Tsatsiki och morsan

Nilsson, Moni

| 1995

Tsatsiki har aldrig träffat sin pappa Bläckfiskaren som bor i Grekland. Men det gör inget, för han har ju Morsan. Och när Tsatsiki börjar skolan får han världens bästa kompis, blir kär och går upp med Mårten Pissråtta. Många korta kapitel med mycket humor och en gnutta allvar om Tsatsiki och hans ovanliga morsa. Tsatsiki och Morsan utkom 1995, och både läsarna och kritikerna gillade dem. Ann Engqvist skrev att Moni Nilsson-Brännström "har lyckats skriva en bok för lågstadiebarn som har ett rasande högt tempo och är full av humor men på inget vis ytlig eller glättig? Detta är en mycket bra bok ? läs den!" (Arbetet). Moni Nilsson-Brännström är född 1955. Hon debuterade 1984 och återkom med besked med Tsatsiki och Morsan. Den blev en av de nya barnböcker som verkligen uppmärksammades, både av läsare och recensenter. Den är även såld till förlag i Tyskland, Danmark...

Klass 4B, Kulturama

2021-11-22

Jag tycker om alla Tsatsikiböckerna. Det här är den första. Karaktärerna är roliga som Per Hammar, Mårten Pissråtta och Tsatsikis familj. Vad bra att det finns flera delar.

Linda N

2015-01-19

Ett av få fall där filmen (av Ella Lemhagen) är bättre än boken. Gäller dock bara den första filmen.

Freja Hildingsson

2014-08-19

Jag satte ett för den var inte så bra. Det hände inte så mycket.

En rolig och rapp bok med härliga karaktärer, skrattade vid flera tillfällen. Ändå tycker jag att vissa situationer kändes orealistiska, och att filmen var bättre på det hela taget.

Bella V

2010-10-25

Den här boken var rolig och läsvärd.

Maria Nordström

2010-02-11

Böckerna om Tsatsiki är något av det bästa som finns att utgivet på svenska för barn i lågstadieåldern. Jag vill vara mer som Tsatsikis mamma.