Törnrosor

King, Stephen

Över en natt faller världens kvinnor i en märklig sömn. Pandemin sprider sig i takt med att tidszonerna släcks. Om de väcks blir kvinnorna livsfarliga. Och medan de sover befinner de sig på en helt annan plats.I en småstad i Appalacherna kämpar sheriff Lila Norcross för att hålla sig vaken medan männens ociviliserade sidor tar över allt mer. I jakten på botemedel utspelas en kamp på liv och död.

Nicklas Björk

2022-07-25

Stephen King skriver, tillsammans med sin son Owen King, sin bästa roman sedan DEN GRÖNA MILEN. Med det skrivet är inte romanerna och novellsamlingarna mellan DEN GRÖNA MILEN och TÖRNROSOR dåliga, tvärtom om. De är är alla riktigt bra, vilket säger kvalitén på TÖRNROSOR är något extra.

Boken utgår från ett undergångsscenario som känns som en frisk fläkt i genren och boken som helhet är en bladvändare. Även om jag har haft ett längre uppehåll med att läsa den, så kommer jag snabbt tillbaka in i historien.

Om det ska gnällas, då ska det gnällas på att boken har en rik mängd av olika karaktärer och det blir svårt att hålla koll på alla. Dock har jag koll på bokens nyckelpersoner, vilket är det viktigaste.

TÖRNROSOR är i dagsläget Kings mest politiskt laddade bok. Jag kunde stundtals känna att han är skoningslös mot det manliga könet, men samtidigt kan jag inte säga emot honom. Män är idioter Det är fakta. Far och son King lyckas ändå få in nyanser, tack och lov. Alla män inte svin och alla kvinnor är inte perfekta. Dock hade jag gärna sett att nyanserna framkom lite mer tydligare.

Stephen King är författaren som fick mig att börja läsa och jag kan räkna upp på en hand de historier som han inte riktigt lyckats fånga mig. När man har skrivit så mycket som han har gjort, då krävs det något extra att lyckas ta sig på de stora mästerverken som han har på sitt CV. TÖRNROSOR har detta extra, om ni frågar mig.

King visar att han fortfarande är en författare att räkna med och han kan fortfarande skrämmas. En mästerlig bok med en obehaglig idé, väl utfört och väl författat av både far och son King.

Isabella Lindegård

2022-07-07

Nästan en 4 ⭐️ Annorlunda handling som får en att stanna upp och fundera. Som kvinna träffar boken kanske en annan punkt för mig. Boken var ganska lång, men upplevde inga vidare svårigheter att komma igenom den. Finns dock helt klart bättre av King men gillar att han skrivit denna i sällskap av sin son.

2022-03-03

Jo'rå så atte... Stephen King är ju min husgud, vilket nog inte är en överraskning för någon som följt min blogg. Trots det så var det nu två år sedan jag läste en bok av honom senast och då har jag ändå ganska många av hans böcker olästa i hyllan. Jag skyller på det där fenomenet ett det ju finns så mycket nytt och spännande att upptäcka, vilket gör att favoriter hamnar lite i bakgrunden. På läsretreaten (som faktiskt blev av i år, om än i annorlunda tappning) så fick tegelstenen Törnrosor följa med. Lång och ostörd lästid är bra för en tegelsten.

Detta är en typisk Stephen King-bok, men samtidigt ändå inte. Det finns en hel del att känna igen från (och blinkningar till) andra av hans böcker. Dock tror jag att det finns ett budskap här, vilket kanske inte är så vanligt. Förmodligen kommer varenda läsare att tolka den annorlunda, men ibland känns det som att det är omöjligt att få vissa nöjda. Om män inte skriver om kvinnor så är det inte bra. När de gör det så är det heller inte bra. Om man inte tar med reflektioner om svarta/vita så är det inte bra. När man gör det så blir det för tydligt och löjligt. Ja, jag vet inte, hur man än vänder sig så har man ju rumpan bak...

Törnrosor har, som sagt, ett budskap (tror jag). Det är inte bara män som försöker bestämma över kvinnor. Även somliga kvinnor försöker göra det, utifrån sin egen lilla värld, och tror sig veta vad alla andra kvinnor vill och kan. Min tolkning blir den att ALLA är olika, med sina egna behov. INGEN är bara sitt kön. Och ja, just det... låt dig inte avskräckas av att jag har genrebestämt den som skräck. Det är den inte. Bara. Den är lite allt möjligt.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/03/tornrosor-av-stephen-king-owen-king.html

Marc Moore

2020-03-25

Tyckte inte historien var tillräckligt bra för att de skulle ha känns värt att ta mig igenom dom 630 sidorna.
Att försöka hålla isär de ca 300 olika personer med för- och efternamn är det som enskilt mest drar ned betyget. Har alltid uppskattat King för att han kan skapa karaktärer som engagerar och som man bryr sig om men jag tycker inte så är fallet i denna boken.

Therese

2019-08-17

Riktigt spännande bok! Historien sätter fart direkt och författarna lyckas hålla spänningen uppe genom hela denna 700-sidiga tegelsten. Handlingen känns modern och tillräckligt realistisk för att man utan problem ska kunna godta de övernaturliga inslagen. Det känns också hoppfullt att det är två män som skriver den här historien. Även om det inte borde spela någon roll tror jag att känslan hade blivit annorlunda om det varit två kvinnor, med tanke på att det skildras hur de båda könen eventuellt skulle klara sig på vars ett håll. Jag har inte tidigare läst något av Owen King, men pappa Stephen levererar som vanligt.

Jenny Moberg

2019-05-10

3 stjärnor från mig. Stephen King skriver Me too inspirerad bok.

Hanna Melin

2019-05-03

Jag vet inte var jag ska börja. Så otroligt sorglig. Så otroligt bra. Så hemsk hemsk hemsk upplösning. Så lång väg dit, till ingen nytta. Män, åh, era jävla dumma varelser. Jag gråter med Evie på slutet. Stilistisk, rå och väldigt finstämd emellanåt. Slaget vid fängelset var det allra tråkigaste att läsa om. Vår plats, såklart, den allra finaste. Och Trädet.

Inget för mig🙄🤔

2019-02-05

Ja, alla som känner mig det allra minsta, vet ju att Stephen King är min absoluta favoritförfattare, och har varit det i över fyrtio år nu.

Jag älskar ju hans sätt att skriva. Och även om själva historierna i hans böcker såklart också är viktiga, så är det ändå mest ”allt runtomkring” som jag tycker bäst om. Personskildringar, miljöskildringar, samhällskritik, och hans värnande om ”den lilla människan”, det är den största behållningen av hans böcker, tycker jag.

Över sjuhundra sidor innehåller den här boken, och jag kan förstå att en del tycker att det är alldeles för mycket, men själv så älskar jag tjocka böcker, och speciellt då från Stephen King.

Och oavsett om hans böcker är verkliga eller övernaturliga, så tycker jag att dom är lika bra. Den här boken tillhör dom böckerna som handlingen är övernaturlig i. Och den här boken har ju även Stephen King, för första gången, skrivit tillsammans med en av sina söner, Owen King.

Här är några länkar till mina recensioner av några av hans senaste böcker: Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares memoarer, Outsidern.

Om boken Törnrosor (Sleeping Beauties) har USA Today skrivit: ”Stephen och sonen Owen Kings första stora samarbete är en ambitiös, hjärtskärande och, när det kommer till de centrala skräckelementen, minst sagt aktuell roman … King och King bygger upp en tankeväckande historia som utforskar en rad samtida ämnen. I berättelsen finns plats för allt från destruktiv maskulinitet och polisvåld till fake news.”, och det tycker jag är en bra beskrivning av boken. För den fokuserar mycket på mäns våld mot kvinnor. Så trots att det är en övernaturlig roman, så finns det också mycket av nutiden och verkligheten i den.

Jag rekommenderar varmt den här boken till alla Stephen King-älskare. Och så klart till alla andra också. Hoppas på att den nu drygt 70-åriga författaren får leva länge, och att han skriver många fler böcker.