Trollkarlen frn vrlden

Le Guin, Ursula K

| 1985

En efterlngatad nyutgva av de tre frsta bckerna i serien om vrlden - Trollkarlen frn vrlden, Gravkamrarna i Atuan och Den yttersta stranden. n Gont r en stormhrjad klippa i Nordhavet, bermd fr sina trollkarlar. Sparvhk heter en av dem, en stolt och enstrig pojke som trstar efter kunskap, och han ska bli strst av dem alla. Men han anvnder sina krafter fr tidigt och ovist. Av hgmod kallar han upp en skugga frn ddsriket och mste fly frn ddsskuggan, nda tills han inser att bara han sjlv kan frgra det onda, genom att slutfra det han pbrjat och ge skuggan ett namn. Men genom revan i tillvarons vv kommer ocks fram ngot namnlst ont, som han sedan mste gna sitt liv t att bekmpa. Den kampen fr honom till De Namnlsa Gudarna i gravkamrarna i Atuan, och slutligen till den yttersta stranden, grnsmarkerna mellan liv och dd. r hans kraft och kunskaper tillrckliga...

Liza Bolin

2016-06-30

Otroligt sregen, snarare ett gammalt epos ( la odyssen eller aeneiden) n fantasy.

Kamali 

2015-09-22

Knsstereotyp high fantasy som dessvrre r rtt ointressant och seg.

Sara Johansson

2014-07-25

Brjade bra men va lite fr okoncentrerad fr att de skulle bli bttre betyg. Tyckte historien gick vldigt fort o lyssnade p en annan bok samtidigt s de gjorde de lite svrare att hnga med.

Anna-klara Akar

2012-09-06

Nt gr att dessa fantasyklassiker inte funkar lngre synd, fr de r riktigt bra med en vlgenomfrd vrld, identitetsfrgor, kamp mot ondska och krlek och vnskap. Trist trist.

Underbar ungdomsbok av den Taoistiska och feministiska sci-fi och fantasyfrfattarinnan Ursula Le Guin. Det var den frsta bok som beskrev en utvald pojkes liv p en trollkarlsskola och p s stt r den en fregngare till Harry potterbckerna.

Mattias Lnnebo

2011-10-26

Mycket bra och vlskrivet.

Johan Falk

2011-07-27

S bra som det kan bli trilogin iaf. ven om ngra av de nya lyckas fnga stmningen, trots en del revisionism som iaf jag tycker frtar magin

Linda slund

2010-12-22

Bra, habil fantasy. Fann senare bcker i serien fantastiska som barn, nu lser jag om den som vuxen och tycker att det r rtt och sltt vlberttat men inte lika gripande ... Vuxenlivet gr vl s med bcker.

Liselotte Wijkmark

2010-06-26

Den hr serien krver tid. Men har man vl trngt in i denna vrld s r du fast. Kvinnans roll som fderska och den som ltt frlorar allt pgrund av att hon r den svagaste gentemot mannen kompenseras hr med draktemat.

Dan Tilert

2009-07-14

Passar bst nr man r lite yngre.