Trogen intill döden

Moström, Jonas

| 2017

En augustimorgon hittas den tjugofemårige landslagsstjärnan i fotboll, Henrik Borg, död i sängen i sin sommarstuga utanför Ystad. Det mesta tyder på att det är ett naturligt dödsfall, men en detalj förbryllar polisen: på Henrik Borgs bröst, under hans knäppta händer, ligger en blå ros. Inom en vecka, men på helt andra ställen i Sverige, påträffas ytterligare två dödsfall under likadana omständigheter: en fyrtiosjuårig pilot i Kiruna och en ung kvinnlig dansare i Göteborg. Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, GMP, kallas in, och psykiatrikern Nathalie Svensson avbryter sin semester för att delta i arbetet. Hennes kollega, kriminalkommissarie Johan Axberg, tvekar däremot till en början - han har fullt sjå med sitt privatliv. Men ett telefonsamtal får honom att trots allt ansluta till gruppen. En intensiv jakt på en oförutsägbar seriemördare tar sin börjar. Hur begås morden? Vad är motivet?...

2021-11-18

Jag tyckte att Moström fick lite nytändning när Nathalie Svensson kom in som ny huvudkaraktär men nu börjar samma mönster upprepa sig bok efter bok. Inte speciellt spännande heller.

Johanna Åberg

2019-10-30

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

Karin Andersson

2019-01-05

Nja, inte Moströms bästa bok. Kanske hade jag för höga förväntningar.

Susanne Andersson

2018-08-27

2017-11-30

Ganska förutsägbar men ändå på ett sätt som mer lockade mig att fundera på hur allt hängde ihop än att det blev alltför tråkigt. Men den känns ändå lite väl "babblig" på något sätt och jag stör mig på en manlig författare som skriver om en kvinnlig huvudroll och har sånt fokus på hennes utseende, blä.

Spännande, fängslande & fartfylld!