Truth

Temple, Peter

| 2008

Stephen Villani is the acting head of the Victoria homicide squad. His first months on the job have not gone well: two teenagers shot dead in an operation he authorised; and, no progress on the killing of a man in front of his daughter. Now five men are found dead in horrifying circumstances and his superiors and the media are baying for arrests.

2020-12-21

Läst på svenska; Sanning: Förfärande, omskakande bra! Så välskriven med ett språk vasst som en rakkniv. Temple skildrar en miljö som kan ta kål på de flesta, ett tröstlöst samhälle och ett lika tröstlöst jobb som polis.

J LJ

2019-01-29

Har läst 75 sidor och märker att jag inte alls är med. Känns som tre nya karaktärer dyker upp på varje sida. Saknar en röd tråd och har inte bestämt om jag ska läsa vidare. Får se på bussen hem.

2015-01-07

Det är inte alltför ofta jag läser något från Australien, så jag blev väldigt nyfiken på Peter Temple för något år sedan. Egentligen var det nog hans Mörk kust jag blev sugen på när jag läste om den, men det var Sanning som jag hittade i bokhandeln. När jag såg att Sanning gjorde att Peter Temple fick Australiens främsta författarpris och att den dessutom var nominerad till Årets bästa översatta deckare 2011 av Svenska Deckarakademin så var jag ändå ganska nöjd. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/01/sanning-av-peter-temple.html

Ann Simonsson

2013-02-08

Ganska seg.

Merete Madsen

2011-10-25

Ganska fruktansvärd men också fruktansvärt välskriven...

Alexander Rynéus

2011-09-08

Fint språk men annars mest gubbig och dryg.

Tarja Ahlgrén

2011-07-10

Temple skriver lysande dialog, underhållningsfaktorn är stor även i den svenska översättningen (eloge för ett bra jobb till översättaren Johan Nilsson). Visst är det gammal hederlig snutjargong men ovanligt bra sådan.

Annette Ljungberg

2011-05-23

Hårdkokt, med de riktigt "tuffa" grabbarna!

Anne-Lie Månsson

2010-09-21

Jag hade svårt att hänga med i handlingen på grund av språket. Korthugget, ganska osammanhängande(för mig), specialuttryck.