Tre små lögner

Marshall, Laura

När Sascha försvinner, befarar Ellen det värsta. När sedan djupt begravda hemligheter stiger upp till ytan, inser Ellen att hon nog faktiskt inte känner Sascha eller har någon aning om vad hon är kapabel till alls 2005: 17-åriga Ellen blir betagen av Saschas glamorösa utstrålning. De blir vänner och Ellen välkomnas in i Saschas bohemiska och musikaliska familj. Hon anar inte mörkret som döljer sig bakom den konstnärliga livsstilen. Under en nyårsfest tar allt en dramatisk vändning. Det slutar med en rättegång där Ellen blir nyckelvittne. Livet hemma hos Sascha blir aldrig mer detsamma. 2018: Ellen är 30 år och hennes liv är fortfarande nära sammanflätat med Saschas. De två bor tillsammans i London. Men så försvinner Sascha. Polisen tar det inte på allvar eftersom det inte är första gången det händer. Men Ellen befarar det värsta händelser i det förflutna ger henne all anledning...

Anna Granström

2020-05-03

Väldigt spännande! Gillade denna snäppet mer än ”vänförfrågan”.

Lollos Bokhörna

2020-04-09

Tre små lögner är en bladvändare. Jag hade svårt att släppa boken när jag väl hade börjat och sträckläste stora delar av boken. Handlingen kretsar kring vänner, ett försvinnande, hemligheter och frågor som kräver svar.
En händelse på en fest förändrade livet för all framtid och påverkar livet för vännerna efter det. Boken är spännande, skapar en känsla av obehag där man inte riktigt känner vem man kan lita på. Kapitlen varvas mellan 2005-2007 och 2017. I dåtidsdelen får man ledtrådar till vad som egentligen hände på festen och vad som hände både innan och efter det. Historierna vävs ihop och spänningen håller i sig ända till slutet.
Tre små lögner är bra uppbyggd, jag vill läsa en sida till, för jag måste få veta hur det går! Jag tycker att boken är lättläst, spännande och mycket bättre än hennes förra bok, ”Vänförfrågan”.

ag trodde att jag hade räknat ut hur allt låg till ganska tidigt i den här boken, och alltmedan jag läste gottade jag mig i hur allt föll på plats för att min teori skulle stämma. Men, nähä ni, jag hade fel. Till slut lyckades jag räkna ut rätt, men det var när jag gissar på att alla andra också har fattat hur det ligger till. Och jag gillar det! En av fördelarna med sådana här böcker är ju att försöka sitta och klura ut hur allting ligger till och det är ju alltid en fördel om det visar sig att man har trott fel, för då har inte författaren skrivit någon på näsan vad som händer.

Tre små lögner liknar Laura Marshalls debutroman Vänförfrågan en hel del när det kommer till uppbyggnad. Vi får tillbakablickar och vi får nutidsperspektivet. Vi får också följa med ett par olika i persongalleriet för att uppleva hela händelsen från olika perspektiv.

Upplägget är väldigt bra, och persongalleriet är lagom stort. I och med att det utspelar sig både i dåtid och nutid skulle det lätt kunnat vara alldeles för många att hålla reda på, men eftersom handlingen centreras kring ett handfull personer och de hela tiden finns med i närheten, blir det inte så många andra viktiga att hålla koll på. Alla karaktärer är olika i sitt sätt och det får dem också att stå ut mot varandra. Jag gillar Ellen och hennes resa genom hela boken. Hur hon går från att vara en person i stort beroende av väninnans bekräftelse, till att gå från styrka till styrka.

Språket är bra och passar till genren. Att få tillbakablickarna till domstolsförhandlingarna och offrets upplevelse gör att den ödesmättade och lätt obehagliga känslan hela tiden ligger kvar.

2020-02-17

Jag har tidigare läst Vänförfrågan utav samma författare och den gillade jag. Tre små lögner är författarens andra bok. Liksom den förra boken är det en psykologisk thriller där inget är vad det först verkar. Allteftersom avslöjas hemligheterna.
Boken har en lång startsträcka innan den kommer igång och jag har svårt att fastna i berättelsen. Jag har läst boken vid flera tillfällen men det var inte förrän jag kommit nästan halvvägs in i boken som berättelsen äntligen kopplade grepp om mig. Det är en småputtrig historia om två bästa kompisar som delar allt. En dag är den ena tjejen försvunnen och kompisen blir skärrad. Är det någon som vill hämnas för det som hände för drygt tio år sen?
Berättelsen är ganska hoppig både mellan olika tidsperioder och mellan olika karaktärer, flera gånger får jag gå tillbaka och kolla vem det var kapitlet handlade om. Jag saknar ett driv som gör att man bara måste läsa till till, nu är det ganska segt genom hela boken, inte ens mot slutet triggas tempot och spänningen upp. Jag önskar också att författaren skruvat till berättelsen lite mer, nu är den helt okej men inte mer än så. Tyvärr blev Tre små lögner inte alls den hit jag önskat och det är med viss mått av besvikelse jag slår igen boken.

Jennifer Johansson

2020-02-16

Tack så mycket Bokförlaget Nona för recex!

Tre små lögner handlar om Ellen och hur hennes vän Sasha plötsligt försvinner. Det tycks enbart vara hon som tror att något hänt och bara måste hitta henne. Ellen försöker att gräva djupare i vad som har hänt, men istället gräver hon upp allt djupare lögner som ändrar allting.

Laura Marshall har en fantastiskt förmåga att skriva om flera karaktärer utan att det blir förvirrande eller för mycket, utan jag vet exakt vilka alla är - trots de olika tidslinjerna och perspektiven. Precis som hennes andra bok, Vänförfrågan, tar den här an vanliga typer av tropes som hittas i thrillers, men gör resten av historien helt unik. Tre små lögner var inget undantag.

Det är en rafflande, actionfylld och snabb bok som du inte kommer kunna sluta läsa när du väl har börjat. Det är korta kapitel och Marshalls förmåga att släppa lite efter varje kapitel gör att dina teorier stegar iväg och du hoppas att du ska förstå mysteriet, men det gör du inte (i alla fall inte jag). Karaktärerna är egna och unika, lätta att skilja på och alla har lika mycket delaktighet i berättelsen.

Jag rekommenderar denna till alla som vill läsa en thriller som har mycket familjedrama i sig, men som ändå hanterar otroligt svåra ämnen på ett ytterst skickligt sätt. Jag kommer absolut läsa allting som Laura Marshall publicerar, och längtar redan till nästa bok. En väldigt stark fyra i betyg!

Therese's Boklåda

2020-01-07

Den här är snäppet bättre än Vänförfrågan!
Jag läste ut den rätt så snabbt, den var lite trög i början innan jag kom igång men annars så var den spännande rakt igenom. Även denna gången lyckas slutet att överraska mig. Jag hade tänkt mig att det var på ett annat sätt och det är roligt när något som känns förutsägbart inte är det.
Kommer bli jättespännande att följa Laura och se hur hennes thrillers utvecklas, känns som att de kommer att bli bättre och bättre.

Eva Boktokig

2020-01-05

”Tre små lögner” lyckades fånga mig direkt. Jag tyckte det inledande kapitlet var riktigt bra utformat och med den avslutande meningen hade jag inget annat val än att läsa vidare. Spänningen bibehölls boken igenom och jag tror jag läste den rekordsnabbt. Jag var ju tvungen att få veta sanningen.