Trollkarlarna från Wittenberg

Widmark, Martin

| 2005

Nelly och hennes föräldrar håller på att förbereda sitt halloweenfirande. Allt är lugnt och stilla och hunden London ligger under bordet och sover över Nellys fötter. Då ringer det på dörren och där står två märkliga män som presenterar sig som dammsugarförsäljare. De vill gärna demonstrera sin apparat hemma hos Nelly. Men när de har dammsugit färdigt, är de inte alls intresserade av att sälja någonting. Och när ytterdörren sedan går igen bakom dem, har lugnet plötsligt förbytts till ett stressigt kaos. Nelly Rapp får här sitt tredje uppdrag som monsteragent - och det håller på att gå riktigt illa. Inte bara för henne utan också för många, många andra. Och vad menar egentligen Lena-Sleva, hennes lärare på Monster-akademin, med att det verkar finnas ett samband mellan stjärnfall och sönderstressade människor? Den fjärde fristående historien om monsteragenten Nelly Rapp och hennes vän...

4A, Almunge skola

2021-12-17

Det är ganska spännande för trollkarlarna anvende en damsugare.

4A, Almunge skola

2021-12-15

bra men ändå inte så bra för den var lite tråkig

Jag skulle vila ha mer stress. Men en bra bok. Kul med rygseken

Jag skulle vila ha mer stress. Men en bra bok. Kul med rygseken

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-10-06

Beskriv huvudpersonen:Det är en tjej som heter Nelly Rapp och löser mysterium.

När och var utspelar sig handlingen:De var i Nellys hem. Det var på halloween.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):
Äventyr
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:
Det är två onda trollkarlar som har stulit tid. Nelly försöker att stjäla tillbaka den stulna tiden.
Gissa!
Kom på en fortsättning till boken: Att de onda trollkarlarna kommer tillbaks och vill stjäla tillbaka tiden.

Rapportera!
Nya ord jag har lärt mig: Vet inte.

4A Svandammsskolan

2021-09-22

Boken var bra och spännande. Den blev aldrig tråkig.

Philip 8 år:
Jag lånade boken Trollkarlarna från Wittenberg från skolbiblioteket. Det är en Nelly Rapp bok och den är bra. Man behöver inte ha läst de andra böckerna för att kunna läsa denna bok. Det är ganska stor text och lite bilder (svart/vita). Det är ganska långa kapitel tycker jag men du klarar det om du kan läsa.

Jag tycker att boken är rolig och jag tycker om hunden London. Han har så gullig liten kropp. Som att benen är under marken och hans öron är jättelånga. Han är så gullig! Jag gillar stoftet som Nelly häller ut.

Det är kul att Nelly är en monsteragent som bekämpar spöken och monster.

AC (mamma):
Nelly Rapp är ganska trevliga böcker. Lättlästa och lite bilder. Dessutom spännande och lite småkul. Jag gillar att man inte behöver läsa böckerna i ordning. Om någon annan lånat den så går det bra att läsa en annan bok i serien. Boken fångar dessutom Philip så helt plötsligt har han läst på fast han bara skulle läst ett kapitel. Fantastiskt!

Noah S

2011-07-29

Trollkarlarna pratar roligt!! ;)

Annelie S

2011-07-22

Den här kan verkligen rekommenderas på ljudbok! Mina barn, 7 och 10 år, som vanligtvis har så svårt att komma överens om vad vi ska lyssna på i bilen, var helt överens denna gång om att höra den här boken om och om igen under den långa bilresan. Bra och roligt uppläst.

Sara Persson

2011-04-14

Den här boken som jag har läst heter Trollkarlarna från Wittenberg den hanlar om en flicka som heter Nelly och två trollkarlar.Som kommer till Wittenberg.

Stella G

2010-04-30