Turtles All the Way Down

Green, John

It all begins with a fugitive billionaire and the promise of a cash reward. Turtles All the Way Down is about lifelong friendship, the intimacy of an unexpected reunion, Star Wars fan fiction, and tuatara. But at its heart is Aza Holmes, a young woman navigating daily existence within the ever-tightening spiral of her own thoughts.In his long-awaited return, John Green shares Aza's story with shattering, unflinching clarity.

2018-03-18

Jag har läst en bok tidigare av John Green, Förr eller senare exploderar jag, och jag tyckte att den var mycket bra. Här är en länk till min recension av den boken.

Och den här boken, Sköldpaddor hela vägen ner, var även den mycket bra.

Den kategoriseras som en ungdomsbok, men jag tycker absolut att den passar lika bra för vuxna.

Den beskriver psykisk ohälsa på ett mycket bra sätt, och man kan verkligen leva sig in i huvudpersonens tvångstankar.

Författaren har ju själv levt med psykisk ohälsa och tvångstankar ända sedan han var barn, och det är väl därför som boken känns så äkta.

Den skildrar även vänskap och kärlek på ett mycket bra sätt.

Rekommenderar absolut boken.

Bokslukerskan

2018-03-01

Betyg: 2,5/5

Bästa vännerna Aza & Daisy dras in i jakten på den försvunne multimiljardären Russell Picket.
Daisy med sitt mantra ”Krossa hjärtan, inte drömmar” tar sikte på den stora utlovade hittelönen.
Men Daisys mantra biter inte riktigt på Aza som distraheras av Russells son, Davis.
Aza med sina tvångstankar & Davis med sina svåra tillitsproblem finner varandra,
men har deras relation en chans?
•••••••••••••••••••••••••••••
Green vill med den här berättelsen ge en inblick i hur det kan vara att leva med tvångstankar.
Att bli missförstådd och inte platsa i sin omgivning.
Hur lätt det är, när det ständigt pågår en inre strid, att ses som självupptagen och socialt inkompetent av andra människor.
Att varje minut, varje dag kan vara en uttröttande kamp, totalt dränerande.
Han lyckas fånga det essentiella och ta oss med in i tvångstankarnas värld.
Men det är också allt.
Själva storyn håller inte måttet.
Det blir rörigt och ointressant pga. följande:
- Ödlan, en utrotningshotad tuatara som ägs av den försvunne miljardären och som ska få ärva hela hans förmögenhet.
- Alla återkommande stycken om bakterier, en ingående studie i olika typer av bakterier och hur de kan nästla sig in i den mänskliga kroppen och påverka dig. Det är alldeles för kliniskt ingående och långdraget, om och om igen.
- Ett märkligt ologiskt dödsfall som borde spela stor roll men i princip viftas bort.
Jag får inte riktigt grepp om den här boken.
Sorry Green! 🤨

amanda hildur

2018-01-17

De vidriga beskrivningarna av Azas sår på fingret till trots, så var det en riktigt fin och bra bok. Jag var förvisso tvungen att helt hoppa över vissa sektioner pga helt överjävla äckligt med det där såret men ja, jag kan köpa att det ändå var ett viktigt inslag. Gillar att kärleken inte tar över och upptar den största delen av boken utan får vara lite i periferin. Viktigast är vänskapen med Daisy och det egna välmåendet vilket ändå känns rimligt. Kan relatera till Aza och hennes självupptagenhet, tror vi alla är så mer eller mindre.

Filippa Strömberg

2017-11-23

Har läst alla John Greens böcker och denna r minst lika hög kvalité som de andra. Fantastiskt gripande historia

2017-11-13

Jag är en John Green fantast så självklart tokgillar jag även denna bok. Alla dessa känslor, stora som små, att känna igen sig i. Leva i. Mycket bra. Och rekommenderas varmt till alla åldrar