och har inga planer på förändring. När Ellinor sveper in i hans liv är attraktionen mellan dem omedelbar. Men Ellinors krav är skoningslösa: öka lönsamheten eller lägg ner. Och plötsligt är det inte bara ett företag som står på spel utan även två hjärtan. Två hjärtans karameller är en mysig och romantisk julroman om stolthet, familjeband och förföriskt god fudge.

Två hjärtans karameller är en charmig liten roman som utspelar sig i juletid. Systrarna Ellinor, Hillevi och Allis pappa har plötsligt gått bort. Pappan visar sig ha investerat i ett litet företag i den lilla orten Kulleby. Det blir Ellinors jobb att åka dit och kolla upp företaget som de tror drivs av en äldre man. Men på plats möts Ellinor av en ung ursnygg man som visar sig vara ägaren.
Det är en berättelse som är otroligt enkel att komma in i. Författaren skriver lättsamt och tilltalande. Boken är ganska tunn, bara 236 sidor och går otroligt fort att läsa, jag plöjer den på ett par timmar. Det är en mysig berättelse men jag blir inte riktigt berörd av den så som jag önskat och hoppats. Karaktärerna är trevliga men är tyvärr inga jag känner något djupare för. Jag hade önskat att jag fått skratta, gråta och känt känslan av att vilja gömma mig bakom en skämskudde när jag läser, lite mer av allt. Men det är ändå trivsam läsning att fly in i Ellinor och Mickes värld för en stund.

Tack så mycket Lavender Lit för fint recex!

Två Hjärtans Karameller handlar om Micke som gör fudge och gillar sin idylliska lilla värld i byn Kullaby, och vill inte ändra på något. Men när Ellinor sveper in som en orkan och säger att hon är delägare i hans företag Karlssons Konfektyr och börjar försöka göra ändringar, ställs hela hans värld upp och ner.

Vill du hamna i julkänslor? Bli sugen på fudge? Få känna både att du fryser i snöstorm eller svettas framför en brasa? Och bara vill ha en väldigt söt och romantisk julberättrelse? Då skulle jag varmt rekommendera denna. Karaktärerna är välutvecklade och kemin finns mellan dem från början, miljöskildringarna får mig att att känna att jag är på dessa platser och handlingen tar tvära kast som jag inte såg komma. Denna är en riktig bladvändare, och sekunden jag plockade upp den hade jag väldigt svårt att lägga undan den!

När jag började läsa denna trodde jag enbart det skulle vara någon form av kärlekshistoria, men att det skulle vara en fin sådan. Men jag fick så mycket mer. Om du som jag, inte läser så mycket romance eller feelgood, skulle jag verkligen rekommendera denna. Den är inte så tjock och det händer saker hela tiden som gör att du vill fortsätta läsa. Och det snaskiga scenerna får en att rodna!

Kommer absolut att läsa fler romance/feelgood böcker då jag förstått att de kan vara såhär mysiga - och jag kommer sukta efter mer titlar av Sofia Fritzson.

Angela

Feelgood bok men både karaktärerna och historien känns lite fattiga. Det finns ingen riktig kemi eller spänning som griper tag i en, inget egentligt ”förspel” för läsaren och när det väl är dags för sex känns det lite pang på rödbetan pga detta. Helt okej bok men inte mer än så.