Tritonus

Westö, Kjell

Stjärndirigenten Thomas Brander har låtit bygga en ståtlig villa ute i skärgården. I Casa Tritonus ska han koppla av från de tärande arbetsresorna ute i världen. Brander vill fortfarande se sig som en man i sina bästa år, men självbilden är inte vad den en gång varit. De unga konkurrenterna är skrämmande energiska, och själv går han miste om viktiga uppdrag av skäl han inte riktigt förstår. Skärgårdspalatset ska lugna nerverna, men fladdermössen flyger ut och in i Branders hus, och sms från senaste flickvännen Krista förstör hans nattsömn. Inget blir bättre av att han inser att Krista ratat honom - för en yngre kollega. En onödigt pratsam granne, skolkuratorn Reidar Lindell, hotar också sinnesfriden. Till råga på allt är grannen hobbymusiker i ett band kallat Rainbow - bara namnet ger Brander rysningar. Sakta men säkert uppstår ändå en kärv vänskap mellan de två männen. Med Lindell följer...

2022-05-09

Betyg 3,5

Kjell Ram

2022-03-24

Nja, blir första och sista boken för mig av Westö. Långtråkig, ointressant och seg. Berörde mig ingenting. För mycket nörderi om musik.

Rasmus77

2022-03-12

Intressant berättelse.

Emma Fägerlind

2020-10-08

Bra som vanligt, men hade väntat mig en ännu större upplevelse. Blev aldrig riktigt klok på någon av huvudkaraktärerna och det blev faktiskt lite för mycket musiksnack för min del.

Torbjörn Nilsson

2020-09-18

Igår avslutade jag Kjell Westös senaste roman Tritonus och jag tyckte om den, även om den handlar om två rätt hopplösa, övergivna gubbar. Kanske för att jag inte själv är övergiven, slipper kämpa mot falnande yrkesmässig strålglans, jagande skuldkänslor och haltande barnrelationer. Jag har klivit ut i det livslånga sommarlovet.

I boken nämns massor av musikstycken, fler än jag någonsin sett i en roman tidigare. Både klassisk musik och rock, blues, punk m m. Det blev en rejäl spellista på Youtube, trots att jag inte fått med allt.

Christian Rydberg

2020-09-08

Livet i en klarinettkonsert. Makalöst finstämt och stort i samma stycke.

Henrik Johansson

2020-09-04

En vemodig ton kring möten och relationer men ändå en ensamhet. Vackert skrivet.