Triptyk

Slaughter, Karin

| 2009

I Atlanta dr kvinnor fr en kallhamrad mrdares hand, och han signerar sina dd med en grotesk stympning. Bevisen han lmnar efter sig r tillrckliga fr att ge brnsle t en frenetisk polisjakt, och poliskommissarie Michael Ormewood kallas till en mordplats i de illa beryktade Grady Homes i Atlanta och str infr ett av de mest brutala morden i sin karrir.      Aleesha Monroe har hittats i en trappa, badande i sitt eget blod. Nr det uppdagas att mordet bara r ett i en serie liknande attacker kallas Georgia Bureau of Investigation in, och Ormewood tvingas arbeta tillsammans med specialagent Will Trent en man han instinktivt ogillar. Men bara ett dygn senare exploderar det vld Ormewood ser omkring sig dagligen p hans egen bakgrd. Och det verkar som om mysteriet bakom Monroes dd r ofrnkomligt sammanfltat med ett frflutet som vgrar att bli bortglmt ...

Karin Johansson

2019-03-01

Nja, en av de smre av henne. Djup.

2016-03-12

Nr jag kpte den hr boken hade jag faktiskt inte hrt speciellt mycket om Karin Slaughter. Under de fem r som gtt sedan inkpet har jag dremot hrt en hel del, speciellt sedan i hstas, bland annat att hon skriver vldigt rtt, brutalt och bra. Det fick mig att flytta upp Triptyk i lslistan. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2016/03/triptyk-av-karin-slaughter.html

2016-01-26

Frfrande bra! En mycket stark fyra, otroligt bra personportrtt i en oerhrt sammansatt intrig. Mrkt, grymt, men med fin skildring av det goda och det onda i en stndig kamp, symbios. Allt r inte enbart svart eller vitt, blandningen r inte ovanlig.

2015-07-26

Betyg: 4,5 av 5.

(Den hr boken var en av dom tretton bcker som jag lste under mina tv semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdmen p dessa bcker, mot vad jag brukar gra p dom recensionsbckerna som jag vanligtvis lser.)

Det hr var en mycket, mycket bra amerikansk thriller.

Otck, spnnande, vldsam, detaljerad, och ofrutsgbar r ngra ord som jag kan beskriva boken med. Och att alla inte alltid r som man tror. Hrliga karaktrer r det ocks. Och jag vill absolut lsa fler bcker av frfattaren.

Rekommenderas verkligen.

Jo denna bok tycker jag var liten lngtrkig emellant..

R och blodig bok men mkt spnnande med verraskningar i varje kapitel!

Eyez Only

2011-05-27

Brutalt bra! Men konstig titel...

Kristina Simar

2010-04-21

Recension av Karin Slaughters Triptyk

Karin Slaughter r en bstsljande frfattare till mnga bcker. Hon r ocks redaktr fr Like a Charm, ett samarbete mellan brittiska och amerikanska kriminallitteraturfrfattare. Hon bor i Atlanta.

Handling: John 17 r r p fest hos sin kusin Woody. Han har lyckats vertala jmnriga Mary Alice Finney att flja med. Nsta morgon vaknar John bredvid Mary Alice som r brutalt mrdad, och med tungan avbiten. John minns absolut ingenting, men han blir tagen fr mord och fr sitta i fngelse i cirka tjugo r.

Nr han blir utslppt vet han inte mycket om vrlden omkring honom. Han fr jobb som biltvttare, men lnen r dlig. Han bor p ett ungkarlshotell och hans kontakt Martha Lam dyker upp d och d fr att kontrollera Johns rum efter knark eller ngot annat olagligt.

John gr in p en TV-affr fr att hra om han kan kpa en liten TV p kredit. Affrsinnehavaren ber honom vnta lite medan han gr en kreditupplysning.
Det tar tid och John r p vg att ge sig i vg nr mannen kommer med ett stort leende och berttar att John mycket vl kan titta p en stor TV. Han tycks ha stor kreditvrdighet. John sger att han terkommer, han vill tnka lite, sger han. Han gr senare in i affren igen och frgar om de har kvar kreditupplysningen, men tyvrr s har de kastat den. Nr affren har stngt ger sig John ivg till containern dr affren slnger sina sopor. Han lyckas hitta kreditupplysningen och tar hem den fr att studera den. Ngon har stulit hans identitet medan han suttit i fngelse. Vem? Varfr?

John brjar gra egna underskningar och lyckas hitta den skyldiga. Varfr har den personen gjort s?

Efter att John blivit utslppt brjar nya mord p unga kvinnor. Bland annat en prostituerad som ven hon fr tungan avbiten och ett dygn senare hittas ytterligare en ung flicka dd.

Kriminalassistent Michael Ormewood kallas till platsen. Han tvingas jobba tillsammans med specialagent Will Trent en man som han starkt ogillar. Hela berttelsen r en enda stor jakt p mrdaren. r det John som brjat mrda igen, eller r mrdaren ngon helt annan, som vill lgga skulden p John?

Jag tycker att det var en spnnande kriminalroman. Mycket vldsam och mrkt skriven. Karaktrerna r till viss del prostituerade och deras hallikar som inte vill hjlpa polisen. Personer som man tror r plitliga, r de verkligen det? Karin Slaughter skriver med ett vldigt tufft sprk. Visste jag inte att det var en kvinnlig frfattare skulle jag inte tro det.

Den frsta delen var vldigt spnnande. Sedan kom en del i mitten som var lite tjatig p det typiska amerikanska sttet. Mycket om prostituerade och deras hallickar och framfr mig ser jag deras skabbiga lgenheter som ofta ligger i en smal cklig korridor och grannar som inte vill prata med polisen. Dr frsvann cirka 75 sidor som var jobbiga att komma igenom, med sedan kom ett riktigt, riktigt spnnande slut. Jag kommer grna att lsa fler bcker av Karin Slaughter.

Betyg 3/5

Anne-Lie Mnsson

2009-10-25

Vad jag kan se s har det tidigare versatts tre av hennes bcker till svenska. Hon r vl vrd att lsa.
Bra sprk som driver handlingen framt sakta men skert. Vldsam ibland men med perspektiv och iakttagande av verkligheten som den ter sig i Atlanta.