Troll i jrngruvan

Olczak, Martin

| 2020

Nominerad till Crimetime Award rets barndeckare 2021! Det ser mrkt ut fr Jack. Hans lillasyster Ebba r fortfarande fnge hos trollens hrskare Bergadrottningen, och Jack och hans familj mste p ngot stt ta sig upp till jrngruvan i Kiruna, dr Bergadrottningen hller till. Till sin hjlp har de som vanligt den vresiga vtten Rurik, trollungen Nni och olika vsen och varelser de trffar lngs vgen. Frden gr frst norrut och sen rakt nert, mnga tusen meter under jord, ner i gruvan. Men hur ska de kunna befria Ebba och besegra Bergadrottningen? Hon r ju det mktigaste och hemskaste trollet genom alla tider, eller ... Troll i jrngruvan r den fjrde och avslutande delen i serien Legenden om Jack. Bckerna om Jack r perfekta att lsa sjlv: lagom lnga, hgt tempo och cliffhangers som gr att man bara mste lsa vidare. Anna Sandlers bilder ger liv t fantastiska varelser...

Jack har rest ver hela Sverige fr att hitta sin bort tagna lillasyster Ebba. Nu gr Jack det han mter det mktigaste vset i hela Sverige. Han kommer ner i gruvan med vtten Rurik, Moster Betty, Mamma, pappa och Jack. Nr dom mter det mktigaste vsen som finns i Sverige hnder .......
Jag gillar boken jtte mycket!🤩

lskar boken!!!!!!!!!!!!

Jack mste hitta sin lilla syster men kraschar p vgen en vittra kommer och hjlper dom. Dom rider till mnskostan och gr ner i en jrngruva
jag tycker den bsta delen var nr Jack hittade sin lillasyster

lskar boken!!!!!!!!!!!!

jag tycker den bsta delen var nr Jack hittade sin lillasyster

Rosendals skola k 4

2021-10-06

Spnnande men du mste ha lst fregende delar fr att frst vad som hnder.

jack mste hitta sin lilla syster ebba som hls fngen i jrngruvan och vl nere i gruvan hnder det hemska saker

Rolig, spnnande & fint illustrerad!

Detta r den sextonde boken om Jack - en trolldomskunnig pojke som blir indragen i diverse magiska ventyr.
Under dessa stiftar han bekantskap med olika vsen frn den nordiska folktron. Spnnande och mystiska bcker som nd inte blir fr lskiga. Perfekta fr hglsning frn ca 5 r men ven toppen fr lgstadiebarn som kommit igng med lsningen och vill ha en bra serie att sluka.
Sen tidigare finns tre stycken ventyrsserier i sviter om fyra bcker i varje. Troll i jrngruvan r allts den fjrde och avslutande boken i den fjrde seriesviten Legenden om Jack.
Har ni inte lst Jack-serien innan rekommenderar jag att ni brjar frn brjan med boken Trolldom i Gamla Stan. Jag har hglst alla bckerna tillsammans med A (9,5 r) och vi lskar dem!

I Troll i jrngruvan r Jack fast besluten att ta sig fram till Kiruna dr lillasyster Ebba hlls fngen lngst ner i jrngruvan.
Men frden dit blir svrare n vntat nr trolldrottningen frsker hindra honom med alla medel till buds. P vgen fr vi tillsammans med Jack uppleva fjllvrlden, norrsken och Kirunas gruva. Roligt med en barnbok som vver in upplevelser och milj frn Lappland - vilket inte r helt vanligt. Kul!

Anna Sandler har illustrerat ett antal bilder till boken i svartvitt. Dr r det fint hur hennes bilder verkligen fljer stmningen i boken. Boken r genomgende vlskriven och behaglig att hglsa och knyter ihop scken fr hela sviten p ett vldigt bra stt. Den skapar ven nyfikenhet att lsa vidare om Jack men ven om hans lillasyster som vi misstnker kommer att ha en mer framtrdande roll i kommande bcker. Fr sdana kommer vl?!

Stor tumme upp fr Jack-bckerna!