Tutte Brödsmula & Kalle Humla: En sagolik sommar

Billberg, Annika

Lisas sommarlov hos farmor och farfar får en spännande början när hon träffar Tutte Brödsmula och Kalle Humla. Tutte är som barn är mest, bara mycket mindre. Och Kalle är precis som en vanlig humla, bara större, rundare och med hatt och pipa. Det konstiga är att det bara är Lisa som kan se dem, men farfar vet att hon inte hittar på. Hon är ju faktiskt inte en sådan som ljuger. Lisa önskar att han också kan se Tutte Brödsmula och Kalle Humla ? och det kanske han kan? Annika Billberg är född 1975 i Östersund men bor numera i Enebyberg, Stockholm. Idén till boken kommer från hennes farfar, som visserligen aldrig läste böcker men var världsbäst på att berätta historier. Tutte Brödsmula & Kalle Humla ? En sagolik sommar är Annika Billbergs debut. Det är första boken i en serie. ?[E]n mycket välskriven och sinnligt tecknad berättelse och en fin skildring av en högst levande liten...

Jättebra och spännande bok för ungdomar på ca 10 år. Men äldre kan läsa denna bok med.

Lisa ska spendera sommarlovet hos farmor och farfar. Sommarlovet börjar spännande när Lisa träffar Tutte Brödsmula och Kalle Humla. Tuttes är som barn är mest, fast mindre. Kalle är som en vanlig humla, fast större och med hatt och pipa. Det konstiga är att det bara är Lisa som ser dem.
🐴
Tutte Brödsmula och Kalle Humla är en söt historia om Lisa och de nyupptäckta kompisarna. Tillsammans hittar de på allt möjligt, t.e.x bakar och har picknick i rabatten. Boken är fantasifull, härligt somrig och känns positiv. Lisa tillåts drömma och ha fantasier, farfar uppmuntrar dem istället för att förkasta dem som Lisas fröken gör. Boken riktas till barn 6-9 år, tycker den passar bra in i den åldern. Tutte Brödsmula och Kalle Humla är en trevlig start på en ny barnboks-serie!

Vilken historia! Jag känner faktiskt igen den och att få läsa den för mina barnbarn är stort. Det var faktiskt min pappa som berättade om den tokiga humlan och hans kompis Tutte. Miljön är delvis från min egen barndom. Pappa hade enorm fantasi och han berättade som det kom. Min dotter Annika blev som uppslukad av farfars berättelser och det ledde till att hon nu som vuxen skrev en först bok om Tutte brödsmula och Kalle Humla. Jag är naturligtvis stolt, men rent objektivt tycker jag att Annika har lyckats ta sig tillbaka till barndomen på ett enastående sätt. Språket är verkligen barnperspektiv och man kan förstå hur lilla Lisa känner och lever sig in i sin verklighet. Läs den! Trots att jag är "jävig" så kan jag ändå med gott samvete rekommendera boken att läsas för dina barn eller barnbarn. Ju mer fantasi du har själv, ju mer du kan gå tillbaka till din egen barndom, desto bättre blir den.

Tutte brödsmula & Kalle Humla - en sagolik sommar av Annika Billgren.
Illustratör: Jeanette Friman
Utgiven av Hoi Förlag
Ålder: 6 - 9 år.

Denna bok handlar om Lisa som är och behöver sin farmor & farfar själv under två veckor på sitt sommarlov.
Berättelsen tar fart en tråkig dag när farfar ej har tid för Lisa och hon då stöter på minimänniskan Tutte Brödsmula och hennes kompis Kalle Humla.
Tillsammans bakar de tårta och hoppar från höga stenar - vardagliga äventyr under ett sommarlov.
En charmig bok fokuserad på fantasi och respekt för barnens lek & fantasi. En bok som lyfter innebörden av respekt och tillit till barnens ord - och lyfter hur jobbigt det kan vara att inte bli trodd.

I boken skildras Lisa och farfars nära och förtroendefulla relationer där farfar tror på Lisas berättelse om Tutte Brödsmula.
Jag tycker tyvärr farmors karaktärs offras lite mycket - men tanken är nog att hon ska vara distanserad.
Som vuxen tolkar jag berättelsen som att det egentligen är Lisas fantasi men att farfar väljer att respektera och dyka in i leken lika djupt som Lisa. Att istället för att förminska och berätta hur allt är, så lever farfar sig in och också bygger vidare på Lisas miljö för Tutte - nämnligen i form av stegen.
Jag kanske tolkar fel... men jag ser det som en uppmuntran till lek och slänga in sig i fantasin med barnen. Om det var påhitt så vet Lisa det redan.
A lyssnade igenom hela berättelsen men var inte så imponerad tyvärr, han gillar lite mer fartfyllda berättelser så att han inte gillade betyder inte att den är dålig - bara att han föredrar en annan typ av böcker.
Men varför heter hon Tutte?

Fin och rolig med vackra illustrationer!

Jag och barnen har läst Tutte Brödsmula & Kalle Humla En sagolik sommar av Annika Billberg. En av de första kapitelböcker som vår 5-åring lyssnat på från pärm till pärm. Lisa spenderar sommarlovet hos farmor och farfar och hon upptäcker att det finns en liten miniatyr flicka där. Hon är så liten att hon ryms i en tändsticksask och i en sådan sover hon. Flickan heter Tutte och hon har en humla till kompis som heter Kalle. Tillsammans med dem får Lisa ett fint och roligt sommarlov. Hon funderar på varför bara hon kan se dem, men det är ju bara de som tror som kan se. Fast farfar tror på Lisa och det känns skönt.
En fantasifull berättelse som barn säkert kan känna igen sig i och tycka om eftersom många barn har ”låtsaskompisar” som vi vuxna inte kan se.
Författaren själv fick berättelserna berättade för sig av sin farfar och hon har nu gjort dem till en bok. Detta är tänkt som första i en serie. En kapitelbok med färgglada illustrationer av Jeanette Friman som förstärker berättelsen på ett fint sätt. Mycket text, men en rätt tunn bok. Inte en bok för den som precis lärt sig läsa, men en bra högläsningsbok eller tystläsningsbok för den som fått lite flyt i läsandet. Vi tyckte om boken!