Tretton skäl varför

Asher, Jay

| 2010

För dig som vågar bli berörd på riktigt. En omskakande berättelse om unga människors kärlek och desperation i vår tid. Du kan inte stoppa framtiden. Du kan inte spola tillbaka det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play. Clay Jensen vill inte ha något att göra med banden som Hannah Baker spelade in. Hannah är död, resonerar han. Hennes hemligheter ska begravas med henne. Sedan berättar Hannahs röst för Clay att han finns med på hennes band och att han, på något sätt, är medskyldig till hennes död. Clay fortsätter att lyssna hela natten. Han följer Hannahs inspelade röst genom den lilla staden och det han upptäcker förändrar hans liv. För alltid. Sagt om boken: "När jag läser "Tretton skäl varför" (Langenskiöld) tänker jag att det är en av de bästa skildringarna av den ambivalenta tid vi kallar tonår som jag läst. Hannah Baker är precis så svag...

Therese

2019-02-10

En bok om ett viktigt ämne, men tyvärr känns historien stundtals lite platt. Kan eventuellt bero på att jag inte riktigt fångas av språket, som absolut inte är dåligt men som ändå saknar något jag inte kan sätta fingret på. Historien artar sig lite mot slutet när man som läsare kommit in lite i handlingen och lösa trådar börjar knytas samman.

Sofia Vikström

2018-01-24

Tyckte om den, och den var lättläst, men uppskattar inte den lätt romantiserande bilden av självmord. Det är ALDRIG en utväg

Cecilia Kronqvist

2014-10-21

Bra historia, men kort och lite platt språk.

Detta var en bra bok

Eiya

2013-02-22

Åh, besvikelse! Trodde verkligen jag skulle tycka om boken eftersom den tillhör den genre jag brukar läsa och lovorda - men nej. Tyckte storyn verkade lovande, men jag hade svårt för att tycka den var trovärdig. & efter ett tag blev jag mest irriterad och trött på Hannah.

2013-01-19

Inte så spännande som jag trodde men den gick fort att läsa så det kändes inte helt bortkastat. Tog ett tag att komma in i boken och vänja sig vid vad som var bandrösten och vad som var huvudpersonens tankar.

Desirée Strömberg

2012-08-19

Såhär ska en ungdomsbok skrivas. Den grep verkligen tag i mig och jag gillar verkligen upplägget med kasettbanden.

Jenny

2012-06-10

Den levde inte upp till föväntningarna. Känns som att författaren försöker skriva en djup bok som berör, men utan att lyckas. Trots allt helt okej läsning.

stina englund

2012-05-18

BOKEN SKA BLI FILM! YES!

Ella Stern

2012-04-05

Jag älskar denna boken, den är så fin, bra och fantastisk!

Elsa Hultgren

2012-03-01

Jag var väldigt ivrig till att läsa boken i början, men sedan flagnade min entusiasm liksom bort. Men den var ändå rättså bra - väldigt berörande.

Erika Rönngård

2012-01-20

Svag fyra. Börjar starkt, men sedan har jag svårt att uppehålla samma entusiasm boken igenom.

Lotta Berling

2011-09-07

Jag gillar verkligen berättargreppet, och Jay Asher hanterar det väl. Språket är bra och läsningen flyter på snabbt. Det finns ett driv i texten som gör att man hela tiden vill läsa vidare och höra nästa berättelse på Hannahs kassettband. Det handlar om alla de där mindre och större händelserna som till slut kan bli för mycket. En träffande skildring av tonårstillvaron.

Janna Borg

2011-09-04

A book that doesn't feel fair but has a good message. Definitely a book circle book for my students.

Sara Sandquist

2011-08-01

Jag tycker att boken beskriver på ett bra sätt hur "små" och "obetydliga" saker för en person kan få oanade stora konsekvenser för någon annan. Den beskriver de jobbiga tonåren på ett sätt som visar hur rykten uppstår, får leva vidare och tillslut blir sanna. Jag blev mer rörd av jonas gardells "Jenny", men den berör som många böcker om missförstådda tonåringar gör.

Elin Siltala

2011-05-23

Tyvär måste jag säga att den var en besvikelse.
Jag ville verkligen läsa boken. I början var den bra, jag läste och tyckte att den var lika bra som jag hade förväntat mig. Men efter en fjärdedel av boken blev den bara trälig.

Moa Palmqvist

2011-04-20

I början av boken störde jag mig på att den trots allt var skriven för en aningens yngre läsare(tonårsbok), och var lite.. vad ska man säga, enkelt skriven. Men jag drogs med i handlingen, läste ut hela i ett svep.

Kristina S

2009-12-17

En välskriven och spännande ungdomsbok som sätter fingret på hur utsatt och ensam en ung tjej kan vara utan att omgivningen ser eller förstår, och hur till synes små saker kan växa och läggas ihop tills de når det oerhörda och outhärdliga.