Turist på 1800-talet

Bedoire, Fredric

| 2016

Flag from sv

1


Utifrån tidigare opublicerade fotografier från 1800-talet skildrar Fredric Bedoire de första tågresenärerna, förändringarna från diligens till järnväg, ångbåtsförbindelser  och sällskapsresor. Vi lär oss hur tidsödande även tågresandet var, när sovvagnar och restaurangvagnar kom till och hur man kunde resa utan att ta med sig pengar. Utgångspunkt är en bortglömd samling fotografier från arkitekturprofessorn vid Konstakademien i Stockholm Claes Grundström. I fokus står de stora turistmålen, Paris och Rom,  Berlin och London, med allt deras folkliv, kaos av hästdragna bussar och spårvagnar. I de unika fotografierna möter vi också  turister i de schweiziska alperna och badortssemesterns  Ostende på Nordsjökusten, likaså i Nordafrika och Nordamerika,  när tågresande mot slutet av 1800-talet blir möjligt också där. Dagböcker och brev från ögonvittnen får omspinna de förtätade fotografierna.Fredric...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Yvonne Larsson

2017-02-13

Betyg

Att ge sig ut och resa idag ganska enkelt, både inom och utom landet. På 1800-talet var det en helt annan sak. När västra stambanan invigts i början av 1860-talet blev det möjligt att åka tåg mellan Göteborg och Stockholm på ca 14 timmar. Tidigare när man reste med diligens tog samma sträcka tre till fyra dagar. En badsemester kring sekelskiftet 1900 var något helt annat än en badsemester idag. I Ostende hade man badhytter på hjul, och dessa hytter drogs ut i vattnet av hästar… Det och mycket annat – t.ex. hur man kunde resa utan att ta med sig pengar - får man läsa om i denna bok som är illustrerad med fotografier bland annat från arkitekturprofessor Claes Grundstöms resor.