Tusen små bitar

Frey, James

| 2003

Tänk dig att du vaknar på ett flygplan. Du har ingen aning om var du har varit eller vart du är på väg. Ditt ansikte är sönderslaget och att du har blåmärken och sår på hela kroppen. Du har ingen plånbok, inga pengar, inget jobb. Polisen letar efter dig. Tänk dig att du bara är 23. Och att det har hänt förut? James Frey ställdes inför denna surrealistiska situation. Tusen små bitar är berättelsen om vad som hände sedan. Det är en intensiv, oförutsägbar och gripande berättelse om drog- och alkoholmissbruk som det aldrig har blivit beskrivet förut.

Karin Lundberg

2014-08-01

Det är brutna ben, blod, skitigt och allmänt obehagligt. Klarade nästan inte av att läsa vissa sidor. En okej berättelse om baksidan med missbruk och droger, men kommer inte läsa fortsättningen.

Elenore Hallgren

2013-11-14

Att läsa den här boken är som att få sig en stor fet käftsmäll. Den är rå och rak och backar aldrig undan. Tempot är högt från pärm till pärm, och jag tror jag hade blodsmak i munnen när det kom till incidenten med tånageln. Läs den. Eller gör det inte. Om du gör det. Håll ut. Bara håll ut.

Sara Frimodig

2013-09-23

Vissa beskrivningar är så ingående att man verkligen kan sätta sig in i känslan - som tandläkarbesöket som jag fortfarande blir illamående av att tänka på. Dock tyckte jag att det var lite väl mycket fokus på beskrivningar av spyor och annat äckel, och lite för lite av huvudpersonens (författarens?) tankar och känslor. Boken hade kunnat göras kortare och lite tightare, så hade den nått ett högre betyg hos mig.

Marie Hvall

2013-06-26

Underbar, fantastisk, rak, ärlig - det bästa jag läst på mycket länge.

Susanne Logren

2013-01-13

En oerhört gripande berättelse, från första sidan till den sista!

Carin Lundberg Papp

2012-12-23

Tråkigt skriven.

Helena Karlsson

2012-03-22

Ryckte det var en riktigt bra bok och var imponerad av författaren ända tills det framkom att han ljugit, överdrivit och hittat på större delar av sin story. Detta avslöjade fick mig att tappa tron på alla självbiografiska böcker. Tycker inte om att bli lurad! Författaren har blivit intervjuad av Oprah Winfrey och erkänt sitt "misstag".

Izabela Horn

2012-03-04

En känslofylld och ärlig biografi över författarens missbruk och kampen mot den. Jätte bra bok.

Robin Harrysson

2011-11-09

Mytomani hit och överdrifter dit, kunde inte bry mig mindre. Fokuserar hellre på fulländat historieberättande, en kärlekshistoria att dö för och en total avsaknad av självömkande.

Anna-Karin L

2011-01-18

Jag var skeptisk och är den verkligen sann, men ville ändå fortsätta läsa.

Maria Klamas

2010-12-30

Var inte helt övertygad om att detta skulle bli någon större läsupplevelse... Den handlar om James vistelse på ett behandlingshem och vägen ur missbruket... ja men jag menar hur många sådana berättelser har man inte läst o hört... så ja jo men jag läser väl... skeptisk... men fångades av berättelsens ärlighet och innerlighet utan att bli patetisk eller moraliserande... så ja jag fastnade och ser framemot att läsa nästa bok...

Helena Eriksson

2009-11-14

Mytomanens självbiografi. Nej, tyvärr den här håller inte på något sätt. Bokklubbsbok.

Annelie S

2009-10-14

EN av mina favoritböcker. Vackert skriven!

Ciccis bokblogg

2009-07-30

Läste boken långt innan allt "ståhej" om den. Men funderar på att läsa om den på engelska... Även denna har vi läst i vår bokcirkel.

Tom Bärlin

2009-06-17

Jag gillade sättet Frey skrev boken på. Det var efter jag hade läst boken som jag hörde om Oprah-skandalen och att författaren hade överdrivit och förvrängt historien, trots att Frey påstått att allt i boken var självupplevd sanning. Det är inte säkert att jag hade läst boken om jag visste om skandalen innan, men hade jag läst den trots detta så hade jag ändå rörts starkt av boken. För övrigt så har Frey-skandalen parodiserats av South Park-gänget i avsnittet "a million little fibres"- rätt kul.

Linn D

2009-06-15

Läs inte denna bok på svenska. Översättningen är den sämsta jag någonsin har varit med om, med fullständigt absurda och löjeväckande felaktigheter. Bortsett från det en stundtals intressant historia om missbruk, men inte mycket mer än så.

Mina Böcker

2009-06-14

Berättas i ett rasande högt tempo. Man får allt hålla i hatten för att hänga med!