Trolltagen

"Då och då skickar Loke sina onda följeslagare hit till människornas värld ... men gudinnorna och gudarna skyddar oss så gott de kan." Sorgen drabbar Valners-gården och tvillingarna Siri och Alve stöter på skrämmande varelser. Hur ska de lyckas skydda sitt lilla syskon från att bli tagen av trollen? Trolltagen är skriven av Cecilia Larsson Kostenius och Carola Siekas Kostenius och rikligt illustrerad av Stina Rudebjer. Siri och Alve - Hotet mot Midgård är en serie som skildrar den största omvandlingen i vår tids historia för de nordsvenska bönderna. Under 1100-talet förändras världen när deras livsåskådning skiftar och vikingatidens tro, seder och bruk trängs undan. Hela serien följer ett år i tvillingarnas liv och tar bl.a. upp årets olika högtider och de väsen som barnen stöter på, men varje del är avslutande och kan läsas fristående Cecilia Larsson Kostenius, 1977, är fyrabarnsmamma,...

Detta är andra boken i serien ”Hotet mot Midgård” och vi recenserade första boken ”Hemligheten” förra året.
Nu är andra boken här och vi får fortfarande följa de nioåriga tvillingarna Siri och Alve som lever under vikingatiden. Men detta är ovanligt nog en serie vars historia utspelar sig under vikingatiden men utan spännande vikingafärder med handelsresor eller plundringar.
Utan istället får vi följa tvillingarnas liv på en vanlig gård i norrland. Mycket är historiskt korrekt men författaren väver även in folktron från denna tiden som övernaturliga element i berättelsen, vilket uppskattas av min A.
I denna bok får vi genom berättelsen fördjupa oss i död och födsel under vikingatiden. Tvillingarnas farmor dör men kort därefter så föder mamma barnets lillasyster.
Till en början är det frid och fröjd men snart så skymtar barnen ett troll på gården. Och på ett kort ögonblick så har trollen bytt ut lillasyster mot en bortbyting - en trollunge! Syskonen bestämmer sig för att de måste göra allt för att få tillbaka sin lillasyster igen.

Boken är lättläst och kan säkert passa fint för barn som börjat komma igång med läsningen själva. Som högläsningsbok kändes storyn lite snabb och förenklad, vi hade gärna sett en mer matig och utskriven berättelse. Nu gick det lite snabbt i vändningarna för vår smak, men kan säkert vara lagom för en annan.
Men som högläsningsbok är den ändå bra men fint läsflyt, speciellt mot bokens andra hälft.

Men vi uppskattade ändå boken och den avslutas även med en fin faktadel. Är man lärare som vill högläsa boken för en klass rekommenderar jag att läsa författarnas tips på aktiviteter/frågeställningar i slutet av boken först. Bra upplägg för diskussioner med klassen under högläsningens gång som del av ett temaarbete kring vikingatiden.

Berättelsen levandegörs också av fina bilder i svartvitt som förhöjer såväl läsupplevelse som lärandet kring vikingatiden. En bok vi uppskattar men som förmodligen passar bäst att låta barnet läsa själv, eller att använda som lärare om man vill läsa en bok om vikingatiden som går snabbt att klara av.

Gustav 9 år: Mamma och jag turades om att läsa och Philip lyssnade. Boken handlar om Siri och Alve. De lever på Vikingatiden. Det är spännande. Man får lära sig mycket när man läser boken. Det är på 1100-talet. Tvillingarna ska skydda sitt syskon för de elaka trollen. Bilderna i boken är svartvita.

Mamma AC: Det var roligt att läsa om vikingatiden igen och vi fick läsa på lite mer om det vid sidan av boken. Boken beskriver händelser och situationer bra. Man kan se allt framför sig. Fint att se syskonbarns relation också.

Gullis lästips

2020-01-08

I bokserien ”Siri och Alve - Hotet mot Midgård” får vi i den andra boken ”Trolltagen” återigen följa tvillingarna Siri och Alve och deras liv i den lilla vikingabyn Valners-gården i norra Sverige. Det är en berättelse som ger bilden av barns liv hemma på en liten vikingagård.

I första boken ”Hemligheten” fick vi lära oss mer om vikingarnas tro på asagudarna och hur man skriver med runor.

I den andra boken ”Trolltagen” får vi lära oss mer om hur vikingarna begravde de döda och hur de trodde på livet efter döden. Vi får även ta del av hur folktron hade en stor inverkan i livet när de gällde de övernaturliga som tron på troll och annat oknytt.

I bokserien ”Siri och Alve - Hotet mot Midgård” får läsarna historisk korrekt kunskap om vikingatiden, berättelsen är skriven med ett lättläst och pedagogiskt handling med korta kapitel tillsammans med svartvita detaljerade illustrationer som förtydligar berättelsen samt bilden hur vikingarna bodde och såg ut. Tillsammans med faktadelen längst bak i varje bok som lyfter flera detaljer i från berättelsen är det böcker som passar att använda i skolundervisning.