Tummempaa tuolla puolen

Korkea-aho, Kaj

| 2012

Flag from fi

Kaj Korkea-ahon uusi romaani Tummempaa tuolla puolen on nerokas ja pelottava kirja pohjanmaalaisista lapsuudenystävistä, jotka joutuvat kohtaamaan menneen ja toisensa. Benjaminin kihlattu kuolee auto-onnettomuudessa, mutta valvontakameran kuvasta käy ilmi, ettei Sofie matkannut yksin. Sofien veli Loke on Helsinkiin muuttanut tv- ja radioesiintyjä, joka kärsii änkytyksestä ja on rakastunut puheterapeuttiinsa. Christoffer sen sijaan miettii yhä uudelleen kotiseudulla aikanaan tapahtuneita murhia. Hän tekee kansanrunouden lopputyötä eräästä lapsuudenmaisemiensa pahuutta uhkuvasta myyttisestä oliosta ja asuu Turussa sulhasensa kanssa. Simon, uskonsa menettänyt pappi, asuu Benjaminin lailla edelleen Pohjanmaalla. He kaikki tapaavat Sofien hautajaisissa, ja siellä menneisyys ja salaisuudet paljastuvat väistämättä. Kauhu ja nauru juuttuvat vuoronperään kurkkuun Korkea-ahon kirjan parissa. Tummempaa...

Maria Klamas

2013-06-18

Fantastisk bok! Älskade varje rad varje ord från sidan ett till sista sidan. Den fångade mig direkt och jag ville på ett sätt den skulle ta slut för att få se hur allting löste sig eller inte... men samtidigt ville jag inte den skulle ta slut för jag ville inte avsluta relationen med dessa människor jag kommit att tycka om att umgås med!
Boken handlar om ett antal personer, som sedan barndomen varit vänner, det handlar om deras relationer nu och då, och något annat, det oförklarliga, det märkliga skrämmande väsen som rör sig runt dem... Författaren knyter en väv av trådar som bildar en fantastisk helhet när boken är slut, in i minsta detalj följs allting upp och det finns ingenting som går honom förbi, ingenting som lämnas åt slumpen, och ingen förutsägbarhet så långt ögat når. och språket är lysande, det är underbart att läsa, jag kan bara avundas dem som har denna läsupplevelse kvar!

Julia Desdemona

2013-01-12

Tyckte väldigt mycket om språket, handlingen och intrigerna. Kusligt, träffsäker, rolig och sorglig på en gång.