Tusen svenska klassiker - Böcker filmer skivor tv-program från 1956 till i dag

Gradvall, Jan

| 2009

En underbar blandning av populära, kultstämplade och prisbelönta böcker, filmer, skivor och tv-program som speglat, definierat och format det moderna Sverige. Urval och texter av en kunnig kvartett. Gräv ner dig i de senaste 50 årens svenska kultur, från tv:s födelse 1956 fram till idag: från Hemma med Ria Wägner via Vilse i pannkakan till Knesset och Ordförande Persson, från Owe Thörnqvist och Monica Zetterlund via Hoola Bandoola Band och Abba till Esbjörn Svensson Trio och Amy Diamond, från Åsa-Nisse och Det sjunde inseglet via Göta kanal till Fucking Åmål, från Stieg Trenter och Vilhelm Moberg till Stieg Larsson och Åsa Linderborg. Hela denna fantastiska blandning av böcker, filmer, skivor och tv-program är del av en modern kulturhistoria som till stor...

Jan Svensson

2014-05-04

Nostalgi när den är som bäst. Minns mer än vad man tror. Kan med fördel delas upp i lagom portioner, så kommer jag att göra "brorsan", "Tusen klassiker"

Rasmusmatte .

2011-07-12

Underbar bok. Min man är från Västerbotten och känner igen sin uppväxt i boken.

Kenneth Olausson

2010-04-21

Oumbärlig. För listnörden.

Pia W

2010-01-06

En härlig minnesbok där mycket dyker upp igen. Böcker, musik och filmer beskrivs ömsint och träffande, leder till många småleenden och "javisst, så var det". Det märks att författarna älskar sina klassiker!

Camilla Forssén

2009-12-16

En riktig tegelsten men mycket läsvärd.

2009-12-09

Jag mindes plötsligt även MASSOR av sådant som inte stod i boken. En perfekt minneshjälp!