Tusen strålande solar

Hosseini, Khaled

| 2007

Efter nästan två år på topplistorna och med sju miljoner exemplar av Flyga drake sålda över hela världen, återkommer nu Khaled Hosseini med Tusen strålande solar - en gripande berättelse om en oförsonlig tid, en osannolik vänskap och en kärlek större än livet självt. Ödet, krig och förlust för Mariam och Laila samman, två generationers kvinnor med olika syn på kärlek och familj. Bortgifta med samma man. Och medan de uthärdar det ständigt upptrappade våldet omkring dem, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de allt närmare varandra. De blir som systrar, som mamma och dotter för varandra, och deras starka vänskap kommer till sist att förändra inte bara deras liv, utan även den kommande generationens liv. Hosseini har samma driv i berättelsen som i Flyga drake, och Tusen strålande solar är en skildring av trettio år av Afghanistans historia och samtidigt en berättelse...

Den här boken grep, liksom Hosseinis andra böcker, tag om mitt hjärta. Så oändligt sorglig men vacker bok.

En väldigt gripande bok

Eva

2017-06-28

Kom aldrig in i boken och hade svårt att hänga med

Jenny Olsson

2017-06-19

Marie Stenshammer

2017-04-17

Underbar, vacker och sorglig! Måste läsas!

Matilda Pråme

2017-01-05

Helt förstörd efter att ha läst denna bok pga så vacker och sorglig. Helt fantastisk bok <3

michael sivenbring

2016-10-24

Vackert skriven bok, tragisk handling.

Angelica Pilman

2016-02-06

Bra bok med en hemsk kvinnosyn och en gripande historia men jag gillade ändå Flyga drake bättre

Amanda Malker

2016-01-03

Helt klart en av mina favoriter. Kan garantera att den smäller dig med känslor, både glädje och sorg. Värd 5 stjärnor utan tvekan!

Harriet Klarin

2015-10-05

Grym men härlig bok om starka kvinnor i krigets Afghanistan.

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Underbar. Läs den!

Anna Hedstrand

2015-06-29

Sjukt bra bok
Sorglig men så bra, denna bok kunde jag inte sluta läsa

Shima Momeni

2015-06-29

Helt fantastiskt gripande bok som väcker många känslor och tankar.

Sara Bentfors

2015-06-27

Det gjorde ont överallt att läsa om den utsatthet Hosseini beskriver. Så svårt det är att förstå att människor lever år efter år under rent fasansfulla förhållanden. Så hjälplös men lyckligt lottad man känner sig.

Carola Sledd

2015-01-11

Vissa böcker borde alla läsa. Den här hör dit. Två av de starkaste kvinnoporträtt jag läst. Och en skildring av kärleken till ett land och sorgen över vad det landet har blivit. Fullständigt fantastisk.

Lars Wekell

2014-12-24

Bra uppföljare

Linda Aulin

2014-12-19

Vacker och plågsam berättelse om underbara, starka kvinnor som lever outhärdliga liv i krigshärjat Afghanistan. Den här boken kommer jag aldrig att glömma!

Evelina Austen

2014-11-18

Kan inte säga något annat än att denna bok är underbar. Helt fantastisk, sorglig och underbar. Språket är to die for, handlingen berör liksom karaktärerna. Hade den i huvudet långt efter att jag lagt ifrån mig boken. Tänker fortfarande på den ofta.

Anders Hildingsson

2014-10-07

Den fångade mig inte riktigt. Men intressant inblick i livet i Afganistan och kulturen där.

Moa Lindgren

2014-09-28

Det bästa jag någonsin läst.

2014-06-24

Denna bok var bra tycker jag

Ritva Ailomaa

2014-06-24

Inblick i kvinnoöden i krigsdrabbat land, under de hårda villkor som de lever under. Något sentimental stundom.

Sonja Paloheimo

2014-04-23

Mycket känslor!

Lotta Andrén

2014-04-09

Vilken bok! Vilka människoöden. En bok som griper tag i en.
Fantastiskt uppläst av Sharon Dyall.

Lotta Berlin

2014-03-03

Grym, känslosam, helt underbar.

Maritha .

2014-02-17

Fantastiskt stark och berörande bok. En av de böcker man aldrig kommer att glömma att man läst.

Karin Lundberg

2013-11-02

Hemskt hur kvinnor behandlas runt om i världen. Man känner ju verkligen för Mariam - går ju inte att inte fälla en tår när man läser om hennes öde.

Mona Hedestig

2013-11-02

Fantastiskt bra skriven. Ger inblick i en annan kultur än min..... Med värme.

Emma Andersson

2013-10-22

Maria Olofsson

2013-10-10

En bok som måste läsas!

Jessica Karlsson

2013-08-26

En av de bästa böckerna jag läst!

Laim Laim

2013-08-13

En bok som väcker och ger åsikter i en. En obeskrivligt bok.

Susanna Lundh

2013-08-08

Jättebra och gripande!

Louise Olsson

2013-07-28

En av de bästa böckerna jag läst, den är minst lika bra som "flyga drake". Läs den! Så otroligt bra!

Anki Vincent

2013-07-19

En saga som fängslar, passar från tonår och uppåt

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Inte ett öga torrt.

Josefine Ejebjörk

2013-07-01

Precis som Flyga Drake målar Tusen strålande solar ett porträtt av Afghanistan som är både familiärt men lämnar en med nya insikter.

Linda Abramsson

2013-05-21

Lika bra som hans första bok Flyga drake. En fängslande och välskriven bok om kvinnoöden i Afghanistan. Jag fick sluta läsa ibland eftersom jag blev helt förblindad av tårar.
Väldigt bra och klart läsvärd!

Emma Bengtsson

2013-05-10

Underbart gripande och intressant bok!!

Saskia Rubensson

2013-04-04

En av få böcker som jag gråtit till = den är bra, minst sagt.

Jennie Arwin

2013-03-04

Lika bra som "Flyga drake" eller faktist snäppet bättre! Vilka starkapersonligheter, älskar denna!

marlenes. nu

2013-02-24

En underbar bok men den första "fFlyga Drake" fastnade i min själ :)

Laila Gullstrand

2013-01-24

boken var upplysande för de som inte visste detta men vad är det för människor GUD har skapat?

Inger Bond

2012-12-29

En av de bästa böckerna som jag har läst.

Gunilla Peters

2012-11-28

Blev positivt överaskad av en stark och känslosam berättelse av två kvinnor i ett mansdominerat Afhanistan.

Matilda Ekström

2012-11-22

Fantastiskt, gripande berättelse! Som kvinna i en kultur där man själv väljer sin partner är det här en skildring av total självuppoffring... Inte den självuppoffring som diskuteras i västerländsk debatt mellan män o kvinnor!

Annica Tolstad

2012-11-08

Fantastisk!

Gorazde Slimovic

2012-10-29

En mycket vacker bok om Afghanistan och två flickors öde.

Marie Nilsson

2012-10-01

Tårarna rinner. Det är svårt att sluta läsa

Jonna Nyman

2012-09-30

Bättre än flyga drake, som ju ändå var en av de bästa böcker jag läst.

Anna Lindström

2012-09-03

Lyssnat på mycket bra uppläsning av Sharon Dyall. Väldigt gripande historia, men jag kan tycka att det blir lite smörigt på slutet.

Ja vad ska man säga. Måste läsas! Denna bok fängslar, kan inte sluta läsa trots att jag blir så förbannad. Jag blev riktigt upprörd och ännu mer övertygad om att alla religiösa föreskrifter är skrivna av män-för män.

Maria Johansson

2012-07-21

Fängslande och gripande om Afghanistans kvinnor. Väldigt bra och klart läsvärd! Antagligen jämför jag den för mycket med "Flyga drake" och därför känns en fyra som det rätta betyget, eller snarare 4,5, eller 4 ... snudd på betyg 5.

Sessan Pessan

2012-07-14

Så fruktansvärt vacker och genomtänkt bok! Älskar denna författare, han vet precis hur man fångar ens uppmärksamhet redan på första sidan.

2012-06-15

Detta är första boken som jag läser av denna författare.
Det jag kan säga om denna bok är att jag verkligen gillade boken men den var så sorlig och jag tyckte så synd om kvinnorna & hur deras liv var men jag är inte förvånad för det är ju precis så vissa av kvinnorna lever även idag. =(

Gunilla Jönsson

2012-06-07

Blev helt tagen av denna historia, hittade boken i vår bokbytarhylla på jobbet. Skall absolut läsa fler av hans böcker nu.

Viveca Sten

2012-05-21

Jag lyssnade på Tusen strålande solar och fick stanna bilen för att jag var så förblindad av tårar.
Det är nästan obegripligt att det är en man som har skrivit boken, hans känsliga beskrivningar av Miriam och hennes upplevelser är så träffande och gripande.

En av mina favorit böcker. Den gör en ledsen och glad.

Robert Johansson

2012-04-10

Finns inte mycket mer att säga än det som redan är sagt, men vill ändå passa på att slå ett slag för denna bok. Den berör något så oerhört.

Emeli Backström

2012-04-03

Jag tyckte den här var bättre än Flyga Drake.

Charlotte B

2012-03-30

Bra bok som är nästan lika bra som Flyga drake.

Hanna Persson

2012-01-11

Underbart tänkvärt

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Rekommenderas varmt! Gripande, tragisk, tänkvärd och minnesvärd historia!

Å

Åsa Rönnberg

2011-12-23

Två böcker som jag läst av samma författare; flyga drake och tusen strålande solar. Jag har inte läst bättre böcker! Jag är verkligen tagen!

Niklas Hall

2011-12-06

En riktigt bra bok som sätter sig - som Söderbacka skriver "man får en känsla för det afgahnska samhället" och en liten inblick i vad som skett i landet de sista decennierna.

Rekommenderas varmt!

Johanna Jämsén

2011-12-06

I "Tusen strålande solar" får vi följa två kvinnor genom deras liv i Afghanistan. Handlingen följer de allmänna fördomarna; kvinnorna gifts bort mot sin vilja och deras liv präglas av våld, hushållsarbete och hopplöshet.

Jag förvånas över att en författare som själv är från Afghanistan kan skriva såhär stereotypt.
En besvikelse.
Dessutom känns själva språket rätt livlöst.

Men jag tycker ändå att romaner är den bästa nyckeln till en annan kultur och det håller jag fast vid. Jag fick en känsla för det afghanska samhället som jag inte skulle ha kunnat få på något annat sätt.

Malin Johansson

2011-11-28

UNDERBAR! Går inte släppa boken!

Gabriella Aronsson

2011-11-15

Älskar den här boken! Helt underbar!

Anna Andreasson

2011-11-14

Så gripande, man inser nästan att man lever i en liten bubbla efter att ha läst denna bok.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Ann Carlsson

2011-10-30

En skrämmande inblick i krigets Afghanistan! När man blivit lite blind för världens krig är denna bok mycket nyttig att läsa...fint språk och en helt annan förståelse för de verkliga människorna bakom krig...

Emma Nordenberg

2011-10-06

Så så vacker, grät mig igenom hela boken

Malin Sundman

2011-09-29

Ljudboken med Sharon Dyall är heeeelt underbar!

Anna Idrestam

2011-09-23

Ett måste för en läsintresserad. Otroligt gripande och välskrivet. Otroligt att det är en man som skrivit detta om kvinnor.

Jenny Mefras

2011-09-12

Älskade boken från första raden! Kraftfull, kunde inte sluta läsa den!

Jonna Stenlund

2011-09-07

Fastnade med att sträckläsa den fram till klockan 3 på natten då den var slut. På något, för mig oförståeligt vis, lyckades den vara bättre än 'Flyga drake' och det är det bästa betyg jag kan ge den.

Anne M

2011-08-26

Enda anledningen att jag kom igenom den här historien var att det var en ljudbok, annars hade jag gett upp ganska så omgående. Inte alls i min smak. Blev uttråkad.

Britta Persson

2011-08-09

Läste ett kapitel innan jag tröttnade, jobbigt språk, seg och i mina ögon ointressant.

Fredrik Jakobsen

2011-08-07

Riktigt bra berättelse och framför allt medryckande då man verkligen känner för karaktärerna.

Annelie Andersson

2011-08-04

Gripande, vacker ,sorlig ! ! Jag sträckläste den på en och en halv dag Kommer nog aldrig att glömma Mariam och Laila

Julia Booky

2011-07-27

Var rätt längesen jag läste den, men jag kommer ihåg att den väckte starka känslor.

Victoria Antonsson

2011-07-24

Ingen må-brabok direkt, men otroligt bra och viktig bok. Rörande, bra skriven och tänkvärd.

Helena Andersson

2011-07-09

Gillar berättelsen även om den på något vis känns stereotyp. Det är gripande men också segt, suckar mig fram ibland, når inte riktigt upp till en femma.

Emma Olsson

2011-07-05

seg bok..

Vacker, sorglig och berörande.

Emelie Söderberg

2011-06-13

Hade lite svårt att komma igång med denna... läste om början tre gånger tror jag. Men sen blev den väldigt bra. Gripande och levande!

Jessica Nilsson

2011-05-07

fantastisk bok. Den bästa jag läst på länge.

Angela Alvarez

2011-04-27

Jag ogillade verkligen den här boken; torftig och oengagerande.

Heidi Karlsson

2011-04-14

What can I say? I like reading stories that give me an insight in other peoples way of living and thinking, but at the same time it makes me so depressed that humanity never learns. Humans keep on doing the same mistakes over and over, generation after generation.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Speciell!

Ida

2011-03-28

Sträckläste sista halvan av boken. Det var då den börjar bli riktigt intressant. Helt klart läsvärd!

Maria Eriksson

2011-03-22

Helt fantastiskt bra! Välskriven! Jag vill veta hur de har det idag...

Charlotte B

2011-03-01

Bra, spännande och sorlig bok! Nästan lika bra som Flyga drake.

Elin Stenblom

2011-02-20

Ger möjlighet att tränga bakom nyhetsrapporteringens bilda av Afganistan. Gripande människoöde.

Amanda Sonesson

2011-02-19

jag förstår verkligen inte hypen. en lättläst och hysat spännande berättelse som får en att fortsätta. tyvärr är han inte speciellt bra på att gestalta människor (särskilt inte kvinnor).

Eva Svensson

2011-02-15

Tyckte om den men inget som riktigt fastnat.

Ellinor Ö

2011-02-02

Wow säger jag bara! Det här är verkligen en måste-läsa bok!

Alejandra Cerda

2011-01-31

i början skitbra och sen rinner den, precis som flyga drake, ut i nåt hollywood-drama. lite tramsigt. så typ 3,5?

Annicka Olsson

2011-01-24

Lyckost alla ni som fortfarande har den här boken oläst! .En fantastisk läsupplevelse

Den här boken är fasansfull, fantastisk och våldsamt vacker.

Monica Westelius

2011-01-14

En måste bok tycker jag! Så gripande och skrämmande om att leva som kvinna i Afganistan... i nutid!

Anna-Karin L

2011-01-14

Fantastisk bok om kvinnovardag i Afghanistan. Gillde den bättre än "Flyga drake"!

Marit Edèn

2011-01-12

En underbar berättelse om en flicka som lever i en miljö- för oss helt främmande... Läs den!!!!!

Johan Lennartsson

2010-12-29

T.o.m. bättre än Flyga Drake.

Agnetha Gustavsson

2010-12-18

Helt fantastiskt berättelse som är vardag för många kvinnor i Afghanistan. Är tacksam över att jag som kvinna bor och lever i ett land som Sverige.

Lotta Svensson

2010-11-13

Är mycket glad för att jag har läst denna bok. Den får fem stjärnor och tusen solar av mig.

Birgitta Spele

2010-11-07

Gripande, förskräckande, vyvidgande historia om 2 kvinnors liv i Afghanistan.

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Fantastisk men oerhört sorglig skildring av fötrycket i Afghanistan

Anna Liljeby

2010-10-06

Vilken historia...

Ellinor Wedell

2010-10-01

En av världens bästa böcker! Gripande och vacker, man kan inte släppa den ifrån sig.

En roman som berättar Afghanistans historia på ett kraftfullt sätt och visar också på de starka krafterna vänskap och kärlek. Superbra!
torgbloggen.blogspot.com

mel bla

2010-09-06

Så många tårar jag fällde alltså.

Jeanette L

2010-09-03

Lättläst, men fuskskriven. Hoppas för författarens skull att det beror på översättningen. Hur som helst överskattad.

Mkt läsvärd - otäck

Ulla Edlén

2010-08-07

Mycket bra

Anna Idh

2010-08-01

Oj oj oj vilken bok! Jag kommer att läsa allt Khaled Hosseini skriver. Han är en fantastisk författare.

2010-07-31

Nej, jag kom aldrig in i den. Läste inte ut den.

Marie W

2010-07-29

Om du tyckte om "Flyga drake" måste du läsa den här som är ännu bättre!

Louise A

2010-06-20

Flyga drake var mycket bättre, denna var en besvikelse. Den kändes inte trovärdigt på nåt sätt.

Anna Stanisic

2010-06-11

Mer magisk än flyga drake!

Helena Niininen

2010-06-06

En helt underbar men samtidigt hemsk berättelse om två kvinnors liv och öde i Afghanistan. Borde läsas av alla bortskämda människor i länder där det aldrig är krig och oro. Rekommenderas att läsas av alla.

Camila Estrada

2010-05-25

En helt underbar bok som är stark i skildringarna av de olika livsödena man får följa. Lycklig, men hemsk, varm, men otäck-riktigt bra!

Angela Alvarez

2010-05-05

Det här är ännu en oförståeligt prisad sak - en "gripande berättelse" räcker inte för att skriva en läsvärd bok.

Margareta Eriksson

2010-04-26

Den här boken hörde jag talas om på radio och TV och i tidningar, men jag skulle inte läsa den, hade jag tänkt. Men man kan ju ändra sej, så jag köpte den och efter en lång tid började jag läsa. Lättläst, bra skildring av naturen och människorna. Jag hade tydliga ansikten på alla deltagande och ibland hade jag velat sparka en viss person ...Men kvinnorna och deras vänskap som växte fram ur missären och misshandeln, stackars kvinnor att utnyttjas och avstängs från livet så som de gjorde. Slutet blev ju oundvikligt tyvärr.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Jag blev aldrig gripen av denna .. kanske läste jag den för nära inpå Flyga drake.

Ulrika Karlsson

2010-03-26

Underbar bok! Hosseini har lyckats skriva på ett sätt så man kan känna lukter & få mentala bilder utifrån boken. Fruktansvärt förtryck av kvinnor samt ett så fint beskrivet band mellan två kvinnor... jag grät på slutet!

Kmmer ihåg att jag blev fruktansvärt upprörd över handligen, och återberättade allting som hände för min inte så insatta vän, som bara blev förvirrad.

Gitte Svensson

2010-03-13

En väldigt gripande bok och skrämmande också.

Sara .

2010-03-12

Nja.. åter igen en liknande historia om kvinnoförtryck och ibland måste man läsa sig in vissa böcker före det börjar hända saker. Men i denna boken är det löjligt, det räcker att med att läsa baksidan på boken och sedan hoppa direkt till 3/4 av boken innan det börjar bli intressant.

Birgitta Källving

2010-03-09

Underbar och lärande

Så intressant och fantastiskt att en man kan skriva så inkännande om två kvinnors liv!

Engelska Väninnan

2010-02-20

Författaren är född i Afghanistan (1965), men bor sedan mer än tjugofem år i Norra Kalifornien, USA. Han skriver på engelska och mycket tydligt för en amerikansk publik. Hans bok är också ett uttalat ställningstagande för det amerikanska militära ingripandet i landet efter 11 september.

Två fasansfulla kvinnoöden skildras och han njuter av att i detalj beskriva den långvariga misshandel de utsätts för. I förbifarten nämns också den politiska utvecklingen i landet. Vi förstår som läsare inte mycket av detta. Varför nämns aldrig opiumhandeln?

Berättelsen är drivet berättad, men känns falsk. Här läser jag för första gången i mitt liv om en liten son som älskar sin far överallt annat, trots att denne i hans åsyn dagligen klår hans mor gul och blå.

Mylar .

2010-02-04

En hemsk bok som skickar mig mellan förtvivlan, ilska och förskräckelse. De prövningar som karaktärerna får utstå är bortom all fattningsförmåga. När jag tänkte "Nu kan de inte få det värre, snart kommer vändningen" så upptäckte jag i nästföljande kapitel att det jag just läst var den glada delen av boken...
Nu är ju dock Hosseini en bättre författare än så. Hoppet genomsyrar hela boken och därför klarar jag av att läsa den med mitt mentala sinne i behåll.
Kort sagt en av de bästa böcker jag har läst.

Lena Svensson

2010-02-03

Både läst boken och sett filmen, sevärd!!

Cathrin Wentzel

2010-01-27

Stark fyra!

Eva Bohman

2010-01-22

Förstår inte riktigt hysterin kring denna bok. En helt okej historia, mycket intressant att lära sig om livet i Afganistan.

Mia Dahlstrand

2010-01-01

2010-01-01
Oerhört sorglig men ändå hoppfull och full av kärlek. Härlig känsla att läsa något annat än amerikanska deckare... Det måste jag göra oftare.

Charlotte Björk

2009-12-29

Fantastisk! Insiktsfull!

Kerstin Andersson

2009-11-19

Strålande strålande utan att bli för mycket av elände.

Maria Lindgren

2009-11-13

Fantastisk bok! Så innerlig, sorglig, intressant.

Margot Leonore

2009-11-05

SÅ BRA.

harriet karlsson

2009-11-05

fängslande

Pia W

2009-11-04

Lättläst med ett behagligt språk. Inte lika stark och gripande som Flyga drake dock. Ondskan och kvinnornas utsatthet var nästan outhärdlig och mycket mörk, kändes i stora delar utan nyanser. Men vändningen var enorm och vacker.

Ewa Linge

2009-10-12

Bra skildring på människoöde i Afganistan. Handlingen har djjup men ibland känns den lite banal. Kanske skulle den varit lite längre för att beskriva det som hände i slutet av boken lite mer ingående. Lättläst

Carolina Blomström

2009-09-26

Lyssnade på den. Betyget kanske hade blivet högre om jag läst själv

Ulrike Laestander

2009-09-25

En sådan magisk bok som man inte vill släppa taget om. Sträckläste den och den var sådär fantastisk som bara en bok kan vara!

Mia Hansén

2009-09-21

För att vara en så sorglig bok är ändå texten lättillgänglig. Den förklarar saker på ett bra sätt, även om det likt i Flyga drake blir lite väl ömkande, tror inte västerlandet kan förstå allt ont, ett tomt registrerande hade kanske gett mer i de stunderna av störst kulturkrockar. Ondskan är långt ifrån att förstås, men boken gör bra försök!

Jonas Olsson

2009-09-13

Svårt att hålla tillbaka tårarna när man läser denna bok. Kanske lite sensationslysten, men mycket läsvärd

Linda Lindblom

2009-08-16

Den här boken är en riktigt bra bok om vänskap och kärlek på gott och ont. Rekommenderar den starkt.

2009-08-12

Kommentar till Tusen strålande solar (eftersom kommentarerna hamnar fel ibland). Lärde mig massor och började att ifrågasätta ännu mer

Josefin Svensson

2009-08-05

Alldeles, alldeles underbar

Jack Russel

2009-08-04

Lite motvilligt tog jag mig ann denna bok får jag erkänna eftersom jag reserverar mig lite då författare blir "hajpade" och väl mycket omskrivna. Jag har inte läst Flyga drake än, men kommer väl göra det ganska snart för detta var en riktigt, riktigt bra bok! :)

Denna bok har både en väldigt gripande historia, en beskrivning av 2 kvinnors (levnads-)öden och vänskap men är också en skildring av ett lands nutida historia. Trots de hårda förhållanden som råder, att som kvinna leva i Afganistan och helt i mannens värld finns i berättelsen förutom djup sorg, missräkningar och tragik även en hel del humoristiska inslag. Historien sträcker sig från 1970-talet fram till "idag" och det jag tyckte var intressant var att få dessa instick av hur regimerna har växlat i landet och trots att det många gånger verkar ha gått från ont till värre är huvudpersonerna ändå fyllda av förhoppningar och ser ganska ljust på framtiden i landet.

Vad jag särskilt uppskattar är det i mitt tycke vackra språket i boken. Man kan precis se hur platser ser ut, låter och tom luktar och det beskrivs inte bara sakligt utan med vackra ordvändningar. Det känns många gånger som att han "smakat" på språket när han försökt beskriva en viss sak.

Denna bok spänner över stora delar av känsloregistret så vill man bli verkligt berörd är detta en bok att läsa!

Lars B.

2009-08-02

Trodde det skulle vara klassisk tantsörja. Men Gud vilken klassiker. Brutal och underbar!

Gunvi Lundqvist

2009-07-28

Läsvärd. En roman med mycket sanning i, åtminstone vad jag tror. Skillnaden mellan man och kvinna och deras förutsättningar gestaltas trovärdigt.
Femman håller även om jag gillade Flyga Drake ännu mera.

Katarina Kjellberg

2009-07-27

Grym i dubbel bemärkelse!

Anneli Johansson

2009-07-23

Helt fantastisk, en av det bästa böckerna jag läst!

Anna Horn

2009-07-16

Väldigt starka känslor sammansatta i en fantastisk bok!

Elin Lundkvist

2009-07-14

Stark och gripande

BOKMANIA bokblogg

2009-07-08

Bokmanias recension finns här: http://www.bokmania.net/2007/12/tusen-strlande-solar.html

Maria Vestberg

2009-07-05

Fantastisk bok. Bättre än Flyga drake, även om den också var bra! Kvinnoperspektivet fängslar!

Johanna Falkered

2009-07-01

En kvinnoskildring utan like. Skriven av en man! Att det går att överleva gör en imponerad bortom alla gränser. Måste måste läsas!

sarah björck

2009-06-17

den här boken sträckläste jag oxå

C H

2009-06-12

Otroligt bra bok! Fruktansvärd och himmelsk på samma gång. Jag kan även rekommerndera "Skönhetsskolan i Kabul" om man gillar att läsa om livet i Afghanistan.

Linn granberg

2009-05-16

En enormt bra bok. Den är kraftigt sorglig och hemsk. Jag grät floder när jag läste den. Samtidigt är den spännande, så att man vill fortsätta läsa.

Sofia Åkerberg

2009-05-10

Inte lika bra som Kite Runner men givetvis välskriven och en bok som rör sig i miljöer som i alla fall jag inte är så van att läsa om.