TudorRosen - Kampen om makten

Kimselius, Kim M

| 2015

Henrik VII var den förste kungen av huset Tudor. Genom att besegra Rikard III i slaget vid Bosworth Field övertog han Englands krona. Han slog samman ätterna Lancaster och York, genom att gifta sig med Elisabet av York, vilket blev slutet för Rosornas krig. Genom tidsresa hamnar Theo och Ramona mitt i maktstriden. Den här gången vänds allt upp och ned, när de inte bara kämpar mot andra, utan även mot varandra.

Med en fantastisk skildring av England under tre perioder med tre olika regenter så har Kim fått läsaren att, som så många gånger innan, åka tillbaka i tiden till en spännande period i det förflutna. Denna gång till det storslagna Storbrittanien till Henrik den sjätte, sjunde och Elisabeth den förstes tid.
Med en farligt spännande berättelse fångar hon läsaren med storm redan från första sidan.
Är detta slutet för Kims huvudoller i hennes fantastiska serie som lockat många läsare världen över? Läs den spännande berättelsen som innehåller många scener från det förflutna och bered dig på att fastna direkt om du börjar läsa.

Jessica Pettersson

2015-11-28

Fristående bok i den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona

I och med 20:e boken i Theo och Ramonaserien har Kim M Kimselius hittat ett vinnande tidslöst koncept med nya och spännande vändningar i varje bok. Än en gång följer vi med dessa äventyrslystna trolovade ungdomar på en oväntad, hissnande resa.

I boken får vi följa flera av Tudorsläktens regenter och deras samtida. Vardagens lunk blandas med spännande händelser och överraskande vändningar. Vi får känna av kungafamiljens misstänksamhet och väluppbyggda spionnätverk, hovdamernas avundsjuka och 1400-talets kamp mot sjukdomar och oliktänkande.

Theo och Ramona som under seriens gång har gått från att vara nära vänner till att bli trolovade, tar med sig inte helt okomplicerade känslor in i detta äventyr. Kommer deras vägar att mötas? Och kommer de någonsin få chansen att bli sams igen?

Boken är en perfekt kombination av äventyr, romantik och historia, alla tre i varsamt övervägd dos som tilltalar ung som äldre. Vem var egentligen Henrik den VII? Var svettsjuka verkligen farligt? Vad är en baldakin? Som alltid avslutas boken med en fullspäckad faktadel för den vetgirige. Om inte annat får man en blodad tand att lära sig mer…

Kim M Kimselius böcker tar en alltid med på en resa som resulterar i ny kunskap och önskan efter ytterligare ett nytt äventyr. Med riktiga historiska händelser som grund till böckerna, är de även en ypperlig resekamrat för äventyrslystna resenärer som vill bege sig ut i världen i Theo och Ramonas spår.

Oavsett om boken blir en trogen resvän, eller kompisen du delar en kopp varm choklad med i soffan, har du en otrolig resa framför dig! God läsning!

Alice Fridvall

2015-11-03

Jag älskade verkligen boken! Som en trogen Theo och Ramona-läsare av alla de 20 böckerna kan jag säga att detta är en av mina favoriter. Jag gillar verkligen hur Kim binder samman historia med vänskap, kärlek och död. Hennes böcker får en att vilja resa tillbaka i tiden själv och se hur det var.

Boken handlar om Theo och Ramona som slungas ut på en ny tidsresa, naturligtvis som i alla andra böcker mot sin vilja! De hamnar i 1400-talets England. Mitt i en strid mellan Henrik VII och Rikard III. De skiljs åt nästan direkt och var och en hamnar i ett eget äventyr. Dom ser hur kungahuset växer framför dem och hittar nya vänner på vägen. Boken handlar om hur Turdorfamiljen tar över England och är ett spännande och roligt sätt att lära sig om historia.
I nästan alla böcker av Theo och Ramona hinner de knappt komma hem från en tidsresa innan de åker iväg på en ny och jag gillar verkligen hur Kim har fått relationer och känslor att följa med från förra boken till denna.

Jag rekommenderar boken från 10+ eftersom den kan vara svår att förstå och hänga med i handlingen för yngre barn. Det finns inget negativt om boken som jag kan se. Bara att den tar slut.
Jag tycker verkligen att du ska läsa den om du är intresserad av historia eller helt enkelt bara vill ha lite spänning i vardagen. Boken kommer både få dig att skratta, gråta och dra efter andan. Tack för en fantastisk bok Kim!

Titel: TudorRosen-Kampen om makten
Författare: Kim M. Kimselius
Antal sidor: 254 sidor, inkl. faktasidor 287 sidor.

Recension av: Alice Fridvall.

susann pålsson

2015-10-27

En riktigt bra bok som verkligen fängslar en och man kan inte lägga undan boken utan måste fortsätta läsa klart den för att man vill veta vad som händer personerna.
Väldigt bra uppdelad bok som vävdes samman på ett bra sätt och som var lätt att läsa även om man har svårt för det.

Anna Sandstedt

2015-10-23

Detta är en historisk ungdomsroman, något som jag inte brukar läsa eftersom den inte vänder sig till min åldersgrupp. Men jag blev positivt överraskad för att boken är full av fakta och information om denna tidsperiod. Historien går i ett högt tempo och man läser i en rasande takt. Kanske går det undan lite för mycket. Men det är väl så ungdomslitteraturen skal vara nu för tiden?

Jag läser mycket fantasy där tidsresor ofta förekommer men här känner jag emellertid att tidshoppen gör berättelsen lite ryckig, även om det också är ett effektivt sätt att komma framåt i tiden.

Kim har valt att skriva om en mycket omtvistad period med omtvistade personer, vilket gör att porträtteringen av dessa alltid kan diskuteras.

Boken är en bra äventyrsroman men använder man ett verkligt historiskt skeende har man också ett pedagogiskt ansvar, i synnerhet som romanen vänder sig till ungdomar!

Det finns en hel del komplexiteter i historien som inte alltid lyfts fram som jag skulle kunna önska.

Jag hoppas att Kim skriver en uppföljare, jag skulle gärna vilja veta var Theos och Ramonas röda juvel tar vägen, kanske finns den kvar i den nuvarande drottningens regalier?

Jag kommer absolut att läsa fler av Kims böcker!

Jan Sjöberg

2015-10-12

Jag har nu läst ut ditt fantastiska alster om Ramona och Theo och har fått nya vänner i detta underbara kärlekstörstande unga par.

Det var svårt att släppa taget om boken. Tyvärr skapade denna bok ett beroende som blir svår att bekämpa och kanske bli av med.

Strax ska jag söka upp mitt bibliotek för att låna på mig några nya böcker ur serien om det unga paret.

Kan tro att det blir ett trevligt nöje under mina resor, att följa mina nya vänner under deras resor i de olika tiderna.

Jag uppskattar verkligen din förmåga att väva ihop sann historia med din eminenta fantasi. Dessutom fick jag nyttig fakta som avslutning.

Tack för det Kim.

Dakota Diamond

2015-10-11

Eftersom jag är lite av en historie- och litteratur-nörd, blev jag överlycklig när jag fick denna bok i min hand (tack Kim!).

TudorRosen - Kampen om makten är en spännande och intressant bok.
Och den var svår att lägga ifrån sig, eftersom jag hela tiden ville veta vad som skulle hända härnäst. Dessutom avslutas varje kapitel med en cliffhanger, vilket gör allt ännu mer spännande.

Kim har en fantastisk förmåga att fånga sina läsare, med intressanta karaktärer och välskrivna berättelser.
Och trots att TudorRosen har många karaktärer, och rätt mycket fakta, blir boken inte alls rörig.
Jag tycker mycket om blandningen av fakta och fiktion, Kim lyckas så bra med detta.
På tal om fakta så är det suveränt med faktadelen i slutet av boken!

TudorRosen - Kampen om makten var en bok som jag verkligen gillade!
Det märks att Kim M. Kimselius är mycket intresserad av alla ämnen hon skriver om, och lägger ner hela sin själ när hon skriver ner sina äventyr.
Jag ser fram emot att läsa fler av Kim M. Kimselius böcker! :)

Jag har inget negativt att säga om boken, för den var välskriven och hade bra handling.
Däremot upptäckte jag att några små (korr/stav)-fel hade smugit sig in på några ställen och på en sida har en karaktär råkat ”byta” namn…
Dessa småfel var dock inget som direkt störde eller hindrade min läsning. Det flöt på bra ändå.

maria johansson

2015-10-08

Den bästa bok som jag läst på många år! Jag har ibland svårt att koncentrera mig att läsa men den här boken hade jag inga som helst problem med då språket är samtals läge och man kastas in i historien direkt i första meningen och dessutom är den intressant eftersom den blandar ren fakta historia med fantasy på ett skickligt sätt. Det är härligt att få följa Theo och Ramona reser genom tider ... Jag rekommenderar verkligen denna bok men så klart allt av utav den mycket förträffliga författaren Kim M. Kimselius
Tack!

Anna-Lena Andersson

2015-10-05

Historia och spänning på en och samma gång. Kan det bli bättre? Nej jag tror inte det.