Trollroten

Wessnert, Gudrun

| 2005

I denna berättelse spelar en mystisk trollrot - en alruna - en viktig roll. Alrunan troddes växa på galgbacken där män hängdes. Om man hade en alruna i sin penningpung skulle den alltid vara fylld med pengar och man skulle få tur i kärlek. Möt Ulrike, målarmästarens dotter. Hon lever på 1500-talet och drömmer om att få måla.Kvinnor som målar är konstiga tycker hennes far.Han vill att hon gifter sig med en rik tyghandlare. Ulrike protesterar. Hon får hjälp av Mandragoran ? en mystisk trollrot. Underliga saker händer. Vem är Mandragoran? Är hon Ulrikes vän eller fiende? Bilder i färg.

Linda Åslund

2012-10-14

Härlig sagokänsla i berättelsen. Och så älskar jag Fereshteh Fazelis illustrationer.

Victoria G

2012-07-31

Väldigt fin bok för barn och unga. En bra berättelse som innehåller en del mörker och olycka men som främst handlar om en flicka som vill gå sin egen väg i en värld där kvinnor sällan hade mycket utrymme till att själva utforma sina egna liv. Viktigt tema! Lättläst och med väldigt fina illustrationer.

Jag gillade denna lilla bok och den var rätt så intressant och jag ser nu fram emot att läsa nästa del. =)