Träskkungens dotter

Dionne, Karen

Om jag berättade för dig vad min mamma hette, så skulle du känna igen det med en gång. Min mamma var berömd, fastän hon aldrig ville vara det. En sådan berömmelse som hennes vill ingen ha. Helena växer upp i en isolerad tillvaro långt ute i de vidsträckta träskmarkerna i övre Michigan. Hennes far lär henne allt om att överleva i det vilda. Hon lär sig spåra, jaga, fiska och hitta ätliga växter. Helena avgudar sin far och hon ringaktar sin kuvade mor. Men när Helena är tolv år inträffar en våldsam händelse som avslöjar sanningen om deras liv i träsket: att hennes far kidnappat hennes mor, som då var 14 år, och fört henne ut i träsket med våld. Helena är dotter till ett monster. När hon väl accepterat sanningen finns ingen återvändo. Hennes far måste stoppas och den enda som lärt sig hur man handskas med honom är hans dotter, Helena. Det blir en uppgörelse utan nåd. Drygt femton år senare...

En oerhört fascinerande historia! Skickligt skriven, den växelvisa skildringen av dåtid och nutid tappar aldrig fart, drivet framåt är starkt. Denna bok vill man inte lägga ifrån sig!

2019-03-30

Började bra, men blev lite seg mot slutet.

Bokslukerskan 93

2019-03-24

Älskar ALLT med den här boken! Tacksam att den skrevs. Wow

Ruskigt spännande thriller med väldigt bra miljöbeskrivningar, jag kan verkligen se allt klart framför mig och jag har hela tiden känslan utav att det här är på riktigt. Har läst och lyssnat mig till att Karen, hennes man och nyfödda dottern flyttade till ett liknande ställe på 70-talet för att bygga sin egen stuga och se hur de skulle klara av att vara självförsörjande ute i vildmarken. Tycker verkligen att kärleken till naturen lyser igenom hela boken, den känns äkta och sådär som någon som verkligen levt detta. Dock så har Karen inte varit dotter till en kidnappad, men miljöerna!
Gillar upplägget att vi får historien i Helenas perspektiv, det är inte så mycket fokus på själva kidnappningen. Utan hennes historia som ett barn helt ovetande om vad hennes mamma blivit utsatt för.

janne lindh

2019-01-15

En mycket läsvärd blandning av thriller och ond saga. Underhållande och skrämmande med mänsklig underton.

Madelein Karlsson

2018-09-08

Älskar den här boken. Intressant, spännande och underhållande. Kanske inget litterärt mästerverk men jag fastnade från första sidan!

2018-09-04

Två stjärnor för en viss kreativitet. Det här är en annorlunda thriller och det ska författaren få plus för. Sen kan det inte bli mycket mer. Jag tycker varken om historien som sådan som är alldeles för grym, hur djur far illa och inte heller huvudkaraktären, Helena som jag inte tilltalas av det minsta. Bra uppläsare däremot!
Mitt slutbetyg blir, en 2:a!

Charlotte Asp

2018-08-14

2018-06-25

Näääääää ödsla ingen TID på denna 🙄🙄🤔

2018-05-30

Som tolvåring fick Helena reda på sanningen om sin far: Att han hade kidnappat hennes mor och hållit henne fången i alla år och att hon själv är dotter till ett monster. I femton år har Helenas far (Träskkungen) suttit inlåst. När Helena får veta att han har rymt från fängelset, bestämmer hon sig för att ta upp jakten.
🐴
Träskkungens dotter är en roman som är både fascinerande och obehaglig. Den är stundtals så detaljerad och obehaglig att jag blir illamående, det är ingen bok jag rekommenderar till den kräkmagade. Boken känns väldigt riktig, den låter precis som en historia som mycket väl skulle kunnat hända ibland träsken i Michigan. Tack och lov så är den påhittad! Läste att den ska spelas in snart som film med Alicia Vikander i huvudrollen, blir spännande men tveksamt om jag törs se den, lättskrämd som jag är. Vill du läsa om en otäck pappa som håller sin familj gömd i träskmarken, en ruggig och samtidigt fängslande historia, då ska du läsa Träskkungens dotter!

Ann Simonsson

2018-05-25