Triangel

Stone, Nic

"Upplägget är smart och liknar det i den norska tv-serien 'Skam'. (...) Det finns en värme och humor i Stones roman som är fullkomligt oemotståndlig."  Dagens NyheterCourtney "Coop" Cooper och Jupiter Charity-Sanchez har varit bästa vänner så länge de kan minnas. De gör det mesta tillsammans, och brukar till och med dela säng. Inget konstigt med det, Jupiter är lesbisk och Coop är helt okej med det. Inte. Han har varit hemligt kär i Jupiter i en halv evighet. Då kommer plötsligt Rae Evelyn Chin in i bilden. Hon är den nya tjejen, och hon blir snart kompis med både Jupiter och Coop. Coop förvånas över känslorna som plötsligt blossar upp för Rae, samtidigt som Jupiter och Rae börjar tillbringa allt mer tid tillsammans. Det hela resulterar i överraskande känslor, en kyss som hotar att förstöra allt, en plan som går åt skogen och total förvirring. En historia. Tre perspektiv....

Underbar, gripande & skickligt skriven!

2019-02-28

Triangel är fängslande ungdomsbok om de bästa vännerna Coop och Jupe. De har en nära relation och berättar allt för varandra. Ja nästan i alla fall. Att Coop i hemlighet är helt vansinnigt förälskad i Jupe och jämför alla andra tjejer med henne, är inget de pratar om. Men deras nära relation hotas när Rae kommer in i bilden. Kan de vara nära vänner alla tre? Som titeln anger uppstår ett smärre triangeldrama mellan de tre och vi får följa alla tre i varsin egen del i boken. Jag gillar att vi får komma alla tre nära och får höra hur de upplever det på olika håll. Sexuell läggning har en stor och viktig roll i boken, då det är tankar både Jupe och Rae brottas med. Jag tror att många ungdomar som själv brottas med dessa tankar har stor behållning av boken. Vad jag förstår efter att ha läst om författaren ville hon skriva om dessa funderingar, då hon själv hade många tankar som ung. Mycket bra tycker jag! Hon lyckas få deras tankar och funderingar att kännas äkta och trovärdiga. Hela boken känns otroligt filmisk och jag tror den skulle göra sig väldigt bra som film! Jag gillar alla Queen-referenser som finns i boken, jag har också lyssnat en hel del på det bandet! Ung kärlek, stark vänskap och heta känslor, allt det innehåller denna underhållande ungdomsbok!

sannareads

2019-02-23

"Triangel" är en intensiv och stark berättelse om kärlek, sexualitet, läggning och att hitta dig själv. Boken är indelad i tre delar, bok ett: Courtney, bok två: Rae och bok tre: Jupiter, vilket jag verkligen älskar. Olika perspektiv (POVs) gör enligt mig en berättelse mer intressant och i denna boken ger detta läsaren en chans att komma nära alla tre huvudkaraktärer.

Jag tycker verkligen om Courtneys och Jupiters relation från de första sidorna. Den är fylld med så mycket kärlek och förståelse att jag blir helt varm inuti när jag läser om dem. När Rae blandas i i mixen blir saker och ting mer komplicerade än innan men samtidigt blir hon snabbt en stor del av både berättelsen och Coops och Jupes liv.

Jag är oftast inte ett fan av kärlekstrianglar men i denna boken tyckte jag verkligen om det. De komplicerade känslorna Coop, Rae och Jupe känner genom berättelsen känns äkta och nödvändiga, medan det i andra böcker kan kännas som motsatsen.

Att LGBTQIA+ har en sån stor del av berättelsen är helt klart fantastiskt. Det är något som måste ta mer plats i alla genres. Två av tre huvudkaraktärer i denna boken försöker komma underfund med om de är intresserad av män, kvinnor eller kanske är bisexuella eller pansexuella...Eller kanske inte passar in i några av dessa boxar ?

Detta är den första boken jag har läst av Nic Stone och åh, varför har jag inte läst hennes andra böcker? Stones sätt att skriva är vackert och detaljrikt, fyllt med känslor, tankar och har ett flyt som gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken. ❤️

"Triangel" av @nicstone får 4/5 stjärnor av mig!