Två hjärtans karameller

Fritzson, Sofia

Romantik i småstadsmiljö!När Ellinors far dör upptäcker hon och systrarna att han har investerat i ett företag som ligger på randen till konkurs. Motvilligt åker Ellinor till den lilla orten Kullaby där den olönsamma firman Karlssons Konfektyr ligger. Micke trivs med tystnaden och lugnet i sitt ensliga hus i skogen. Där lagar han sin fudge och snickrar sina fågelholkar. Han står inför årets mest hektiska period, med långa arbetsdagar och slitsamma julmarknader och har inga planer på förändring. När Ellinor sveper in i hans liv är attraktionen mellan dem omedelbar. Men Ellinors krav är skoningslösa: öka lönsamheten eller lägg ner. Och plötsligt är det inte bara ett företag som står på spel utan även två hjärtan.Två hjärtans karameller är en mysig och romantisk roman om stolthet, familjeband och förföriskt god fudge.

"Två hjärtans karameller" är egentligen kanske en bok som man ska läsa innan jul. Men jag njöt lite extra av julen och läste den nu. Eller så började jag förbereda mig i tid för julen.😉
Boken är iallafall en mysig, lättsam och lättläst godbit. Den funkade bra att läsa nu även fast julen är en bit bort.
#tvåhjärtanskarameller #sofiafritzson #feelgood #feelgoodläsning #läsning #boktips #lästips #bokrecension

Charmig, underhållande och gripande!

Sandra Söderqvist

2020-12-29

Fudge, mys, romantik! Precis som framsidan säger så är detta en riktig feelgoodig julpralin. Ifall du tänker köpa lite böcker inför julen så är denna goding ett måste! Boken är väldigt enkel att komma in i och det är enkelt att hänga med i vad som sker. Berättelsen mellan Micke och Ellinor utspelar sig i lagom fart och jag väntar med spänning på vad som ska ske med fjärilar i magen. Jag tycker om att allt börjar med en investering av ett företag - det känns trovärdigt och jag blir hur sugen som helst på fudge medan jag läser (du får läsa boken för att få reda på varför)! Rekommenderar denna pärla till alla som vill ha något trevligt att läsa i jul och alla som vill komma i en härlig julstämning.

Idas Recensioner

2020-12-12

Två hjärtans karameller bjöd på en varm, söt och underhållande läsning. Sofia Fritzson har skapat härliga och trovärdiga karaktärer som alla är enkla att tycka om. Detta är en helt underbar julroman som verkligen maximerar julkänslan hos läsaren, och som får en att vilja värma upp lite glögg, äta julmat och smaska på sött julgodis.

Två hjärtans karameller är första boken jag läser som är skriven av Sofia Fritzson och jag blev positivt överraskad av hennes beskrivande, mysiga skrivsätt och hennes fantastiska förmåga att bygga upp handlingen. Jag sträckläste hela boken på några timmar, för jag blev så himla nyfiken och intresserad av både karaktärerna och händelserna i boken. Detta är en perfekt julroman som både stärker läsarens julkänsla, men som också värmer och stannar kvar i hjärtans små vrår. Underbart tips!

Recension av: idasrecensioner.se

Stinas_boksida

2020-10-18

Ellinor och hennes syster ärver oväntat ett företag när deras pappa dör. Karlssons konfektyr, som också ägs av en Micke Karlsson. Företaget går inte alls bra, och har inte gjort på länge.

Ellinor får i uppdrag att åka dit för att prata med den här Micke Karlsson, för att få till en förändring.

Micke visar sig dock vara en väldigt envis person, som tycker allt fungerar bra, och vill inte alls ha någon förändring. Ellinor blir så trött på honom. Varför ska han vara så snygg för?

En underbar romantisk feelgood i julmiljö. Man riktigt längtar till juletider. 🎄
Härliga karaktärer, även om Micke är lite envis.
Här finns mycket kärlek och mysig vintermiljö, och även några goda fudge.
Precis som en charmig feelgood ska vara.

Streckläste boken. Det gick inte att sluta när jag väl börjat.

Bokdjungeln

2020-10-17

Gillar du julen? Tycker du om feelgoodböcker? Då borde du läsa denna bok som är en blandning av dom båda.
Detta är en lättsam bok som har bra person-& platsbeskrivningar, vilket gör att man utan problem kommer in i handlingen. Medan jag läste började jag längta till julen och efter julbaket, med fudge då så klart! Boken är härlig och tar fram en efterlängtad julkänsla. Rekommenderas så här när hösten trängt sig på och man vill sitta inne med en kopp te och läsa en bra bok.

Det här är en riktigt härlig feelgood bok som består av himmelsk romantik, en gnutta humor och ett familjeband som man vill hålla hårt om. Jag kan varmt rekommendera er denna fina och mysiga julroman. Att brinna starkt för något man älskar, att våga pröva något nytt och inse att även det nya kan vara minst lika bra som det traditionsenliga. Texten är välskriven och detaljerna mycket bra beskrivna. Miljön är drömmande och under bokens gång drömde jag mig bort att jag själv stod där på julmarknaden eller hade det så där mysigt juligt och att jag bodde i en sådan mysig by.

Söt och beroendeframkallande, precis som karameller!
Wow vilken härligt, julig feelgood, en sån som man bara vill sträckläsa utan att den tar slut.

Detta är den första boken jag läser av Sofia Fritzon, men definitivt inte den sista. Man sugs in i handlingen direkt och tack vare hennes målande beskrivningar kan man enkelt se allt framför sig. Och detta gäller även de kärleksfulla delarna av boken, det märks att hon är van att skriva om det.

Ingela Svensson

2020-01-19

Sött !

2020-01-03

En mysig och romantisk julroman där du lär bli sugen på fudge när du läser. En charmig och varm berättelse om kärlek som spirar mellan två människor.

Jag gillar Sofias böcker, hon skriver underhållande och hennes böcker är svåra att släppa. Denna är inget undantag. Jag tycker om historien om Ellinor och Micke och den lilla firman Karlssons Konfektyr! Läser gärna fler böcker om karaktärerna i den lilla orten Kullaby!

Jennifer Johansson

2019-10-14

Tack så mycket Lavender Lit för fint recex!

Två Hjärtans Karameller handlar om Micke som gör fudge och gillar sin idylliska lilla värld i byn Kullaby, och vill inte ändra på något. Men när Ellinor sveper in som en orkan och säger att hon är delägare i hans företag Karlssons Konfektyr och börjar försöka göra ändringar, ställs hela hans värld upp och ner.

Vill du hamna i julkänslor? Bli sugen på fudge? Få känna både att du fryser i snöstorm eller svettas framför en brasa? Och bara vill ha en väldigt söt och romantisk julberättrelse? Då skulle jag varmt rekommendera denna. Karaktärerna är välutvecklade och kemin finns mellan dem från början, miljöskildringarna får mig att att känna att jag är på dessa platser och handlingen tar tvära kast som jag inte såg komma. Denna är en riktig bladvändare, och sekunden jag plockade upp den hade jag väldigt svårt att lägga undan den!

När jag började läsa denna trodde jag enbart det skulle vara någon form av kärlekshistoria, men att det skulle vara en fin sådan. Men jag fick så mycket mer. Om du som jag, inte läser så mycket romance eller feelgood, skulle jag verkligen rekommendera denna. Den är inte så tjock och det händer saker hela tiden som gör att du vill fortsätta läsa. Och det snaskiga scenerna får en att rodna!

Kommer absolut att läsa fler romance/feelgood böcker då jag förstått att de kan vara såhär mysiga - och jag kommer sukta efter mer titlar av Sofia Fritzson.

Angela

2019-10-08

Feelgood bok men både karaktärerna och historien känns lite fattiga. Det finns ingen riktig kemi eller spänning som griper tag i en, inget egentligt ”förspel” för läsaren och när det väl är dags för sex känns det lite pang på rödbetan pga detta. Helt okej bok men inte mer än så.