Triangel

Stone, Nic

"Upplägget är smart och liknar det i den norska tv-serien 'Skam'. (...) Det finns en värme och humor i Stones roman som är fullkomligt oemotståndlig."  Dagens NyheterCourtney "Coop" Cooper och Jupiter Charity-Sanchez har varit bästa vänner så länge de kan minnas. De gör det mesta tillsammans, och brukar till och med dela säng. Inget konstigt med det, Jupiter är lesbisk och Coop är helt okej med det. Inte. Han har varit hemligt kär i Jupiter i en halv evighet. Då kommer plötsligt Rae Evelyn Chin in i bilden. Hon är den nya tjejen, och hon blir snart kompis med både Jupiter och Coop. Coop förvånas över känslorna som plötsligt blossar upp för Rae, samtidigt som Jupiter och Rae börjar tillbringa allt mer tid tillsammans. Det hela resulterar i överraskande känslor, en kyss som hotar att förstöra allt, en plan som går åt skogen och total förvirring. En historia. Tre perspektiv....

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Courtney ”Coop” och Jupiter ”Jupe” bor grannar och är bästa vänner. De är tajta och flirtiga och fullständigt trygga i sin relation. Coop är gillar tjejer i allmänhet och Jupe i synnerhet. Problemet är att Jupiter är hans bästa vän och dessutom gillar hon också tjejer, bara tjejer. När Rae flyttar till stan blir hon snabbt nära vän med både Coop och Jupiter... Frågorna snurrar hos dem. Vad känner jag? Vad borde jag känna? Vad är äkta? Hur påverkas jag av svartsjuka? Vad är vänskap? Vad vill jag? Vad vågar jag? Vad förväntas jag känna och tycka?

De viktiga personerna i denna bok bryr sig varken om kön, hudfärg eller sexuell läggning. Det är vackert och jag önskar att det vore mer så även i det verkliga livet.

En mycket bra bok full av värme. Språket är riktigt bra och jag kan verkligen rekommendera den.

Underbar, gripande & skickligt skriven!

sannareads

2019-02-23

"Triangel" är en intensiv och stark berättelse om kärlek, sexualitet, läggning och att hitta dig själv. Boken är indelad i tre delar, bok ett: Courtney, bok två: Rae och bok tre: Jupiter, vilket jag verkligen älskar. Olika perspektiv (POVs) gör enligt mig en berättelse mer intressant och i denna boken ger detta läsaren en chans att komma nära alla tre huvudkaraktärer.

Jag tycker verkligen om Courtneys och Jupiters relation från de första sidorna. Den är fylld med så mycket kärlek och förståelse att jag blir helt varm inuti när jag läser om dem. När Rae blandas i i mixen blir saker och ting mer komplicerade än innan men samtidigt blir hon snabbt en stor del av både berättelsen och Coops och Jupes liv.

Jag är oftast inte ett fan av kärlekstrianglar men i denna boken tyckte jag verkligen om det. De komplicerade känslorna Coop, Rae och Jupe känner genom berättelsen känns äkta och nödvändiga, medan det i andra böcker kan kännas som motsatsen.

Att LGBTQIA+ har en sån stor del av berättelsen är helt klart fantastiskt. Det är något som måste ta mer plats i alla genres. Två av tre huvudkaraktärer i denna boken försöker komma underfund med om de är intresserad av män, kvinnor eller kanske är bisexuella eller pansexuella...Eller kanske inte passar in i några av dessa boxar ?

Detta är den första boken jag har läst av Nic Stone och åh, varför har jag inte läst hennes andra böcker? Stones sätt att skriva är vackert och detaljrikt, fyllt med känslor, tankar och har ett flyt som gör det omöjligt att lägga ifrån sig boken. ❤️

"Triangel" av @nicstone får 4/5 stjärnor av mig!