Tredje principen

| 2015

När Systemet krossar allt du tror på - väljer du att gömma dig eller att slåss? Ava är rebell. Hon kan styra andra människors tankar, en användbar förmåga i en motståndsrörelse som rustar för krig. Levi slutade tro på kampen när den tog hans föräldrar. Nu försöker han bara överleva. Hålla sig undan och kontrollera vansinnet som känns som om det ska dränka honom. En natt blir Levis syster gripen. För att rädda henne tvingas han bryta ett gammalt löfte, ta kontakt med folk han inte vill ha med att göra. Ava får order att hjälpa honom och de ger sig av tillsammans. Hon säger att han måste lita rebellerna. Men kan de verkligen det? Tredje principen är första delen i en trilogi om mod, vänskap och uppror.

@enbokromans

2019-09-17

I en värld nedbruten av flera krig har ett nytt samhälle byggts upp där människan lever utan destruktiv religion eller ideologi, men också utan frihet att följa sina egna drömmar och övertygelser. Du rättar dig i leder eller så försvinner du. Men några vågar gå mot strömmen. Ava, Levi och Leymah har i uppdrag av Motståndet att rädda Levis syster som verkar ha upptäckt något som kan hjälpa Motståndet. För att lyckas med det måste de göra både en fysisk och mental resa. Ava och Leymah bär på Sinnet, de kan både ta in och påverka andra människors tankar. Levi å andra sida försöker desperat hålla sina inre kaos för sig själv. Samtidigt blir det allt tydligare att de som de trodde var deras allierade kanske i själva verket är deras fiender.

Det här är en bok som börjar mitt i en framtida verklighet. Jag ser en grå, kall och trasig värld framför mig när jag läser men jag får aldrig riktigt förklarat för mig vad som har hänt. Lite ledtrådar får jag i dialogen och jag får lägga pusselbitarna själv och ju längre jag läser desto fler pusselbitar får jag. Dessvärre tror jag inte att alla pusselbitar kommer vara vända förrän i sista och tredje delen. Jag tycker att den här typen av upplägg är lite frustrerande. Jag gillar inte riktigt att läsa i blindo. Men det är spännande! Höjdpunkterna tycker jag är beskrivningarna av de rester som finns från det samhälle som en gång varit. Är det Öresundsbron de vandrar över? Visst är Levi i Gamla stan och handlar rött? Och visst är det ett IKEA de pausar vid? Jag ser på det sättet mer än karaktärerna i boken och det är ett roligt grepp. Jag gillar det här! Det är spännande, mörkt, intressant om än frustrerande! Jag får helt enkelt läsa klart serien så jag får se hela pusslet någon gång.

Jennifer Johansson

2019-09-14

Supertack till Anna Jakobsson Lund för recensionsex!

Sinnet är inte något hon brukar prata med andra om. Att det är en del av henne betyder inte att hon vill skylta med det. De flesta beter sig annorlunda när de förstår hur starkt det är.

Tredje Principen är en dystopi i en värld där Systemet styr. Världen är uppdelad i olika zoner och i dessa zoner är även människorna uppdelade i olika klasser. Klassen bestäms utifrån hur bra du utgör dig själv på diverse prov. Ava är en rebell och med i motståndarrörelsen då hon en kväll stöter ihop med Levi. Levis syster har blivit fängslad av Systemet och blir förhörd. Levi, tillsammans med Ava och en tredje karaktär vid namn Leymah måste försöka rädda Levis syster Lo från Systemet.

Redan från första sidan var jag fast i denna historia. Den är fullspäckad med egenheter och karaktärsutveckling. Jag tyckte dock att den saknade en stor del i miljöbeskrivningarna och hade gärna önskat mer information om hur Systemet fungerade - då jag inte riktigt greppade deras grepp på landet. Jag brukar även vilja ha lite svar i första böckerna i triologier, något jag inte tyckte denna gav mig: den gav istället mer frågor.

Karaktärerna är som vanligt det som författaren är helt fantastisk på. Hon kan verkligen bygga upp riktiga karaktärer med verkliga känslor, och det finns inga stereotyper. Jag gillade speciellt mycket hur dessa karaktärer klumpades ihop och att författaren inte då skrev på ett sätt som såg ut som att de var vänner på en gång, utan det tog ändå en väldigt lång tid innan det började uppfatta vänskap mellan dem, vilket är väldigt verklighetstroget.

Denna bok är mer actiondriven än hennes andra böcker, något som jag som är plotdrivande läsare uppskattade väldigt mycket. Det var twister jag inte såg komma, karaktärsdrag jag inte visste fanns och utvecklingen i berättelse var inte en dans på rosor. Karaktärerna fick kämpa lite och det var ständigt nya hinder för dem att lösa.

Min absoluta favoritdel i boken är när de är uppe i Norrlands skogar någonstans och träffar på samer. Kanske var det min favoritdel för att Norrland ligger så varmt om hjärtat för mig, då man själv är från och bor i Luleå. Jag tyckte hon hade lyckats gestalta den stereotypiska norrlänningen och klimatet väldigt bra - utan att överdriva det heller.

Jag kommer absolut att fortsätta läsa denna serie, har en del frågor jag vill ha svar på. Men också för att bara hänga med Anna Jakobsson Lunds fantastiska karaktärer.

Cecilia

2019-08-17

Snillrikt komponerad berättelse som engagerar och berör. Serien om Systemet fångar läsaren och inbjuder till reflektion.

Therese's Boklåda

2018-08-20

Välskriven, smart och trovärdig dystopi!

2017-03-25

Den här boken var ju en stor snackis för nära två år sedan. Alla läste och älskade. Naturligtvis blev jag nyfiken, jag läser gärna en bra dystopi. Att den här boken blir läst knappt ett år efter jag har köpt den är ett väldigt starkt tecken på att den har lockat. Mycket. Läs mer på min blogg

Nina Gustafsson

2016-10-12

Förvånansvärt bra svensk dystopisk ungdomsroman. Systemet håller ordning i samhället och krigsåren och misär verkar vara över men Rörelsen kämpar för friheterna som förbjudits. Ava och Levi ger sig av på en räddningsaktion där det blir mer och mer klart att det inte är tydligt vem man kan lita på. Första delen av tre.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

En helt fantastisk fantasybok som tog mig med storm och inte lät mig släppa taget om den förrän jag hade läst ut berättelsen. Läs den!

Läsaren kastas direkt in i handlingen. Det är framtiden och myndigheterna styr människorna med järnhand. Många har fått övernaturliga krafter, en av dem är Ava. Hon är rebell. Hon kan styra människors tankar. Hennes väg korsas av Levi som bara försöker överleva, utan att ana vad som döljs långt inom honom. Hans syster har gripits av myndigheterna, nu är han tvungen att kontakta rebellerna, dem han har gett ett löfte om att han aldrig skulle ha något att göra med.

Skickligt byggs den framtida världen upp omkring läsaren, när man får följa huvudpersonernas vandring mot målet. Anna Jakobsson Lund beskriver personerna övernaturliga gåvor som den mest naturliga sak i världen, och det känns faktiskt som om det skulle vara möjligt att göra allt de kan.

Det här är första boken i fantasyserien och jag längtar redan efter att få läsa nästa. Jag saknar verkligen den här boken, berättelsen, miljöerna, personerna. Tänk att jag har haft turen att få njuta av två underbara fantasyböcker på raken. Igår tipsade jag om Attentaten i Gallus. En fröjd att få läsa så här härlig fantasy. Böcker jag varmt rekommenderar.

Tredje principen är en bok som skildras med värme, trots den kärleksfattiga miljö där händelserna utspelar sig. En bok du inte får missa, en riktig läsupplevelse!

Malin H

2015-10-05

Smart och bra! Lite seg början men sen när intrigen växt fram ordentligt såg man hur mycket jobb som lagts på att bygga karaktärer. Skönt att slippa den obligatoriska romansen i ungdomslitten, att vänskap får stå i fokus.

Mycket läsvärd dystopi