Tsatsiki och Farsan

Nilsson, Moni

| 1996

Äntligen ska Tsatsiki få träffa sin pappa Bläckfiskaren! Det är första sommarlovet, och i dånande hetta är han och Morsan på väg mot den grekiska ö där pappa Yanis bor. Vad häpen han ska bli, för han vet ju inte om att han har en son på åtta år långt däruppe i Sverige. Men det pirrar väldigt i magen: tänk om Tsatsiki nu inte tycker att Yanis är som han vet att en riktig farsa ska vara! Egentligen är en riktig farsa nog ganska lik deras hyresgäst Göran, men det verkar ju Morsan aldrig fatta trots att Göran blir mjuk som en vante bara han tittar på henne. I Grekland får Tsatsiki jaga bläckfiskar och dyka i grottor med kusin Elena. Och tre saker lär han sig: att tjejer kan vara otroligt modiga, att de kan kyssas så det känns ända ner i tårna, och att man aldrig riktigt kan lita på mammor, inte ens på Morsan. Hemma i Sverige igen finns det mer att lära, inte bara i skolan, där han...

Klass 4B, Kulturama

2021-11-22

Jag tycker om alla Tsatsikiböckerna. De är roliga att lyssna på och de finns många böcker så att man får lära känna personerna i boken mera. Karaktärerna är roliga som Per Hammar, Mårten Pissråtta och Tsatsikis familj.

Gustav 10år:
Vi har läst denna bok flera gånger. Vi gillar den.
Den är lättläst om du kan läsa själv men vi har haft den som högläsningsbok.
Tsaksiki ska äntligen få träffa sin pappa som han inte riktigt vet vem han är.

Philip 7år:
Tsaksiki boken är rolig och det är mysigt att de är i Grekland. Jag gillar boken.

AC (mamma):
Tsaksiki böckerna är lite nostalgi för mig att läsa och de kapitelböckerna har ofta fått följa med på semestrar.
Vi har läst denna bok högt men precis som Gustav skriver så lämpar de sig bra att läsa själv om man kan läsa. Jag gillar relationen mellan Tsaksiki och hans starka mamma och äve nhistorien om hur han lär känna sin pappa och pappans del av familjen.

Maria Nordström

2010-03-02

Tsatsiki är både sonens och min favorit.