Tusen gånger starkare

När Signe var mindre kände hon sig fri och glad. Hon vågade ta för sig. Klassen hon gick i var levande och sprallig. Men när hon började i sexan förändrades allt. Tjejernas syn på sig själva och varandra. Det var som om världen krympte.Nu är de 15 och Mimi och hennes nickedockor regerar. Mimi har makt och sprider sitt förakt bland klassens tjejer och killar. Signe uppfattar sig själv som en parentes. Hon är avundsjuk på Mimi men tycker inte om vad hon står för.En dag kommer det en ny tjej, Saga, till klassen och väcker de övrigas nyfikenhet. "Det verkar vara en stark tjej", säger samhällsläraren. Saga har ett stort självförtroende och en självklarhet som tjejer i hennes ålder oftast saknar. Saga tycker att världen är till lika mycket för henne som alla andra. Och hon vågar stå upp mot Mimi, lärarna och killarna i klassen. Hon förändrar mönstret. Men så en dag är hon borta. Hon kom...

Emma Björklund

2015-07-18

En bra ungdomsbok som jag rekommenderar att läsa!

Izabela Horn

2013-08-03

En ungdomsbok som borde läsas av alla vuxna som jobbar med barn och ungdomar. Boken beskriver hur redan på dagis och sedan i skolan får flickorna lära sig att vara snälla och tysta medan killarna stökar runt och tar plats på ett självklart sätt. För att vi ska få jämställt samhälle måste vi ta tag i problemet redan när barnen går på dagis. Jätte bra bok som öppnade mina ögon.

Pernilla Lindholm

2013-06-15

Fantastisk ungdomsbok! Rekommenderas varmt.

Jonna Lindberg

2012-05-15

Gillar iden, och jag förstår vad författaren försöker få fram - men det blir mer undervisande än en härlig läsupplevelse. Jag hade velat ha mer gestaltning, mer dialog, mer närvaro. Nu kändes det som att allt redan var bestämt, "såhär var det", och jag som läsare fick inte bilda mig en egen uppfattning eller slukas upp av berättelsen.

annie åsbrink

2011-07-18

Provocerande bok som man får starka känslor till!

Camilla Forssén

2011-06-07

En kanonbra bok som beskriver dagens skola och verklighet på ett väldigt bra sätt. En bok som alla behöver läsa.

Ester Hilmersson

2011-05-22

Boken beskriver exakt hur det är i ett klassrum, hur killarna får mer plats. Jag blev tusen gånger starkare när jag läste den! Hur bra som helst!

Johanna Lundin

2011-03-07

Jag var så arg under läsningen. Arg på strukturerna, på lärarna, på ungdomarna och arg på mig själv för att jag inte gör mer. Och samtidigt blev jag så rörd av att det finns starka tjejer där ute, de som står upp och är beredda att ta smällarna för att göra oss andra starkare. Tusen gånger starkare.

Linda Åslund

2011-03-06

Det sägs att filmen är bättre och det är mycket möjligt (inte sett den). Men boken är enkel, snabbläst och säger mycket. Viktigt. LÄS.

Elin Segerlind

2010-12-03

Älskar denna boken! Den ger dig styrka.

Melinda W

2010-11-16

jättebra bok, har aldrig funderat på det där om skillnaden hur killar & tjejer behandlas, men nu har jga ! och jag ser varje dag massor av saker som killar har mer rätt att göra, och tvärtom faktiskt.. boken har påverkat mej och den är defenitvt en bok jag kommer tipsa om till mina vänner !

Birgitta Spele

2010-11-07

Wow, vilken bok! Berörande, engagerande - upp till kamp alla tjejer och kvinnor!

Sofies bokblogg

2010-08-16

Jag tyckte inte att den var så bra som alla säger. Visst är den tänkvärd och så, och visst känner jag igen mig i vissa delar. Men jag blev bara arg på att INGEN GÖR NÅGOT! Känns bara jobbig, inte så bra skrivet heller, kanske

Stina Samuelsson

2010-08-16

Den var tråkig hela boken igenom. Somnade... snark!

Ingrid Selnes

2010-05-25

Välskriven och viktig bok, men känns inte riktigt äkta i personskildringen, det blir lite väl klichéartat. Men säkert en jättebra samtalsbok i skolan om tjej- och killroller. Ska också tipsa om Före och efter Bella, som är klart mycket bättre.

Ullis N

2010-04-01

Saras mod, vältalighet och klarsynthet är (tror jag) av det icke existerande laget. Trots detta är det en bok som har större nytta i en läskanon än alla upptänkliga klassiker. Herrström har lyft fram, inte bara det jag redan insett, utan också saker som jag inte ens reflekterat över. Bör läsas av tonåringar, som vuxna - och framförallt skolpersonal.

Eyez Only

2010-01-05

Jag känner igen precis allt i boken från min egen skoltid om än i olika situationer. Jag hoppas det är annorlunda i dagens skola, om inte så borde den här boken vara obligatorisk läsning för alla, även lärarna!

Mel Stor

2010-01-04

Visst är klassen en kliché, något överdriven. Men den stämmer! Alla klasser jag har gått i (förutom den nu på gymnasiet) har varit uppbyggda på det sättet som beskrivs i boken.
Att "den nya i klassen" skulle vara så stark som det beskrivs känns inte riktigt trovärdigt, för jag tror att oavsett kultur så är man mån om att passa in i en grupp.
Feministisk, och det ordet klingar positivt efter att ha läst den. Otrolgit bra bok!

Frank Berglund

2009-08-25

Människor i min omgivning som läst denna bok (min svenskalärare inkluderad) har kallat den en feministisk bok. Den är snarare en klyschig bild av en klass där tjejerna är fromma lamm och killarna pöblar som bara förstör för de snälla, tysta flickorna. Tacka vet jag Ett ufo gör entré, som för övrigt (enligt herr Gardell själv) bör komma upp på biograferna inom de närmaste åren.

Astrid Broqvist

2009-08-04

Den är hur bra som helst enligt mig.
Snabbläst är den också.