»Under kvällssolens röda klot bromsar du före sista utförslöpan, smeker sakta och försiktigt ekipaget nerför backen.Tar dig igenom kurvorna, låter motorn arbeta lätt och utnyttjar den levande kraften. Känner de få kilometrar du har kvar till motellet, hur en svalkande kvällsbris når dig ifrån havet med doften av salt och tång.«
I 18 år har David Ericsson kört långtradare. Från förarhytten har han sett världen. När han nu gör sin skönlitterära debut i bokform, vilar han tryggt i sin livserfarenhet.
I Truck Stop varvas ett antal berättelser där vi får följa långtradarchaufförer på resa genom 90-talets Sverige, med historier av annan karaktär: i Stranden skildras en kvinnas minnen från...
Visa mer
»Under kvällssolens röda klot bromsar du före sista utförslöpan, smeker sakta och försiktigt ekipaget nerför backen.Tar dig igenom kurvorna, låter motorn arbeta lätt och utnyttjar den levande kraften. Känner de få kilometrar du har kvar till motellet, hur en svalkande kvällsbris når dig ifrån havet med doften av salt och tång.«
I 18 år har David Ericsson kört långtradare. Från förarhytten har han sett världen. När han nu gör sin skönlitterära debut i bokform, vilar han tryggt i sin livserfarenhet.
I Truck Stop varvas ett antal berättelser där vi får följa långtradarchaufförer på resa genom 90-talets Sverige, med historier av annan karaktär: i Stranden skildras en kvinnas minnen från ett upphetsande och märkligt kärleksäventyr; i Nattfärja går ett fartyg under i en nattlig storm utanför Skånes kust; i Hotell Linden gör en dansbandstrummis en oväntad comeback.
Truck Stop är en litterär roadmovie en samling ömsinta berättelser där Ivar Los sociala patos och realism förenas med Hjalmar Söderbergs lätta men psykologiskt djuplodande flanörprosa.
David Ericsson är född 1958 och bosatt i Stockholm. Han har arbetat som långtradarchaufför och frilansar numera som krönikör och recensent i bl.a. tidningen Transportarbetaren. 1998 vann han LO:s novellpristävling.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker