Trtt, fet och 50

Fogelberg, Tppas

| 2008

Trtt, fet & 50 r en varm och svart och djupt personlig berttelse om existentiell konkurs och om en resa ner i helvetet och ter. Oglamorst skriver berttarjaget, den medellders mannen, om familj och om barn och om att i askan efter alla ider om vad frihet r, finna alltmer tydliga tecken p att vgen till lyckan inte med frdel betrds som en flykting och smitare. Kommer mannen, Tppas alter ego, att finna vgen till lyckan? Trtt, fet & 50 r en berttelse om frihet, flykt, frsoning och en livshllning som skr likt en machete i livets djungel. P ytan r detta en rak skildring av familjeliv, katastrofer och frlust men blir till en sng fr det rena gubbvarat och fr att med hgburet huvud kunna sga: Jag r stolt ver att vara trtt, fet och femti! Tppas Fogelberg har tidigare gett ut bland annat Halli, hall; en barndomsskildring och Blindstyre; en snubblares...

2013-08-27

Nej det hr r inget fr mig. Kunde varit en intressant berttelse men r trkigt skriven. Tppas knns som en oerhrt sjlvupptagen mnniska. Jag retar mig p alla dessa liknelser som kommer i var tredje mening och r s otroligt krystade. Dessutom retar jag mig p Tppas ckliga dubbelmoral. Han frsker framst som vidsynt och tolerant mot sina medmnniskor men det gller bara s lnge de tycker som han och framfrallt fr man inte ha lyckats i livet och ha det bra stllt. N fy vilken otrevlig mnniska.

2010-03-07

Den hr boken, som r en roman, knns nstan som en dokumentr bok. Fr den handlar mycket om Tppas eget liv, ven om den inte str i genren biografi/memoar/dokumentr.

Jag tycker att boken r intressant och vlskriven. Och kan helt klart rekommendera den.

(Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)